Annons

Hur öppna bakstycket på en Contaflex Zeiss Ikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har via ett dödsbo kommit över en kamera Contaflex Zeiss Ikon i mycket gott skick. Börjar förstå hur kameran skall ställas in för fotografering. Utom det att jag lyckas inte med att få upp bakstycken hur jag än skruvar, trycker och drar i knappar och reglage...
 
Senast ändrad:
Om det är en enögd, så vänd den uppåner, fäll upp byglarna, rontera båda ett halft varv och dra hela bakstycket uppåt (om kameran är uppåner).
Tvåögd får någon annan hjälpa dig med.

/ Tomas
 
Senast ändrad:
Jag har också en Contaflex här hemnma. Jag kan bekräfta att det är så kameran öppnas. Skulle vara roligt att få lite fakta om din kamera. Det finns många olika modeller. Själv har jag en Contaflex som jag skrivit en recension om här på fotosidan.
Före kriget gjordes en tvåögd Contaflex. Det var absolut en av de vassaste kameror som fanns med utbytbar optik som den till proffsens Contax, bl a ljusstarka Sonnarobjektiv.
1955 kom den enögda Contaflex som hade fast optik.
Helst ska kameran ha Tessar-objektiv, där främre linsen går att byta mot tele och vidvinkelförsatser. Det finns också modeller med Pantar objektiv.
Det finns manuella modeller med och utan ljusmätare. Ja, t o m någon variant med exponeringsautomatik.
Det finns t o m en Contaflex 126, för Instamaticfilm! Som tyvärr inte har något större bruksvärde.
 
Tänkte bara tillägga att det bara är modellerna III & IV som har utbytbar frontlins, I & II har inte det. Skillnaden mellan dom är att I & II har 45mm objektiv och III & IV har 50mm.
Hmm, Googlade en sväng för och kolla upp Pantar objektivet och det visade sig att det finns ca 15 st olika modeller av Contaflex + dom 2-ögda.
Så mitt tillägg gäller bara nämnda modeller.
 
Jag skulle snarare uttrycka det som så att det bara är Contaflex I och II som har fast optik, Resten har utbytarbar frontlins , så att man kan ansluta vidvinkel och teleförsatser. Gäller alltså både modellerna med Tessar 50 mm och Pantar 50 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.