Annons

Hur bra är Nikon D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en D40 men det är ju en ganska billig kamera men vad jag läst å hört ska den vara väldigt prisvärd?? Om man köper den och något bra objektiv så duger den långt..det är min första kamera och jag vill inte behöva köpa en ny direkt för att man växer ur den!

Hur pass bra är den..duger den några år för en vanlig hobby fotograf??

/Martin
 
Här är ett test:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/

Kort sagt det är en bra kamera och den kommer att vara lika bra om några år. Det som händer är att det kommer nya modeller som på olika sätt kanske är bättre eller har fler funktioner men det gör inte de kameror som finns sämre.

ÄR det din första systemkamera så är det liten/ingen risk att du växer ur den.
 
_hjorten_ skrev:
Funderar på att köpa en D40 men det är ju en ganska billig kamera men vad jag läst å hört ska den vara väldigt prisvärd?? Om man köper den och något bra objektiv så duger den långt..det är min första kamera och jag vill inte behöva köpa en ny direkt för att man växer ur den!

Hur pass bra är den..duger den några år för en vanlig hobby fotograf??

/Martin

D40 är en bra kamera. Jag har den som tredjekamera vid sidan om D3 och D300. Se tex min jämförelse här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=88968
 
En fråga till om D40: Syns bilden som ska tas i displayen???? Lånde en Canon 350 och där kunde man bara se bilden som var tagen!?!..lite trökigt!

/Martin
 
_hjorten_ skrev:
En fråga till om D40: Syns bilden som ska tas i displayen???? Lånde en Canon 350 och där kunde man bara se bilden som var tagen!?!..lite trökigt!

/Martin

Det finns ingen live-view på d40 heller. Så det fungerar på samma sätt som på canons 350d.
 
_hjorten_ skrev:
En fråga till om D40: Syns bilden som ska tas i displayen???? Lånde en Canon 350 och där kunde man bara se bilden som var tagen!?!..lite trökigt!

Varför vill du se bilden i displejen? Jag har aldrig känt behov av detta, men behoven varierar. Nyare kameror har denna finess. För oss med läsglasögon är det besvärligt, då måste glasögonen av och på hela tiden. Dessutom håller man kameran en bit från kroppen, vilket inte är bra ur skärpesynpunkt.

Per.
 
Martin, så fungerar "systemkameror". Man använder normalt sökaren, inte displayen, när man fotograferar.
 
Systemkameror har något som är fullständigt överlägset display när man skall komponera bilden, dom har nämligen ett riktigt pentaprisma att titta igenom...som inte får plats på kompaktkameror.

/kent
 
Vissa systemkameror har pentaprisma. Billigare modeller -- som Canon 350D, 400D, 450D och Nikon D40, D40x, D60 -- har pentamirror-sökare. En billigare och sämre konstruktion.
 
Kan bara säga att det är en grym kamera,,,använder d40 lika mycket som min d300,,brusegenskaperna är förvånansvärt bra, liten och lätt, älskar den kameran mvh: Mika
 
Nikon D40 är en mycket bra instegskamera, och dess 6 megapixlar räcker väl till så länge man inte behöver beskära bilden alltför mycket (för normalt bruk).

Den har inte Liveview, vilket jag inte tycker en kamera av den här typen behöver. Det är mycket bättre att titta i och komponera bilden i den optiska sökaren. Liveview är bra för extrema närbilder, arkitektur och liknande där man har nytta av att kunna kontrollera skärpa och sånt i detalj (vilket också förutsätter en display som är tillräckligt bra för det ändamålet).

Tack vare det relativt låga antalet pixlar har D40 också ett ganska lågt brus, jämfört med mer högupplösta Nikonkameror av samma årgång. Det är först i och med D300 och D3 bruset blivit bättre.

Jag tycker definitivt en D40 är värd sitt pris!
 
Sorry....

du har givetvis rätt. Jag hade lite dålig ordning på mitt "chattande" och kommenterade fel inlägg:)
 
Jag har haft min d40 i ca en månad, och är super nöjd. Jag har inte så mycket att jämföra med men jag vart förvånad över hur bra den var. Och tänk på att fotografen gör mycket (massor!) också, allt ligger inte i kameran.
Det enda jag kan komma på som är ett minus, är att det inte finns inbyggd af motor (säger man så)
det blir dyrare och svårare att hitta objektiv.

Jag tycker du ska slå till :D
 
perstromgren skrev:
För oss med läsglasögon är det besvärligt, då måste glasögonen av och på hela tiden. Dessutom håller man kameran en bit från kroppen, vilket inte är bra ur skärpesynpunkt.

Per.


Men det finns ju en liten knapp som man snurrar på för att ställa in skärpan för glasögon vid sökaren.
Åtminstone på min D80.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Men det finns ju en liten knapp som man snurrar på för att ställa in skärpan för glasögon vid sökaren.
Åtminstone på min D80.

Jovisst, men du läste mitt inlägg litet slarvigt, eftersom jag kommenterade en önskan om att ha live-view.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.