Annons

Hur bevisar man fabrikationsfel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående hemförsäkring så är det väl samma del av försäkringen som betalar ut om man t.ex (som min fru) spräckte glaset på spisen.
Självklart kunde vi ta detta på vår hemförsäkring, tyvärr var värdeminskningen på spisen mer än vad en ny kostade, så det blev en ny.

Kan inte tänka mig att ett 2 år gammalt objektiv har något direkt "värde" hos försäkringsbolaget, sen skall ju en självrisk betalas också, gissar att det blir +/- noll om du kollar med ditt försäkringsbolag.

Ja herrejevlar vad med åsikter det fanns här :)

Ska kanske klargöra att Cyberphoto sa så här (inte ordagrant dock) när jag pratade om reklamation:
"Ja, det kan bli svårt men vi kan prova, det är verkstaden som avgör det."
Så Cyberphoto har varken sagt bu eller bä än.

Tycker ni kan lugna ner er nu tills bedömningen är klar, fick paketlappen idag så jag ska packa ner objektivet och skicka iväg det.

Är det plasthjul i det objektivet.. Samt det som pajat.. Så bör du stå på dig hårt.. Det är underdimentionerat.. Vilket är rätt välkänt problem med just Sigma objektiv i främst lägre prisklasserna (vad jag vet).. Och ihop med Sonykameror.. Där motorerna är för starka samt snabba för plasthjulen skall hålla..

Har läst om flera teleobjektiv där hjulet gått sönder.. Så lagas dom.. Och går sönder igen har jag läst.

"Ponisch" som iofs inte är så aktiv på FS längre är tex en person jag vet som råkade ut för "problemet".. Så lagades objektivet.. Kom tillbaks.. Och jag tror det pajade igen rätt snart efter lagning.om jag inte minns galet.... Så var det nån annan här på forumet som också råkade ut för samma sak fast utomlands.. Tror det var i afrika eller nått sådant då helt plötsligt hans Sigma tele pajade...

Så som sagt.. Du får stå på dig stenhårt om det är samma sak som skett med ditt objektiv... Men det får du ju snart svar på då verkstaden tittar på det...Då vet du om det är plasthjulsproblem eller nått annat..

Lycka till

Mvh
Tobbe.

Ps/ Jag har haft den högre serien Sigma själv.. Ett Sigma 24-70 f2,8 macro. Och det fungerade klanderfritt!. Samt jag gillade det extremt bra det objektivet.. Samt har inte läst om detta "problem" angående högre segmenten heller ... Så jag tror.. Obs "tror"!!.. Jag tror "problemet" är förekommande mer i dom lägre pris-segmenten från Sigma.... Men detta kanske någon annan har mer info om då jag givetvis kan ha missat det bara../Ds..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar