Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bevisar man fabrikationsfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra G

Aktiv medlem
Mitt objektiv pajade i helgen (AF död), garantin har gått ut men konsumentköplagen är fortfarande möjlig.
Haken är dock att bevisa att felet fanns från början?
Jag vet ju hur jag har använt objektivet under de här drygt 2 åren och att jag inte har gjort något för att AF skulle paja och därför anser jag att det är fabrikationsfel. Men hur bevisar man det? Några tips?

Mitt objektiv pajade i helgen (AF död), garantin har gått ut men konsumentköplagen är fortfarande möjlig.
Jag vet ju hur jag har använt objektivet under de här drygt 2 åren och att jag inte har gjort något för att AF skulle paja och därför anser jag att det är fabrikationsfel. Men hur bevisar man det? Några tips?

Hej ! Tråkigt det som hänt objektivet ! Tror det blir svårt att bevisa,det skulle vara om du märkt av något skumt med det under tiden du haft det, men då kan ju dom fråga varför du inte lämnat in det då ! Sen är det ju så att en grej kan funka klanderfritt och helt plötsligt paja (här är det ju rörliga grejer) och har då garantin gått ut är det inte mycket att göra ! Hoppas det inte var så dyrt!

Det första du bör göra är att prata med företaget du köpte objektivet av, förstås! Det finns gott om leverantörer som faktiskt vill att kunden ska vara nöjd, och ser sakligt på reklamationer. De kanske fått fler reklamationer på din modell och inser att något är fel?

Per.

Tackar

Har pratat med Cyberphoto och det är inte de som gör bedömningen och killen där trodde att det skulle bli knepigt att få igenom...
Nåja, får väl se vad kostnadsförslaget går på

Första 6 månaderna ska affären visa att det är ditt fel. Sen är det du som ska visa att felet är ett fabrikationsfel.

Eftersom objektivet inte hade felet när du fick det utan faktiskt har varit i användning i hela två år tror jag det kan bli mycket svårt.

Din enda chans är om du lämnar in det och servicecentret gör bedomningen att felet inte kommer från slitage/fukt/statisk elektricitet/stötar/damm utan från något som gick fel i tillverkningen.

...om inte butiken av någon anledning skulle vilja bjuda på reparationen förstås.

Det kan bero på slitage, för många byten, använt i "dåliga" miljöer etc.
Tittade på din kamerväska, inga av dom är ju speciellt dyra. Tror mer på att du ska utnyttja din hemförsäkring.
Fabrikationsfel lär du ha märkt långt tidigare anser jag.

/Stefan

Nja, att en apparat slutar fungera efter två år vid normal användning är vanligtvis ett fabrikationsfel, dvs man har använt olämpliga komponenter och/eller metoder. Man har rätt att förvänta sig en längre livslängd än så.

Råkade själv ut för ett typexempel härom veckan: en digitalbox som "dog" efter 2 år och 11 månader. Reparerades givetvis gratis, utan knot, av den jag köpt den av.

Ahh ok. Men då är det väl bara att lämna in den och hålla tummarna. Dock får man ev. räkna med att betala felsökning om det INTE är fabrikationsfel.

/Stefan

Det kan bero på slitage, för många byten, använt i "dåliga" miljöer etc.
Tittade på din kamerväska, inga av dom är ju speciellt dyra. Tror mer på att du ska utnyttja din hemförsäkring.

/Stefan

Vilken hemförsäkring täcker tekniska fel på prylar?

Nja, att en apparat slutar fungera efter två år vid normal användning är vanligtvis ett fabrikationsfel, dvs man har använt olämpliga komponenter och/eller metoder. Man har rätt att förvänta sig en längre livslängd än så.

Råkade själv ut för ett typexempel härom veckan: en digitalbox som "dog" efter 2 år och 11 månader. Reparerades givetvis gratis, utan knot, av den jag köpt den av.

Helt rätt. Visserligen ligger bevisbördan mycket riktigt efter 6 månader på konsumenten men därmed inte alls sagt att det är kört. Finns det inte något ovanligt slitage eller tecken på misskötsel/felhantering som orsakat felet så är det klart att mycket ska till att man inte ska anse att det är ett köprättsligt fel på objektivet, tycker jag.

Sedan måste man skilja på de rättigheter som man har enligt konsumentköplagen och de rättigheter som följer av en särskild varugaranti etc. som de flera objektiv täcks av.

En digitalbox som manuvrerats mha fjärkontroll är rätt annorlunda än ett mekanisk/elektriskt objektiv som kånkats runt och hanterats i två år :)

Men jag har hört precis samma sak om boxar, de och bredbandsroutrar byts oftast utan snack. Hur ska konsumenten kunna ha sönder dem?

Annars brukar elektronik antingen paja i princip på en gång eller så håller de i allafall fem år.

Det så där jag resonerar också, ett objektiv för 3000 kr ska inte packa ihop efter drygt två efter sådan användning jag har utsatt det för (men ingen kan ju kolla hur jag använt det och det är ju där det knepiga börjar)

Får väl se vad de kommer fram till, 250 spänn kan det vara värt för en undersökning.

Eller kan det vara nåt annat fel? Det började bara surra när jag slog av det efter en fotosession inomhus. När jag slog på kameran igen försökte den göra sin "starta upp fokusering" men misslyckades och sen står det MF i sökaren (Sony A700) (och ja, kameran fungerar med andra objektiv :)

Prata med din lokal konsumentköpledare de vet vad som gäller och kan säkert hjälpa dig om det behöver skrivas några beska brev.

Prata med din lokal konsumentköpledare de vet vad som gäller och kan säkert hjälpa dig om det behöver skrivas några beska brev.

Men jösses, ett "gammalt" objektiv har gått sönder efter flitig användning. Sånt händer. Börja inte någon fajt mha konsumentverket, lämna in det på reparation, låt serviceverkstan avgöra om felet fanns från början. Eftersom de sannolikt bara kommer säga "otur" kan du ta det meddelandet till försäkringsbolaget och se om du kan använda drulleförsäkring el liknande. Tycker inte du ska ge dig in på att "frisera" vad du gjort eller inte gjort med objektivet, speciellt inte nu när du skrivit om det i ett offentligt forum som de lätt letar upp.

Om det är första gången en (dyr) sak går sönder för dig, (vad kostar objektivet förresten?) så var glad. Saker går sönder.

Men jösses, ett "gammalt" objektiv har gått sönder efter flitig användning. Sånt händer. Börja inte någon fajt mha konsumentverket, lämna in det på reparation, låt serviceverkstan avgöra om felet fanns från början. Eftersom de sannolikt bara kommer säga "otur" kan du ta det meddelandet till försäkringsbolaget och se om du kan använda drulleförsäkring el liknande. Tycker inte du ska ge dig in på att "frisera" vad du gjort eller inte gjort med objektivet, speciellt inte nu när du skrivit om det i ett offentligt forum som de lätt letar upp.

Om det är första gången en (dyr) sak går sönder för dig, (vad kostar objektivet förresten?) så var glad. Saker går sönder.

Och vad är felet med att informera sig om vad som gäller då?

Inget. Säger jag annat?

Det låter ju så när du skriver "men jösses börja inte en fight"

Uppenbarligen ser trådskaparen detta som ett problem och då är det väl läge att kolla in om man ska spilla krut på detta eller bara bita i det sura och gå vidare.
Så jag tycker inte att mitt råd om att kontakta en konsumentupplysare var orimligt.

Det låter ju så när du skriver "men jösses börja inte en fight"

Uppenbarligen ser trådskaparen detta som ett problem och då är det väl läge att kolla in om man ska spilla krut på detta eller bara bita i det sura och gå vidare.
Så jag tycker inte att mitt råd om att kontakta en konsumentupplysare var orimligt.

Du utelämnar att andra halvan av ditt råd var att han skulle kunna få hjälp att skriva beska brev.

Tror han är så upplyst han behöver bli. Bättre att hålla sig väl med butik och leverantör och kanske få en rabatterad reparation eller något annat, nästa gång kanske det är kameran och då om man har en bra relation kanske han får en lånekamera.

Hmmm, frissera vad jag har gjort? Poängen här är ju att jag inte har gjort något? Normalt användande.
Och jag vet att de kommer att säga "otur" det är just därför jag frågar här för att få den samlade fotosidans kompetens.

Vad är det för fel med att i alla fall kolla om man har rätt att få en sak reparerad gratis istället för att slänga ut nån tusenlapp?

Förstår inte riktigt din reaktion här fast jag hoppas att du vänder dig till nån annan än mig

ANNONS