Annons

Hur blir kvalitén på en större tavla där motivet är fotograferat med Iphone?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vibergsfoto

Medlem
Hej!
Jag var såklart ute och fotade norrsken i veckan och visade en kollega mina bilder och nu vill hon ha en stor tavla med mitt motiv på. Tyvärr är de flesta bilderna tagna med en Iphone 11 så jag undrar hur bra det blir i större format?

Tog några med min Nikon D3300 men det var efter det stora ”utbrottet” av norrsken så inte säkert att hon vill ha några av de bilderna.
 

Bilagor

  • 3BF6C9BF-C41B-4517-A7C9-D1770C48CA77.jpeg
    3BF6C9BF-C41B-4517-A7C9-D1770C48CA77.jpeg
    212.6 KB · Visningar: 68
  • 56B9F03C-2AF9-4863-BCE5-E24D8F521EEE.jpeg
    56B9F03C-2AF9-4863-BCE5-E24D8F521EEE.jpeg
    117.4 KB · Visningar: 64
Dom där bilderna borde gå att skala upp bra. Det är ju mest färgfält och träden går helt säkert att skärpa upp efter uppskalning.
 
Om det där ska representera hur stor bilden är så kan man säga att även en, med dagens mått mätt, relativt lågupplöst riktig kamera har 6000 pixlar längs långsidan. Sådana bilder brukar man säga blir utmärkta på ett uppslag i en tidning (A3).
 
Om originalbilden som ligger i kameran bara har 1024 pixlar på längsta sidan bör du nog kolla upp dina inställningar i kameran. Din telefon klarar väl att ge högre upplösning. Kanske har du bara ställt in någon exportinställning fel i lightroom så du har en större bild? Vad jag kan se så ska din iphone 11 kunna ge en bild på 12 megapixel vilket är mer än 10 gånger större än en bild med längsta sidan 1024 pixlar.
 
Om originalbilden som ligger i kameran bara har 1024 pixlar på längsta sidan bör du nog kolla upp dina inställningar i kameran. Din telefon klarar väl att ge högre upplösning. Kanske har du bara ställt in någon exportinställning fel i lightroom så du har en större bild? Vad jag kan se så ska din iphone 11 kunna ge en bild på 12 megapixel vilket är mer än 10 gånger större än en bild med längsta sidan 1024 pixlar.
Denna information kommer upp när jag ska spara bilden från lighroom till telefonen. Säger mig ingenting så därför hoppades jag på att någon annan här kunde förklara😆 Jag är dåligt på upplösningar men personen i frågan som ville ha bilden som tavla vill ha den i canvas i ca 1x2 meter och jag kände väl direkt att det inte kommet bli speciellt bra.
 
Denna information kommer upp när jag ska spara bilden från lighroom till telefonen. Säger mig ingenting så därför hoppades jag på att någon annan här kunde förklara😆 Jag är dåligt på upplösningar men personen i frågan som ville ha bilden som tavla vill ha den i canvas i ca 1x2 meter och jag kände väl direkt att det inte kommet bli speciellt bra.
Nej, det blir inte superbra, men man får ta betraktningsavståndet med i beräkning också. Sen säger inte upplösningen allt om bilden, kvalitet på optiken och den bildbehandling telefonen gjort spelar roll också. Min erfarenhet av mobilbilder är att de ofta, i alla fall i dåligt ljus, ”går sönder” innan de egentligen borde göra det.

Dra över bilden till en dator, zooma in och kolla hur den ser ut på nära håll.
 
Senast ändrad:
Denna information kommer upp när jag ska spara bilden från lighroom till telefonen. Säger mig ingenting så därför hoppades jag på att någon annan här kunde förklara😆 Jag är dåligt på upplösningar men personen i frågan som ville ha bilden som tavla vill ha den i canvas i ca 1x2 meter och jag kände väl direkt att det inte kommet bli speciellt bra.
Då har du förmodligen originalbilden i större upplösning och har bara gjort fel i inställningarna när du redigerade den.
Har du kikat igenom dina bilder i telefonen för att se att du har orginalet kvar? I så fall kan du redigera en ny bild men se till att dina inställningar blir rätt. Någon här i forumet har kanske lightrooms mobilapp och kan ge råd?
 
En bild tagen med iPhone har jag aldrig sett bra i print över A4. Dessutom om den är taget i mörker så bli den ännu sämre för print. Kanske med hjälp av AI m.m kan du skala upp den. Själv hade jag inte printat större än 10x15cm med den bilden.
Jag har tagit många norrskensbilder med bra proffs kameror och objektiv men även där tycker jag att bilderna blir sämre efter A3 storlek om ISO är över 2500.
Fotade du i RAW med Nikon?
Gör ett testprint som A3. Kostar under 100kr så ser du resultatet ganska fort.
 
Den modellen av iPhone har enligt uppgift 12 MP kamera men det beror sedan som sagt på betraktningsavståndet. Notera att de riktvärden som gäller för tryck i tidskrift baseras på att du betraktar bilden på,"armlängds avstånd" - kanske knappast aktuellt i ditt fall?

Sedan påverkas givetvis den tekniska upplevelsen av bilden av så mycket annat som hur den kameran fungerr för den typen av motiv men det har jag ingen aning om.
 
Vet inte hur det var med äldre mobiler som hade runt 12mp, som jag uppfattat det i dag med dom nyare mobilerna som har någon modul med 45-60mp, det är ju ofta 3 kameror med olika pixeltal, att alla pixlar är inte med i bilden utan har blivit betydligt mindre antal till själva bilden. Lite äldre telefoner som Sony hade tex kunde det försvinna oväntat många pixlar vid koll av färdig bild, kommer ihåg Nilsson på foto när han testade tre telefoner ( alltså det var några år sedan )- äkta 12mp som alla är med var då extra bra.
 
Dagens mobiler använder ofta binning och har oftast funktionalitet där dom 16 sensorerna på sensorn inte får samma exponeringstid.
Nästan alla har dock en funktionalitet att få ut en bild med full upplösning, men eftersom sensorn i en mobiltelefon är så litet brukar pixelkvaliteten bli ganska dålig så det lönar sig sällan att göra det eftersom sensorn är byggd med ett bayermönster som egentligen inte ger bra upplösning vid den fulla upplösningen. Dessutom brukar inte heller linskonstruktionen vara optimal i mobiltelefoner, dom måste ofta fixas till ganska mycket i post-processen.


Det vanliga just nu är att du har en 48MP-sensor som du tar ut 12MP-bilder från. Dessa brukar var av duglig kvalitet och med hög DR eftersom dom exponeras olika mycket.
Äldre modeller hade inte denna funktionalitet och hade då oftast lägre upplösning för att få någon som helst storlek på varje enskild pixel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.