ANNONS
Annons

Hundschampo i kameran, möjligt att göra rent?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tullen

Ny medlem
Hej, mitt första inlägg på fotosidan så om jag inte talar om alla viktiga detaljer eller så på en gång så får ni gärna säga till.

Min mor lyckades få hundschampo (med bland annat tjära i) i vår Nikon Coolpix P5100. Kameran fungerar fortfarande men bilderna blir helt knasiga. Det blir dels konstigt ljus och dels blir det ränder över hela bilden. Jag bifogar bilder så ni får se. Ska försöka bifoga ett bättre motiv senare, samt referenskort med fungerande kamera. Får gärna komma med tips på testmotiv.

Försäkringen skulle dessvärre bara ge 100 kronor efter avdrag för värdeminskning och självrisk.
Därför funderar jag på om det är möjligt att själv öppna den och rengöra optik och annat som behöver rengöras. Har aldrig pillat i en kamera förut så jag tänkte jag vänder mig till er här på fotosidan då ni kanske har mer erfarenhet av detta.

Tror ni för det första att det ens är möjligt att rädda den?
Vet ju inte om det bara är optik som blivit smutsig eller även sensorn. Vet inte heller om sensorn i så fall tagit skada.

Om jag skall försöka göra rent den, vad bör jag tänka på?

Mvh/ Erik

Bilderna är med respektive utan blixt. De med mycket färg är med blixt, medan de bleka är utan blixt.

Bilagor

• barn med blixt.jpg
    barn med blixt.jpg
    84 KB · Visningar: 413
  • barn utan blixt.jpg
    barn utan blixt.jpg
    82.2 KB · Visningar: 411
  • Bukett med blixt.jpg
    Bukett med blixt.jpg
    82.2 KB · Visningar: 414
  • Bukett utan blixt.jpg
    Bukett utan blixt.jpg
    79.4 KB · Visningar: 415
Det finns nog ingen chans att ränderna kommer från optiken. Förmodligen inte heller sensorn. Ser snarast ut som om något blivit skadat som får kameran att bara läsa ut en del av pixlarna.
Förmodligen inget man kan fixa själv men eftersom kameran i princip är värdelös så kan det väl vara värt ett försök.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar