ANNONS
Annons

Hur använder jag D76R

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Hej
Jag hr skaffat framkallningstankar för att kunna framkalla lite större mängd film åt gången. Dock märker jag att kemiförbrukningen/rulle blir väldigt hög om jag bara använder D76 en gång så som jag brukar i dosor. Det går åt cirka 15 liter till 18 filmer om jag inte minns fel.

Jag har hört talas om att det ska finns nått som heter D76R och som ger lite ny kraft åt framkallaren. Tydligen kan man fylla på lite efter varje framkallning och hålla den fräsch på så sätt. Är det någon som vet hur detta funkar? Hur mycket ska man t.ex. fylla på? Hur länge kan man hålla på att "spetsa" framkallaren med detta innan den dör helt?

Om någon har erfarenhet av detta vore jag tacksam att få dela den.
/markus

Ingen aning alls i praktiken, men en tillsats av extra borax ska också kunna göra D76 drygare. Törs inte häva ur mig mängd på rak arm och har inte testat själv, men kan kolla papperen i kväll för exakthet om det kan vara ett alternativ.

markus skrev:
Hej
Jag hr skaffat framkallningstankar för att kunna framkalla lite större mängd film åt gången. Dock märker jag att kemiförbrukningen/rulle blir väldigt hög om jag bara använder D76 en gång så som jag brukar i dosor. Det går åt cirka 15 liter till 18 filmer om jag inte minns fel.

Jag har hört talas om att det ska finns nått som heter D76R och som ger lite ny kraft åt framkallaren. Tydligen kan man fylla på lite efter varje framkallning och hålla den fräsch på så sätt. Är det någon som vet hur detta funkar? Hur mycket ska man t.ex. fylla på? Hur länge kan man hålla på att "spetsa" framkallaren med detta innan den dör helt?

Om någon har erfarenhet av detta vore jag tacksam att få dela den.
/markus

Börja med "vanlig" D76, tilsätt sedan 23.5 ml D76R för varje film som du framkallar och din framkallare är alltid fräch...

Rent praktisk så ta en dunk med 5 liter D76.
Märk ut nivån. =5 liter..

Framkalla som vanligt.

Slå ned i dunken 23.5 ml D76R för varje film du framkalllade.

Slå tillbaka framkallaren i dunken, men bara upp till nivåmärkningen.

Blir det framkallare över, släng den.
Blir det inte fullt till nivån, späd med vatten..

Med rätt behandling, rätt tillsatt D76R osv... så kan du köra samma dunk åravis, soppan blir bara bättre o bättre...

/b

Oj, det låter ju fantastiskt bra. Stort tack för era svar. Det funkar även om man framkallar i 1+1 va?

markus skrev:
Oj, det låter ju fantastiskt bra. Stort tack för era svar. Det funkar även om man framkallar i 1+1 va?

NEJ!

eftersom då är ju den framkallare du ska slå tillbaka utspädd...

Att arbeta med förnyad kemi ger ett jämt resultat lågt pris och väldigt lite kemiavfall men du bör nog jobba med den vanliga brukslösningen..

/b

Re: Re: Hur använder jag D76R

Bertil Lindgren skrev:
Börja med "vanlig" D76, tilsätt sedan 23.5 ml D76R för varje film som du framkallar och din framkallare är alltid fräch...
Blir det inte fullt till nivån, späd med vatten..
/b

Jag tog alltid 15 ml förnyelse, istället för de rekommenderade 23,5 ml. Följde jag rekommendationen fick jag en mer och mer aktiv framkallare efterhand. Rådet att spä med vatten sätter jag ett stort frågetecken inför, framkallaren borde ju bli mer utspädd = mindre aktiv om den späs ut. Sedan bör du ju inte tillsätta hur mycket förnyelse som helst. Jag använde regeln att om jag hade fem liter framkallare tillsatte jag max 5 liter förnyelse innan jag blandade ny framkallare.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar