Annons

Hur bra är Sigma EX 14/2,8 HSM?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag har detta objektiv hemma för utvärdering. Objektivet verkar vara skarpt och raktecknande. Dock ger det konstiga interna reflexer i motljussituationer.

Hur mycket är denna glugg egentligen värd? Den verkar inte vara tillgänglig längre i handeln.

PerFogelberg skrev:
Jag har detta objektiv hemma för utvärdering. Objektivet verkar vara skarpt och raktecknande. Dock ger det konstiga interna reflexer i motljussituationer.

Hur mycket är denna glugg egentligen värd? Den verkar inte vara tillgänglig längre i handeln.

Jag tycker som du att den fungerar väldigt bra så när som på reflexer vid motljusfotorgarfering. Man kan ju unvika det om man planerar lite, så det är inget för spontanfoto en solig dag. Skärpa och färger är toppklass, bra kontrast och supersnabb autofokus. Jag har fotat en del modellbilder med detta objektiv och det ger ett lite annorlunda reslutat som både kan vara till modellens fördel och nackdel beroende på vad du vill förstärka respektive dölja eller i allafall förminska i omfång. Breda höfter försvinner effektivt som ett exempel. Jag köpte mitt begagnat för 3000:- för tre år sedan och det var "billigt" på den tiden. Det håller samma fina kvalitet som Nikon 14mm/2,8 men till en bråkdel av priset. Jag tror Nikon också har slutat tillverka den. Passa på medans den finns att komma över.

Re: Re: Hur bra är Sigma EX 14/2,8 HSM?

Maxieboy skrev:
Det håller samma fina kvalitet som Nikon 14mm/2,8 men till en bråkdel av priset.
Jag har sett minst ett test där det visat sig vara bättre än Nikkor 14/2,8, i alla fall optiskt. Jag tror att man får räkna med flares och sådant på ett så extremt objektiv.

Fem dagars testande slutade med att jag lämnade tillbaka objektivet. Det blev helt enkelt dåliga motljusbilder. Konstiga artefakter som inte går att reparera i efterbehandlingen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar