Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur avancerad kamera behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte alls märkligt, 35mm är ju småbildformat, din bladare mellanformat och sen finns storformat. I den analoga världen finns inte 'fullformat' ö.h.t, det är ju bara på digitala kameror, där det handlar om sensorns storleksförhållande till småbildsformatet... :)

"Fullformat" är en, kanske mindre lyckad, översättning av "full frame", som i sammanhanget "systemkameror för småbildsobjektiv" betyder att kameran har en bildsensor för hela småbildsformatet och inte bara för ett utsnitt av det.

Jag tycker att det är ett onödigt uttryck. Det är bättre att ange vilken storlek kamerans bildsensor är, eller vilken negativstorlek den har. Det finnn sedan länge etablerade benämningar för de olika storlekarna.

Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
2. Tittar fortfarande på en 28" tjock-tv
3. Har en 386-dator med 100MHz processor, 4MB ram, 80MB HDD och operativsystemet Win95, den betalar han räkningar och surfar med :) :) :)
Ett bildbehandlingsprogram skulle få den att brinna... :)

Han kommer helt sonika att lämna minneskortet till expert eller liknande för framkallning av bilderna.

En begagnad Canon F-1 kanske vore ett bra alternativ?

Inte alls märkligt, 35mm är ju småbildformat, din bladare mellanformat och sen finns storformat. I den analoga världen finns inte 'fullformat' ö.h.t...
Det där sista är inte riktigt sant. Redan på 70-talet fanns det fotografer som var så fast i halvformatsträsket (kultkameran Canon Dial t ex) att de ibland kallade "småbildsformat" för "fullformat" när de ville vara tydliga. Även halvformatskamerorna använde ju vanlig småbildsfilm.

Var stoppar man in minneskortet?

Haha, skojare där. Då får det vara åtminstone en F-1n (den modellen som kom 1976), för den tidigare F-1 hade ingen sån hållare för filmkartongslocket.

Tack för tipset!

Har aldrig haft ögonen på Fuji, men kollade nu på X10 och även X100. Bägge dessa kameror verkar vara som skapta för någon som är van med analog retro, kanske framförallt X100. Skall nog föreslå en sådan till honom... :)
Jag är själv inne på att köpa en x100 snart. Lite dyr bara, och kanske lite overkill för hans syfte. :)

En sak som ingen nämnt här är vilken sorts bilder han tar? F-1 var ju Canons toppmodell på sin tid, med kort reaktionstid från avtryck till slutaröppning. Fotograferar din vän sånt som rör sig, eller bara sånt som är gjutet i betong? Saker som rör på sig är betydligt värre att fånga med en kompaktkamera.

95% streetfoto, dvs vardagliga människor i vardagliga miljöer. resterande 5% gissar jag att han ägnar åt stilleben i naturen.

Egentligen vore det nog bäst, men nu har han fått upp ögonen för att det är i princip gratis att fota digitalt. Analogt foto kostar ju typ 40 kr för filmen och lika mycket för framkallningen om du har en 36 exp film, och det är innan du får några kopior att klistra in i album. Så tar man 2-4 rullar i veckan sticker det ju iväg på ett år :/

Senast ändrad:
En sak som ingen nämnt här är vilken sorts bilder han tar? F-1 var ju Canons toppmodell på sin tid, med kort reaktionstid från avtryck till slutaröppning. Fotograferar din vän sånt som rör sig, eller bara sånt som är gjutet i betong? Saker som rör på sig är betydligt värre att fånga med en kompaktkamera.

Jag minns när jag var yngre, att han ofta hade kameran hängande på bröstet/magen och trådutlösare monterad. Med förinställt avstånd och bländare vandrade han sedan omkring och tog bilder utan att någon lade märke till honom och hans fotograferande, jag antar att det är så han fortfarande bedriver sitt gatufoto :)

Jaha, då kan man ju undra om det ändå inte är en kompakt med bra vidvinkel som skulle passa bäst. Med den principen är han inte betjänt av ultrakort skärpedjup, snarare tvärtom, och en kompakt märks onekligen mindre än en riktig kamera.

eftersom han är van vid systemkameror vill man ju gärna föreslå en sådan. Angiven utskriftsstorlek gör ju att allt över 2MP är lite overkill egentligen.
En instegskamera, typ 600D eller 1100D, är ju klart tillräckligt avancerad och det finns sökartillbehör för att få större sökarbild (men det är som sagt svårt att komma till samma nivå som på en gammal analog kamera).
Ju längre upp i kamera-hierarkin han rör sig, dest mer närmar han sig ju känslan av den gamla kameran (det känns helt klart annorlunda att hantera en kamera i metall mot en i plast), men samtidigt får han ju ge lite avkall på hur diskret han blir.

Men han bör faktiskt överväga att köpa en ny dator också så han kan sitta och sortera fram de bilder som han vill få utskrifter på. Man samlar på sig onödigt många bilder när man fotograferar digitalt ("men om jag använder den här bländaren istället?", "jag tar några bilder till, det kostar ju ändå inget")

Men han bör faktiskt överväga att köpa en ny dator också så han kan sitta och sortera fram de bilder som han vill få utskrifter på. Man samlar på sig onödigt många bilder när man fotograferar digitalt ("men om jag använder den här bländaren istället?", "jag tar några bilder till, det kostar ju ändå inget")

Äh, det är väl bara att fotografera som vanligt, och låtsas att det sitter film i kameran? :)

Skaffar man sen det allra minsta minneskort man kan hitta så kan man låtsas att det sitter ett koolt jättemagasin för flera hundra bilder på kameran. :)

Tror inte att han kommer att hamna där vid datorn och tittande på 100% .
1. Han är 79 år ung.
2. Tittar fortfarande på en 28" tjock-tv
3. Har en 386-dator med 100MHz processor, 4MB ram, 80MB HDD och operativsystemet Win95, den betalar han räkningar och surfar med :) :) :)
Ett bildbehandlingsprogram skulle få den att brinna... :)

Han kommer helt sonika att lämna minneskortet till expert eller liknande för framkallning av bilderna.
Köp en begagnad analog med AF.
Kostar inte mer än 500-1000 spänn.
Använd sedan film som han alltid har gjort.

kom precis på en sak. Han får ju vara beredd på att skaffa nya objektiv också såvida han inte hittar en bra FD->?? adapter.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS