Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda det studioprylar jag har?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnusjoh

Aktiv medlem
Tacksam om någon kunde hjälpa till att bringa ljus till mörker, mitt kunskapsmörker alltså...

Jag har följande utrustning:

2 st bygglampor a 500w på stativ ca 1.5 meter höga

3 st vita paraplyer (transparanta)

2 stativ för paraply (stativ ca 2 meter höga)

1 st fotolampa (vanlig lampa på 500w).

Är jag fel ute om jag sätter en bygglampa bakom ett vitt paraply som huvudljus (riktat mot ansiktet) och fotolampan på stativ till höger (lite högre upp) bakom ett paraply. Vad skall jag ha den andra bygglampan (bakom paraply) till. Skall den vara för att ljusa upp bakgrunden?

Tacksam för alla tips jag kan få.
 
Ljusa idéer

Låter rätt som du tänker ur belysningstänkande dock borde du få problem med färgtemperaturen med så mixat ljus från olika källor.

Som du beskriver hade jag bara använt fotolampan med paraply från sidan och lättat upp med en vit skärm eller annan reflektor på andra sidan.

Glöm inte att kalibrera vitbalansen om du fotograferar digitalt.
Framförallt glöm inte ändra tillbaka när du ska fotografera normalt!!!

För att hitta rätt vinkel för belysning får du prova dig fram och flytta runt lampan.
Observera att personer som är runda om kinderna kan du få att framträda mer eller mindre beroende på vinkel på din belysning.
Som regel ska huvudbelysning var snett ovanifrån för ett normalt porträtt.
Att skifta vinkel kan dock ge spännande dramatik åt bilden.

Bilden nedan är tagen med en trådlös blixt nerifrån höger med upplättnings blixt på kameran.

Lycka till...
 

Bilagor

  • ulrik 200x.jpg
    ulrik 200x.jpg
    47.9 KB · Visningar: 284
Tack för tipset. Blandat ljus kanske inte blir så bra så jag skall testa ditt tips. Kör annars digitalt.

Hur gör man med bakgrunden med den föreslagna lösningen? Hur belyser man den? Den fasta fotolampan på 500 w räcker inte till för att belysa den vita bakgrunden jämt. Behöver det för att kunna markera den och byta ut mot annan i Photoshop. Skall man nyttja en bygglampa mot bakgrunden eller måste jag skaffa ytterligare en fotolampa till denna?

Ny fråga som också kommit upp under dagen. Chromakeybakgrunder (grön eller blå). Är det något att satsa på istället för en vit pappersbakgrund?
 
en 500W låter som aningens för lite ljus som huvudljus...

Till följande två bilder har jag använt fyra stycken 500-wattare genom ett tunt vitt lakan, en stor "rymdfilt" plus två 150-wattare som upplättning. Trots allt det ljuset fick jag ganska långa slutartider även vid stora bländare.
Nu var det några år sen, så jag kommer inte ihåg exakta inställningar, men slutartiden låg nog nånstans runt 1/20-1/50 och bländaren var nog 3.5-4.5.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=97331

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=98195
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.