Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bedömmer jag en begagnad digitalkamera före köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Clumber

Aktiv medlem
Jag ska köpa en beg digital systemkamera privat ,
vad ska jag kolla på förutom repor på objektiv o kamerahus och inköpskvitto.
Om säljaren säger att han har tagit ett visst antal foton finns det något program i kameran eller datorpogram som kan kontrollera bilden/ kameran.
Säljaren kan ju hugga till med vilken siffra som helst.
Hur är det med pixel fel mm?

Jag ska köpa en beg digital systemkamera privat ,
vad ska jag kolla på förutom repor på objektiv o kamerahus och inköpskvitto.
Om säljaren säger att han har tagit ett visst antal foton finns det något program i kameran eller datorpogram som kan kontrollera bilden/ kameran.
Säljaren kan ju hugga till med vilken siffra som helst.
Hur är det med pixel fel mm?

Det beror säkert på kameran men många kameror har den informationen i Exif.
Panda iExif är ett program som kan se mycket av den informationen (från en bild från kameran)
Skärpa etc bedömer man lättas genom att granska en bild noga.
Pixelfel ser man lätt(?) om man tar en bild i helt mörker (t.ex. med linsskyddet på) och ganska lång exponeringstid (1 sekund t.ex.)

/Peter

Det jag har funderat på är
Nikon D3000 ,Canon EOS 1000d eller någon annan i den beg priset.
Alltså kan det finnas ett räkneverk i kameran

Hur syns pixel felet då?

Kan man mannipulera antal exponeringar i Exif med datorn,minska antalet

Ja, det kan man säkert men det är nog ingenting som vanliga dödliga gör.
Pixelfel ser Du som lysande prickar mot den mörka bakgrunden. Fota gärna mot en ljus bakgrund också så ser Du eventuella svarta pixlar också.

/Peter

Hur många bilder /foton ska man undvika i denna prisklassen.
Om jag köper en kamera med filmning hur påverkas det kamereans livslängd.
OBS jag är helt ny med digitalkameror .

Hur många bilder /foton ska man undvika i denna prisklassen.
Om jag köper en kamera med filmning hur påverkas det kamereans livslängd.
OBS jag är helt ny med digitalkameror .

Nikon D3000 har en beräknad (mycket teoretisk) livslängd på c:a 100 000 exponeringar (om jag inte minns fel) så det är bara att räkna avskrivningen där beroende på priset på kameran.

/Peter

Filmning vet jag inte om det påverkar men det är ju inga rörliga delar som slits.
Tror mekaniken (= antal exponeringar) är det som sliter på kameran.
Är dock inte helt säker på detta.

/Peter

Tack för snabba svar

Nästa frågor blir ju vad marknadspriset är,säljaren vill ju ha så mycket som det går,jag vill ju köpa så billigt som möjligt

Har ju sett enormt höga priser på blocket mm.

Kanske omöjligt att svara på men mellan tummen o pekfingret kanske någon kan säga

Ove: Det finns en rad som heter Shutter count, det numret ska vara antalet exponeringar. Vad jag vet står den raden nästan allra längst ned i listan. Det kan eventuellt heta något annat också.

Allra enklast är det om man har en Mac, då kan man få upp antalet bilder direkt i bildvisning om man trycker cmd + i. Där väljer man info och rätt långt ned i listan finns det en rad där antalet exponeringar står.

Vad gäller priset, kolla med prisjakt. Båda är ju gamla modeller, 1000D är väl urgammal nu och D3000 säljs väl inte ens längre. Många tror att de kan ta t.ex. 80% av vad de betalade för kameran när den var ny på marknaden medan den kostar mindre än 80% av det i butik nu.

I sådana fall är det ju bara att upplysa dem om att ifall de inte ger dig ett års garanti och support och allt annat kommer du att köpa en ny för samma pris istället. Om de inte vill sänka sitt pris till rimliga nivåer :)

Då jag säljer bort gamla grunkorna för jag dom alltid till canon service där dom går igenom den, kollar exponeringarna och ger utlåtande om att den är i skick. Då kan jag ge köparen det här intyget över kameran och alla är glada och belåtna :)

Alltså när det gäller digitala hus så kräv alltid att den kollats, det kostar inte mycket. (canon- och nikon service har det här, vet inte med andra märken)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar