Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bevisar man fabrikationsfel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm, frissera vad jag har gjort? Poängen här är ju att jag inte har gjort något? Normalt användande.
Och jag vet att de kommer att säga "otur" det är just därför jag frågar här för att få den samlade fotosidans kompetens.

Vad är det för fel med att i alla fall kolla om man har rätt att få en sak reparerad gratis istället för att slänga ut nån tusenlapp?

Förstår inte riktigt din reaktion här fast jag hoppas att du vänder dig till nån annan än mig

Ring gärna försäkringsbolaget men att vända sig till konsumentverket/ombudsman antyder på att det är en tvist på något sätt. Är det så redan?

Stefan skrev att försäkringsbolagets utslag beror på hur man formulerar felbeskrivningen och hur det gått fel. Då ligger ordet "frisering" inte långt bort men det var nog min negativa tolkning som jag fått med mig från en annan tråd, dvs lite tumning på sanningen för att försäkra sig om "rätt" beslut.

Fråga säljaren förstås !!

Varför har ingen av ovanstående nämnt det självklara: att fråga säljaren om det är ett vanligt fel, good will, eller dylikt.
Det verkar som om alla är inställda på konfrontation från första början i stället för ett ödmjukt samarbete med säljaren.
Fråga vänligt vad säljaren tror !!

Varför har ingen av ovanstående nämnt det självklara: att fråga säljaren om det är ett vanligt fel, good will, eller dylikt.
Det verkar som om alla är inställda på konfrontation från första början i stället för ett ödmjukt samarbete med säljaren.
Fråga vänligt vad säljaren tror !!

Alla utom jag, jag har ju redan pratat med säljaren :)
Och jag har aldrig sagt ett ord om tvist eller liknande, men vill ha lite på fötterna för att kunna stå på mig om det skulle finnas en möjlighet. (Vilket jag ärligt talat inte tror att det finns)

Jag förstår ärligt talat inte vad du förväntar dig för råd. Garantitiden har gått ut, du har talat med leverantören, som är allmänt känd som seriös, (vad gav dom för råd? ). Som jag ser det är det upp till tillverkarens eller leverantörens goodwill. Hemförsäkring lär du kunna glömma, eller har Rommel hittat någon paragraf som skulle kunna vara tillämplig?
/Rolf

Mitt objektiv pajade i helgen (AF död), garantin har gått ut men konsumentköplagen är fortfarande möjlig.
Haken är dock att bevisa att felet fanns från början?
Jag vet ju hur jag har använt objektivet under de här drygt 2 åren och att jag inte har gjort något för att AF skulle paja och därför anser jag att det är fabrikationsfel. Men hur bevisar man det? Några tips?

Är det ett Sigma som pajat? Samt på så sätt att objektivet inte fokuserar.... Men att motorn i kamerahuset går??

Är detta en korrekt beskrivning?

Jag förstår ärligt talat inte vad du förväntar dig för råd. Garantitiden har gått ut, du har talat med leverantören, som är allmänt känd som seriös...

Frågar man inget får man ingenting veta och eftersom jag inget vet om konsumentköplag och fabrikationsfel och policys i branschen så frågar jag. Är inget mer är så :)

Är det ett Sigma som pajat? Samt på så sätt att objektivet inte fokuserar.... Men att motorn i kamerahuset går??

Är detta en korrekt beskrivning?

Jepp, låter det bekant?

Det är nog ett PLASTKUGGHJUL som går sönder i flera Sigmaobjektiv pga att Sonymotorerna är för starka samt snabba för dom klena hjulen..

Detta är vad jag anser fabrikationsfel.. .. Om det är detta felet så är det långt ifrån okänt fenomen...

Ring gärna försäkringsbolaget men att vända sig till konsumentverket/ombudsman antyder på att det är en tvist på något sätt. Är det så redan?

Tagga ned fem steg. Du blandar ihop en anmälan till konsumentverket med kommunal konsumentrådgivning. Den senare existerar för att vi vanliga dödliga ska kunna få RÅD, även ett (den numera klassiska fotosidankommentaren) "se det som lärpengar". Våra skattepengar betalar kunniga människor som kan tusen gånger mer än du i den här frågan.

Alla! Beror självfallet på hur man beskriver felet och troliga anledningar till varför.

/Stefan

Ok...när jag skrev "tekniska fel" menade jag ju fel som inte jag eller annan orsakat själv, dvs fel som inte är skador.

Att hemförsäkringens allrisk (om man nu har sådan) täcker skador och även tex stöld vet jag, men att den skulle täcka fel som är rent tekniska, dvs fel som inte orsakats av oaktsamhet, typ tappat i golvet etc, det är vad jag vet extremt ovanligt.

Just därför bör trådspaparens ärende inte vara ett hemförsäkringsärende.Dvs som hans fel visat sej enligt beskrivningen är det ju inte en skada.
(och om man säger det är skadat ändå handlar det ju om bedrägeri, å inte om "hur man beskriver felet").
-------------------
Min egen allrisk är bland de bättre som finns (0 kr självrisk vid skada/stöld under utlandsresa tex, här hemma endast 800 kr självrisk) och har hjälpt mej 2 ggr när jag tappskadat fotoprylar.Den skulle absolut inte ge mej fri reparation på ett objektiv som "bara sådär" gett upp, dock.Jag antar de flesta andra hemförsäkringsbolag har liknande villkor, om än kanske högre självrisk (å isåfall nog en lägre premie än min har...)

Därav min (för)undran över ditt 'påstående' om hemförsäkringen.

Men det är klart...det kan ju ha hänt saker på senare tid som innebär bättre villkor än jag tror är fallet)

Senast ändrad:
Tack för alla råd :)
Vi får se vad undersökningen säger, om det är nån platsbit som har pajat eller om det är något annat

Tagga ned fem steg. Du blandar ihop en anmälan till konsumentverket med kommunal konsumentrådgivning. Den senare existerar för att vi vanliga dödliga ska kunna få RÅD, även ett (den numera klassiska fotosidankommentaren) "se det som lärpengar". Våra skattepengar betalar kunniga människor som kan tusen gånger mer än du i den här frågan.

Mitt råd var att ta det lugnt "tagga ner".

Det andra rådet var så här:

Prata med din lokal konsumentköpledare de vet vad som gäller och kan säkert hjälpa dig om det behöver skrivas några beska brev.

Jag tycker han kan informera sig direkt med konsumentvägledaren om han tror att info på konsumentverkets hemsida m fl och här inte är riktigt rätt men att vägledaren ska börja skriva beska brev till leverantören om ärendet ovan tror jag inte denne gör för ett fall som beskrivet som ovan, om alls.

Ja det blev många sura miner i denna tråd ! Någon som vet vad som hände tråden "snabb kamera" under köpråd ? Spårade den ur ? Den verkar borttagen.

... låt serviceverkstan avgöra om felet fanns från början. Eftersom de sannolikt bara kommer säga "otur" kan du ta det meddelandet till försäkringsbolaget och se om du kan använda drulleförsäkring el liknande.
Tvärtom -- säger de "otur" är det nog säljaren som ska betala reparationen. Säger de "yttre påverkan" får givetvis ägaren betala, men om det t ex är ett plastkugghjul (som diskuterats i tråden) som pajat pga "otur" så kan man nog inte tolka det som något annat än ett fabrikationsfel, nämligen att man använt olämpliga komponenter som inte håller för normal användning.

Tvärtom -- säger de "otur" är det nog säljaren som ska betala reparationen. Säger de "yttre påverkan" får givetvis ägaren betala, men om det t ex är ett plastkugghjul (som diskuterats i tråden) som pajat pga "otur" så kan man nog inte tolka det som något annat än ett fabrikationsfel, nämligen att man använt olämpliga komponenter som inte håller för normal användning.

Jag måste ha total oförmåga att göra mig förstådd :). Gör ett sista inlägg (jo jag ler fortfarande, ler lite extra nu, fick just ett mail om att ett 16-35 ligger i posten och solen skiner ute).

Om verkstan anser det vara ett fabrikationsfel får det väl anses bevisat vara så och därmed borde tillverkaren stå för reparationen. Om verkstan tycker det är ett fel pga förslitning kan man nog inte gå till försäkrningabolaget. Men om de ser att det är ett fel pga olycka tex en tappskada lönar det sig nog att prata med försäkringsbolaget om man har en bra drulleförsäkring.

Lycka till!

Mitt objektiv pajade i helgen (AF död), garantin har gått ut men konsumentköplagen är fortfarande möjlig.
Haken är dock att bevisa att felet fanns från början?
Jag vet ju hur jag har använt objektivet under de här drygt 2 åren och att jag inte har gjort något för att AF skulle paja och därför anser jag att det är fabrikationsfel. Men hur bevisar man det? Några tips?
Det finns ett utbrett missföstånd vad gäller bevisbördan. I princip räcker det med att du visar upp en produkt som inte har spår av yttre skador för att du skall kunna åberopa reklamationsrätten.

Det finns en lika utbred okunskap bland näringsidkare vilket skydd konsumenter har. Är du och säljaren oense rekommenderar jag att du kontaktar ditt konsumentombud.

Utifrån de knapphändiga uppgifterna är min spontana åsikt att du har rätt att åberopa reklamationsrätten och inte skall behöva acceptera annat.

Edit: Inser att detta säkerligen redan har framförts. Noterade inte längden på tråden när jag skrev detta. SRY!

Det finns ett utbrett missföstånd vad gäller bevisbördan. I princip räcker det med att du visar upp en produkt som inte har spår av yttre skador för att du skall kunna åberopa reklamationsrätten.

Det finns en lika utbred okunskap bland näringsidkare vilket skydd konsumenter har. Är du och säljaren oense rekommenderar jag att du kontaktar ditt konsumentombud.

Utifrån de knapphändiga uppgifterna är min spontana åsikt att du har rätt att åberopa reklamationsrätten och inte skall behöva acceptera annat.

Tveksamt om ditt argument håller...linda in det i mjukstoppning...kasta det i marken...du kan få inre skador utan yttre...så nää, jag håller inte med ;-)

Nu har han inte gjort detta såklart...

Ja herrejevlar vad med åsikter det fanns här :)

Ska kanske klargöra att Cyberphoto sa så här (inte ordagrant dock) när jag pratade om reklamation:
"Ja, det kan bli svårt men vi kan prova, det är verkstaden som avgör det."
Så Cyberphoto har varken sagt bu eller bä än.

Tycker ni kan lugna ner er nu tills bedömningen är klar, fick paketlappen idag så jag ska packa ner objektivet och skicka iväg det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar