Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur bakgrundsbelyser jag på bästa sätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Ett ämne som tagits upp tusen gånger men jag hittar inget svar på min fråga.

Jag har koll på hur jag gör för att få en helt vit bakgrund, det jag undrar är vad jag lämpligast har på blixthuvudet? Reflektor? Bakgrundsrefletor? Softbox? Annat?

Alternativet att sätta en blixt bakom modellen funkar inte då det är små barn som sitter på golvet. Alltså sätter jag en eller två blixtar från var sida mot bakgrunden. Sen har jag en eller två andra som jag belyser barnet med.

Hur gör man bäst för att få en jämt vit bakgrund som inte tonar ut i grått på kanterna?

Det är faktiskt inte så lätt som man skulle tro om du vill ha en helt vit bakgrund som inte tonar någon stans. Jag körde med två blixtar med papaplyreflektorer och det blir "hyfsat". Nu har jag investerat i en HiLite box och problemet är löst.

Ex: HiLite bild
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/185378/2625296.htm

Ex: Reflektor
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/185378/1910243.htm
Jag tror att denna bilden visar vad du menar. En vit bakgrund som är lite flammigt vit........

Sätt ljuset på bakgrunden +1 steg t.ex f11 och modellen f8. Då kommer du att få en helt vit bakgrund (om du kör med HiLite bakgrunden)

Ett ämne som tagits upp tusen gånger men jag hittar inget svar på min fråga.

Jag har koll på hur jag gör för att få en helt vit bakgrund, det jag undrar är vad jag lämpligast har på blixthuvudet? Reflektor? Bakgrundsrefletor? Softbox? Annat?

Alternativet att sätta en blixt bakom modellen funkar inte då det är små barn som sitter på golvet. Alltså sätter jag en eller två blixtar från var sida mot bakgrunden. Sen har jag en eller två andra som jag belyser barnet med.

Hur gör man bäst för att få en jämt vit bakgrund som inte tonar ut i grått på kanterna?

Jag kanske missuppfattar, men för mig betyder en helt vit bakgrund att den är helt utbränd till vitt utan några nyanser.

Har du tillräckligt med utrymme mellan modell och bakgrund är det ju inte svårt med 2 blixtar. Placera dom lite bakom modellen och öka ljuset så att det blir helt kritvitt överallt, du behöver ingen softbox eller liknande. Kan dock kanske behöva skärmas av på sidorna.

Har du inte tillräckligt med utrymme finns det dock risk att det studsar för mycket från bakgrundsljuset på modellen.

Vill du inte ha det kritvitt utan nästan vitt och helt jämt blir det ju svårare att få en jämn nyans. Men jag antar att det enda man ska tänka på isåfall är att ha en eller flera så stora ljuskällor som möjligt, så långt ifrån bakgrunden som möjligt och jämnt utplacerade.

När man ser helt vita och jämna bakgrunder är bilderna nästan alltid frilagda i datorn. I de fallen kör jag med vit pappersbakgrund och struntar i att ljussätta bakgrunden och i stället lägga ljussättningens fokus på objektet. En fördel man får på köpet är att man kan fälla in annan färg eller bakgrundsbild bakom. Att frilägga tycker många är svårt, men det finns bra tekniker som även klarar flygigt hår etc.

Överexponera i Camera RAW

Jag brukar ta justeringspenseln i Camera RAW och ställa in ett eller ett par stop överexponering och sedan rätta till bakgrunden där det ser lite ojämnt ut. Om man förstorar arbetsytan på bilden med några centimeter och sedan justerar så är det sedan lätt att justera tillbaka bildstorlek till original utan att det mörkar av i något av hörnen.

Viktigt är också att inte använda för kort slutartid på kameran i fotoögonblicket. 1/160sek brukar ge helt rena bilder. 1/250sek brukar ge lite mörkare i ena sidan eller i överkant på bilderna när man fotar mot helvit bakgrund.
Billiga Radiosändare är säkrast att köra på 1/160sek eller långsammare.
Dyra radiosändare eller synckabel klarar 1/250sek utan problem.

Är det verkligen så svårt då?

Jag hatar att frilägga eller annat, som tar onödig tid efter själva fotograferingen. Lättast är att få allt "rätt" från början.

Jag tycker inte att det är så svårt, som många verkar tycka att få en vit bakgrund. Jag kör med två softboxar på varsin sida om bakgrunden. Softboxar dels för att det är det jag har och dels för att kunna rikta ljuset lite och inte få lensflare. Jag riktar in softboxarna så att de siktar lite omlott mot motsatta hörn. Sedan använder jag ljusmätare och kollar att jag har ett hyfsat jämt ljus på bakgrunden. Ibland får jag rikta om nån av boxarna lite.

Jag överexponerar bakgrunden en del - men inte mycket mer än ett bländarsteg, får då får jag lensflare igen. Sedan sätter jag belysningen på barnet och exponerar efter det.

/Jonas

Jag hatar att frilägga eller annat, som tar onödig tid efter själva fotograferingen. Lättast är att få allt "rätt"

/Jonas

Det finns nog två skolor i detta ämne. för mig är en bild med vit bakgrund inte frilagd, en frilagd bild har en transparent bakgrund. Jag föredrar att lägga energin på själva objektet och inte på bakgrunden. Visst är det ett trist jobb, men med rätt teknik går det snabbt.

Det finns nog två skolor i detta ämne. för mig är en bild med vit bakgrund inte frilagd, en frilagd bild har en transparent bakgrund. Jag föredrar att lägga energin på själva objektet och inte på bakgrunden. Visst är det ett trist jobb, men med rätt teknik går det snabbt.

Vet man att bilden skall ha en vit bakgrund behöver man ju inte frilägga om man gör rätt från början.

Och som sagt, har man utrymmet och tillräckligt med blixtar så är det ju inte svårt att göra "rätt" från början.

Vet man att bilden skall ha en vit bakgrund behöver man ju inte frilägga om man gör rätt från början.

Och som sagt, har man utrymmet och tillräckligt med blixtar så är det ju inte svårt att göra "rätt" från början.

Om man har obegränsat med resurser så låter man någon annan ta bilden ;)
Om man har trångt om utrymme så får man trixa i efterhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar