Annons

Hur är ni när ni tar porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läser vad andra skriver i tråden och relaterar det till vad jag själv har sagt, känner att jag vill nyansera mig en aning....

Detta med att konversera får ju inte bli något pragmatiskt, att man måste stå och babbla hela tiden som nån slags frikyrkopastor. Man ska naturligtvis utgå från sig själv, vara sig själv och om man är en tystlåten person blir det knappast bättre av förställelse.....

Så var dig själv helt enkelt.

Jag har nästan alltid gjort som Anna beskriver här ovan och Niklas, nämligen träffat modellen en dag på stan. Över en fika t.ex.
När jag började med det hade jag som måtto att sttyra in samtalet på bilderna vi skulle ta, klädesplagg, stilar och modellens egna preferenser till kläder och bilder.
Men nio ggr av tio så kom vi att tala om livet, vardagen, jobbet och andra normala ting istället. Bilderna behandlades bara kort i slutet av mötet...

Detta är ju toppen om man kan bryta isen redan innan plåtningen, helt klart att föredra !

Men, allt oftare råder tidsbrist, såväl från min sida som modellens och då hinns inte detta spontana isbrytarmöte med. Istället sitter jag ner en stund innan plåtningen med modellen i studion och försöker bryta isen, förklara hur det går till.
Sen när vi börjar så börjar man försiktigt, lite sävligt med att förklara vad jag gör, hur kameran fungerar, vart jag kommer befinna mig, ljusen, bakgrunden och allting.....

Sen blåser man på !

// A
 
Re: Andras bilder eller dina egna?

Naomi skrev:
Niclas,

Så du menar att du visar andras bilder för modellen. Tar du aldrig med dig din egen portfolio för att visa upp hur du hade tänkt dig?

/Naomi





Beror på VAd som gjorde att modellen valde mig eller jag valde modellen,,,

Sina egna bilder (är en profil) skall man hålla lite lågt och hellre lägga energin på att förklara för modellen hur man tänker och önskar med sessionen.

Visst visar jag också mina egna bilder men i ett litet annat sammanhang eftersom de fyller en annan funktion att visa. Att visa magasin och böcker är ett sätt att distansera sig från tid och rum,, i tidiga/inledande samtal önskar jag inte att blanda in min kamera, studio eller bilder. Även om det sker ibland vid spec, tillfällen.

Tror ingen frisör visar foton på sina klippta frisyrer även om de hade bilder,,, ligger ngt i att kunden får skapa sig en mix av förväntan och rikedom i sitt uttryck utifrån "sessionens tanke", att begränsa sig till sina egna bilder binder kunden till en form som inte gynnar, enligt mig såklart;-)

Mvh Niclas.
 
Brummelisa skrev:
Hej!

Jag undrar hur ni är när ni tar porträtt? Snackar ni en massa typ klyschigt fint, gud vad bra du är etc? Eller säger ni bara åt modellen att stå som ni vill och sen är ni tyst vid själva tagandet av fotot och snackar mellan korttagandet?

Jag har märkt att jag är relativt tyst just när jag ska ta kortet. Jag är ju kille så jag kan inte göra mer än en sak i taget och om jag skulle prata så lär jag inte fokusera och ta rätt bländare.

Hur gör ni?

/ Marcus

Jag drar anekdoter från mitt liv, även känd som "The Days of our Pavel".
 
Re: Re: Andras bilder eller dina egna?

Niclasfoto skrev:



Tror ingen frisör visar foton på sina klippta frisyrer även om de hade bilder,,, ligger ngt i att kunden får skapa sig en mix av förväntan och rikedom i sitt uttryck utifrån "sessionens tanke", att begränsa sig till sina egna bilder binder kunden till en form som inte gynnar, enligt mig såklart;-)

Mvh Niclas.


Niclas,

Har du samma åsikt om det gäller att visa bilder för ett par som ska gifta sig? Anser du att man bör visa sina egna bröllopsbilder om kunden ber en ta med sig dessa? Eller ska man ta med sig bröllopstidningar och låta kunden visa hur dom vill ha det?

/Naomi
 
Re: Re: Re: Andras bilder eller dina egna?

Naomi skrev:
Niclas,

Har du samma åsikt om det gäller att visa bilder för ett par som ska gifta sig? Anser du att man bör visa sina egna bröllopsbilder om kunden ber en ta med sig dessa? Eller ska man ta med sig bröllopstidningar och låta kunden visa hur dom vill ha det?

/Naomi


Passande exempel du kommer med:)

Jag tänker ungefär likt vid bröllopsbilder.

Jag skall träffa (enligt planen,,) ett brudpar om två veckor som skall gifta sig i Juli. Då tar jag med mig en del av mina bilder MEn även här blir/kommer mina bilder i andra hand.
Inte för att dem är oviktiga utan bara helt enkelt för att jag önskar att paret med en mix av enkla och klassiska bilder presenterade på olika sätt skall uttrycka vilka bilder och uttryck de föredrar och kanske hoppas på.

Om jag visar mina bilder enbart eller först så är risken stor att "min stil" blir den som präglar deras tankar,,, även om man varierar sig på alla sätt som fotograf så har man trots allt sin stil,,,

Det gäller att lyssna in modellerna/brudparet,, vissa är väldigt spralliga andra försiktiga,, deras personlighet bör få chans prägla bilderna som komma skall. Pga det så bör man vara mer öppen för modellernas tankar och personligheter och låta det påverka de kommande bilderna än att mina bilder skall påverka dem i ngn riktning,,,

Men den stora HUVudsaken är ju att det sker på ett naturligt sätt från båda sidor,,, Jag vet att många fotografer visar sina egna bilder i alla sammanhang och utan att tänka sig för och visst kan det vara det rätta för dem. Inte för mig. Mina gamla bilder är ju förhoppningsvis intressanta för modellerna men i centurm önskar jag dem ej.

Mvh Niclas., som försåt att vi alla är olika:)
 
Senast ändrad:
När jag pratar med bröllopspar visar jag endast mina egna bilder. Det var ju förhoppningsvis därför att dom valde mig. Då vet dom vad dom får. Något annat vore falsk marknadsföring.

Samma gällar all annan fotografering.

/Per
 
PerFogelberg skrev:
När jag pratar med bröllopspar visar jag endast mina egna bilder. Det var ju förhoppningsvis därför att dom valde mig. Då vet dom vad dom får. Något annat vore falsk marknadsföring.

Samma gällar all annan fotografering.

/Per

Visst är det så hoppas ingen tror att jag inte visar mina bilder.
Att man enbart visar sina egna bilder skulle jag ALDrig göra.OBS JAG:)

Mvh Niclas.
 
Niclasfoto skrev:


...jag önskar att paret med en mix av enkla och klassiska bilder skall uttrycka vilka bilder de föredrar och kanske hoppas på.


Tycker det är oerhört intressant att veta hur andra gör! Jag ska nämligen träffa 2 kunder i veckan för att diskutera bröllopsbilder. Du tar alltså med dig dina egna bilder och bilder från tex tidningar som du visar EFTER att kunden har själv talat om hur de vill ha det?

Tacksam för hjälpen.... jag är grön på detta område :eek:)
 
Naomi skrev:
Tycker det är oerhört intressant att veta hur andra gör! Jag ska nämligen träffa 2 kunder i veckan för att diskutera bröllopsbilder. Du tar alltså med dig dina egna bilder och bilder från tex tidningar som du visar EFTER att kunden har själv talat om hur de vill ha det?

Tacksam för hjälpen.... jag är grön på detta område :eek:)


Som sagt så sker det på olika sätt varje gång men oftast så vill jag kika på en mängd bilder först, typ bröllopsmagasin, brudklänningsshots från hela världen och min egen ort,, vad som helst. Detta sker som oftast i ett vanligt samtal där löst och fast omhandlas som i vilket samtal som helst,,
När man kikar på andras bilder så är det vettigt att fläta in hur man själv jobbar att man tex har en favoritvidvinkel där hela landskapet kommer med etc,,

Då kommer man ofta osökt in på fotografens/mina/dina bilder,, då är det ju inget fel att visa dem.

Bara inte DEt kommer först och hela tiden, då styyyr jag för mycket. MEN det är ju än en gång så som jag ser på det hela:)!

Mvh Niclas.

Ps, Jag ÄR inte heller ngn enormt erfaren fotograf,, men det jag vet är att jag inte är ensammen om min för mig fungerande "arbetsrutin".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.