Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur belysa vit bakrund!

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Jag har ett problem! Har en vit bakgrund men vet inte hur jag ska belysa den så att den är vit även på bilderna! Jag har två enkla paraplyblixtar som jag brukar belysa modellen med, men då tonar bakgrunden ut i grått i kanterna av bilden. Jag skulle iof kunna belysa bakgrunden med en av blixtarna, men tyckte ljuset blev ojämt + att jag oftast fotar syskonpar och då räcker inte en blixt till för att belysa dem! Behöver något BILLIGT tips, har inte råd med fler blixtar nu!

Jag har ingen erfarenhet av studiofoto, men en lösning kan vara att ordna det i efterbehandlingen. Antingen automatiskt eller manuellt.

Jag lyckades bra med det när jag tog mitt eget körkortsfoto för någon månad sedan, jag hade en något offwhite tapet som bakrund, belyst med en skrivbordslampa.

Reflektor?

Jag har ett problem! Har en vit bakgrund men vet inte hur jag ska belysa den så att den är vit även på bilderna! Jag har två enkla paraplyblixtar som jag brukar belysa modellen med, men då tonar bakgrunden ut i grått i kanterna av bilden. Jag skulle iof kunna belysa bakgrunden med en av blixtarna, men tyckte ljuset blev ojämt + att jag oftast fotar syskonpar och då räcker inte en blixt till för att belysa dem! Behöver något BILLIGT tips, har inte råd med fler blixtar nu!

Kanske skulle du kunna belysa bakgrunden med en av blixtarna och sedan modellen med en av blixtarna + en reflektor?!
En billig variant som jag använder ibland är vanlig vit cellplast, den ger ett mjukt och fint ljus.

Mvh Anders.

Jag brukar placera en blixt bakom modellen utan reflektor, då får den 180 graders ljusspridning. Sedan är det bara höja effekten på denna blixt.

Men av din fråga tolkar jag att det inte är studioblixtar du har? I sådana fall kanske du har problem med att du använder fotoblixtar ställda på TTL? I sådana fall kan du ställa om dessa i manuellt läga och förhoppningsvis uppnå samma resultat.

Jag har gjort samma setup med två 580EXII-blixtar, en på bakgrunden och en på mina tvillinggrabbar, det fungerade utmärkt.

Det låter som om du placerar huvudblixten för nära modellerna, om det inte räcker med en blixt.

Hoppas du fick några idéer nu i alla fall.

Lycka till!

Jag brukar placera en blixt bakom modellen utan reflektor, då får den 180 graders ljusspridning. Sedan är det bara höja effekten på denna blixt.

Men av din fråga tolkar jag att det inte är studioblixtar du har? I sådana fall kanske du har problem med att du använder fotoblixtar ställda på TTL? I sådana fall kan du ställa om dessa i manuellt läga och förhoppningsvis uppnå samma resultat.

Jag har gjort samma setup med två 580EXII-blixtar, en på bakgrunden och en på mina tvillinggrabbar, det fungerade utmärkt.

Det låter som om du placerar huvudblixten för nära modellerna, om det inte räcker med en blixt.

Hoppas du fick några idéer nu i alla fall.

Lycka till!

Hej!
Jo ja, det kallas nog studioblixtar, men det är inga superblixtar. Billiga och små, har paraplyer båda.
Ska jag belysa bakgrunden med eller utan paraplyet på?
Ja den kanske står för nära modellen... ska prova längre ifrån.

Kanske skulle du kunna belysa bakgrunden med en av blixtarna och sedan modellen med en av blixtarna + en reflektor?!
En billig variant som jag använder ibland är vanlig vit cellplast, den ger ett mjukt och fint ljus.

Mvh Anders.

Hej Anders!
HUR använder du cellplasten menar du?
Mycket intressad av alla tips!

Cellplast reflektor

Hej Anders!
HUR använder du cellplasten menar du?
Mycket intressad av alla tips!

hej,
Jo som en reflektor. Har du bara en blixt att belysa "modellen" med så kan du ju studsa ljuset mot en reflektor så att båda sidorna av "modellen" blir upplysta. Tänkte att då får du ju en blixt över att belysa bakgrunden med. Har ett par 1x 1,5 meters bitar som tidigare varit packningsmaterial. Sen kan man ju självklart köpa reflektorer men det går ju snabbt att på tag på cellplast..

Här är en bra länk som visar lite hur man kan "leka" med ljuset!
http://strobox.com

Lycka till!

Mvh Anders Lindholm.

Använd en av blixtarna för att "slå" mot väggen och sätt den starkare än din andra blixt. Ljusmät på modellen som utgångspunkt, så att bakgrunden blir överexponerad och fräter ut.

Vanlig lampa

Hejsan!

Nu har jag lyxen att ha en jäkla massa utrustning av olika slag men det fanns ju en tid innan denna lyx.

Prova att belysa med en vanlig lampa (eller kanske inte en "vanlig". Får vara någon med fräs i). Det gjorde jag första tiden och det funkade bra. Kan vara klurigt innan man fått rätt på placeringen av lampan så att det blir så jämt som möjligt men det går:).

Vid senare tillfälle, om ekonomin tillåter, vill jag varmt rekommendera en Hi-Lite box. Lastolite gör några rikgit fina men även udda-märken har bra. Bl.a. min profilbild är tagen mot en sådan box och det blir verkligen vitt:).

MVH
Lotta Johansson
www.lottajohansson.fotosidan.se

Hejsan!

Nu har jag lyxen att ha en jäkla massa utrustning av olika slag men det fanns ju en tid innan denna lyx.

Prova att belysa med en vanlig lampa (eller kanske inte en "vanlig". Får vara någon med fräs i). Det gjorde jag första tiden och det funkade bra. Kan vara klurigt innan man fått rätt på placeringen av lampan så att det blir så jämt som möjligt men det går:).

Vid senare tillfälle, om ekonomin tillåter, vill jag varmt rekommendera en Hi-Lite box. Lastolite gör några rikgit fina men även udda-märken har bra. Bl.a. min profilbild är tagen mot en sådan box och det blir verkligen vitt:).

MVH
Lotta Johansson
www.lottajohansson.fotosidan.se

Tack Lotta för tipsen!
Bakgrunden är ett stort irritationsmoment just nu för den mesta redigeringen får jag lägga ner på att försöka fixa bakgrunden och det gillar jag INTE!
Men snart kanske jag får pengar att köpa en extra blixt eller så:)
mvh Maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar