Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur behandla kamera på sydpolen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, är ganska ny på fotografering och skall eventuellt åka till sydpolen underer dec-feb kommande vinter och det är in till själva (geografiska) polen det gäller, dvs medeltemperatur på -45 till -50 grader C och en luftfuktighet på 0% utomhus (även om det kan vara en hel del snöstormar där). "Inomhus" råder normalt inmhusklimat. Jag kommer att ha med en kompaktkamera av något slag om jag åker dit, mao ingen systemkamera men jag har börjat fundera hur en kamera mår av att tas ut och in mellan dessa miljöer, får en känsla av att kondens lätt kan bildas i kameran och nästa gång man tar ut den blir det is i kameran och det är ju itne särskilt roligt. Eftersom jag vill kunna tanka över bilderna till dator är alternativet att bara ha den i en lufttät förpackning som bara öppnas utomhus inte något alternativ. Dessutom måste batteriet laddas. Någon som har erfarenhet/förslag/kommentarer kring detta ämne?

Läste en annan tråd,

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48196&highlight=sydpolen

om en som varit vid kusten men som påpekades där är det en vesäntlig skillnad på kusten och själva polen.

Vad gälle kameror och kyla har jag hittat flera trådar som behandlar detta men de har i första hand handlat om huruvida det mekaniska i kameran fungerat vid låga temperaturer, till exempel denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33033&highlight=sydpolen

Men de trådarna har uteslutande (vad jag hittat) handlat om systemkameror vilket jag inte planerar att ha med mig.

Tacksam för svar

/Fredrik
 
Hej!

Jag var ner på (geografiska) sydpolen januari-februari 2000 och hade med mig min analoga Nikon F-801s. Den fungerade utan problem. Digitalt var ju rätt nytt då, men jag vet en kollega som hade med sig en Nikon CoolPix 950, som också fungerade utan problem. Jag vet andra som har haft med sig senare modeller också utan probelm (utom en Minolta som hade problem med överexponeringar vid dessa ljusa förhållanden, den hade helt enkelt inte tillräckligt korta slutartider och små bländare!).

Eftersom luftfuktigheten är i stort sett noll behöver du inte bekymra dig om kondens. Ska du vara på nya stationen? Du skriver att inomhus råder normalt inomhusklimat, men såvitt jag vet fuktar de väl inte luften ens på nya stationen, så den lär väl vara i stort sett 0% luftfuktighet den också. Med andra ord, inga större problem med kondens där heller. Får du problem med kylan, kan du faktiskt värma kameran under jackan utan att riskera alltför stora kondensproblem heller.

Vad ska du göra på sydpolen? Är det en nöjesresa, eller forskning?
 
Jag är förste reserv till att få åka ner till Sydpolen för att hjälpa till att bygga upp neutrinoobservatoriet IceCube (som är fortsättningen på AMANDA) så mina arbetsuppgifter blir isåfall att borra hål i isen för att sedan placera ner detektorerna. Huruvida de fuktar luften kan jag inte uttala mig om men enligt mina informationer råder "vanligt inomhusklimat" och jag gissade då på att luftfuktigheten skulle vara e bra bit över 0% i varje fall. Låter bra att kamerorna verka ha överlevt där nere så då är det väl bara att hoppas på att någon hoppar av så jag kan få åka :)
 
Hoppas att du kommer med ner då!

Jag var där nere för Amanda själv, men som forskare, inte borrare. Som borrare får du ju vara ute lite mer i det fina vädret. Riktigt så kallt som -45 till -50 i snitt är det inte under den tiden du eventuellt åker, men som kallast lär det nog kunna krypa ner till de nivåerna.
 
Åka till sydpolen utan systemkamera? Ta med en D70 med 18-200VR och två batterier som du alltid har nära kroppen. Bör klara 2000 bilder utan laddning.

Det jag skulle frukta mest är all statisk elektricitet. -40 och 0% luftfuktighet, hoppas du inte bär fleece.
 
För några år sedan var jag på ett föredrag som hölls av Ove Andersson om resor i Sibirien. Om jag minns rätt så använde han en Leica M3. Han berättad också att han limmade fast en liten bit frigolit eller liknande på baksidan av kameran. detta efter att nästippen frusit fast på kameran flera gånger.
Ove är en fantastisk berättare och hans föredrag kan varmt rekommenderas.

Dessutom vill jag ge luft åt min avundsjuka!
Sydpolen, minsann. Häftigt.

-- MW
 
Joakim: Skönt om det inte är riktigt så kallt hela tiden men det var vad jag skulle förbereda mig på enligt samordnaren Per Olof.

Märker att folk här anser att ett systemkamera är ett måste, jag kan förstå att inbitna fotografer inte skulle kunna tänkas fota något "på riktigt" utan en systemkamera, liksom att jag knappast skulle vilja mig att köra MTB på en stel/odämpad MTB (som ni kanske förstår är MTB ett mkt stort intresse för mig) men jag har en mkt begränsad budget och att läga ut 8-9k på en kamera är lite för mkt i det här stadiet i varje fall, men vi får se vart det slutar.
 
Vill ni få lite inspiration om vilken typ av bilder man kan ta på sydpolen så finns några här (inga mästerverk dock, då jag inte riktigt hade tid att fotografera så mycket som jag skulle ha velat):

http://www.physto.se/~edsjo/bilder/southpole/index.htm

Det finns inga djur eller spännande natur vid geografiska sydpolen, men mycket spännande snö, halofenomen m.m. Utrustningsmässigt är det nog vidvinkel man har mest behov av, inte tele. En systemkameras största fördel på polen är nog det större dynamiska omfånget så att högdagrarna inte fräter ut så lätt, plus att de är mycket roligare att arbeta med. Personligen skulle jag inte åka ner utan en systemkamera, men det hänger ju på vilken budget man har förstås.

Det är viktigt att få till rätt exponering så att allt det vita inte fräter ut och med en kompakt bör man kolla att den klarar så höga ljustnivåer. Om inte bör man komplettera med ett gråfilter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.