Annons

Hur överför ni bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Hur överför ni era bilder till dator?

Använder ni den medföljda USB-kabeln eller plockar ni ut minneskortet (t.ex. med modern laptop)?

Jag har en extern nätverkshårddisk som jag använder som backup men bilderna hamnar i första hand i min laptop med den inbyggda 5-in-1-kortplatsen för minneskort. Jag tycker det är lite bökigt med att köra USB-kabel på de flesta kameror.
 
jdandanell skrev:
Hur överför ni era bilder till dator?

Använder ni den medföljda USB-kabeln eller plockar ni ut minneskortet (t.ex. med modern laptop)?

Jag har en extern nätverkshårddisk som jag använder som backup men bilderna hamnar i första hand i min laptop med den inbyggda 5-in-1-kortplatsen för minneskort. Jag tycker det är lite bökigt med att köra USB-kabel på de flesta kameror.

Jag plockar alltid ut minneskortet. Här i Kiev stoppar jag in det i Laptopen, hemma i Sverige har jag en stationär dator, så när jag är där stoppar jag kortet i kortläsaren där.

Smidigt att slippa hålla reda på sladdar och dyligt, dessutom känns det som det går fortare med kortläsaren än genom kameran, men jag har inte mätt, så det kan vara inbillning ;-)
 
hej

har köpt downloader pro från www.breezesys.com, så vid modellfotandet så tömemr jag min kamera via kamerasladden, fw för iD mk2 o usb2 för 400D.

När jag reser så backuppar jag alla minneskort till en px70 hårddisk med kortläsare o tömemr den via downloadern som sortera bort dubletter.
Har ställt in så den lägger till cature date före filnamnet också.

Downloadern sorterar bilderna per dag i egna kataloger, ruggit praktiskt.

Tömmer jag bara korten så gör jag det via extern usb2 läsare, dvs tar ur minneskorten.

Har nog med minneskort på resor, dvs de raderar jag aldrig, utan har px70 på hotelrummet o minneskorten i kameraväskan, så blir det inbrott eller rån har jag en uppsättning kvar om jag inte blir rånad vid utresdan då förståss, men då har jag px70 i incheckad resväska.

Roine
 
Hej, använder aldrig usb mellan kameran och dator, min kamera har bara usb1. Har sedan länge en batteridriven disk på 40GB med ett CF kontakt som jag använder för att tömma mina CF kort. Denna disk har usb2 och kopplas upp till en dator som flyttar/ bearbetar/ backupar bilder. Sparar sedan på två diskar och ett DVD-arkiv. Fungerar utmärkt har hittils aldrig tappat någon bild. Dessutom är det bra med en mellanlagringsdisk eftersom man inte behöver så stora kort då och är inte såååå beroende av dator på semester eller resor etc.
MVH Frank
 
En annan sak som gör valet enklare för mig är själva åtkomsten. Det är lite pillig med gummiskydden på kameran för att koppla in sladden och åtminstone på min D80 så känns det naturligare att plocka ut kortet. Gummiskydden känns sådär stabila och jag vill helst inte hålla på med dem för mycket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.