Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hundporträtt - skärpa på rätt ställe?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikaz

Aktiv medlem
Hejsan,
nu måste jag få ställa en fråga och jag hoppas att jag har valt korrekt forum. Jag är väldigt intresserad av att fotografera hundar och försöker få fina porträttbilder av dem. Jag använder Sony A100 och till den har jag dels en Minolta AF75-300mm 4.5 - 5.6 och dels Tamron 28-75mm 2,8.

Jag försöker vara noga med att fokusera på hundens ögon men likväl tycker jag att den bästa skärpan ligger på hundens nos i mina bilder, likt den bild jag länkar till här:
http://ulrika.silversign.se/Siesta_portratt.jpg

Den bilden är tagen med Tamron.

Jag läste nyligen i en tidning ang. djurfotografering att fokus ställts in på ögonen o därefter har personen komponerat om bilden för att undvika syndromet oskarpa ögon - skarp nos. Dock gavs ej någon förklaring till hur och varför.

Vore nu tacksam om ni har möjlighet att ge mig lite tips. Vad ska jag tänka på för att få skärpan på rätt ställe och hur lyckas jag få skärpa på hela hunden där likväl bakgrunden blir suddig? Vilken bländare bör användas?

Stort tack på förhand
MVH Ulrika
 
Skärpan sitter nog i ögonen, men problemet är att du inte ser dom för att dom är för mörka helt enkelt. Med några knep i Photoshop så tog jag fram detaljerna i ögonen igen för att analysera, ochdom verkar vara skarpa.

Ang dina andra frågor. Ju närmre motivet du är desto kortare skärpedjup. Desto mer du "zoomar" in desto kortare skärpedjup får du. Desto större bländare du kör med desto kortare skärpedjup får du. Kör du alla dessa alternativ så kan du utan problem få skärpa bara på nosen.

Men att svara på vilken bländare du skall använda för att få lagaom skärpedjup är naturligtvis omöjligt att besvara eftersom det bestäms även av avstånd och brännvidden, alltså inzoomningen.

Men självklart, kör du med en mindre bländare så blir skärpedjupet större och du har större chans att få en skarp hund och suddig bakgrund. Men du kan också placera hunden längre ifrån din bakgrund och på så sätt få en skarp hund och garanterat suddig bakgrund.

Tips: PROVA DIG FRAM!

Ang sätta skärpan, jag vet itne hur Sony kameror fungerar men jag antar du har olika fokuspunkter. Mittersta brukar betyda bästa och säkrast skärpa. Flera olika punkter brukar vara lite bökigare om man vil ha en specifik punkt skarp. för mer info, läs manualen.

Att låsa fokus på ögat och sedan komponera om är inget jag rekomenderar alls om man inte vet hur det fugnerar. Problemet är att eftersom du låser fokus på ögonen och sedan komponerar om så måste dels hunden vara blixtstilla så att den inte flyttar ögonen från skärpeplanet. sedan måste även din position vara på samma ställe. sist men inte minst så måste hela din komponering motsvara skärpeförflyttningen.

Anta att du står på en plan grusplan. Du slår ner ett spätt i marken. Du drar ut ett snöre som är exakt 1 meter långt. Längst ut på snöret gör du en punkt. Från den punkten drar du ett strecka rakt över hela planen. Om du nu tar strecket som sitter på spettet och drar linjen och flyttar på dig med spänd lina. Du kommer märka att du kan bara gå i en circel medd spänd lina och du har bar en punkt där sträcket och din dragna linje är på exakt samma avstånd, sedan blir avståndet längre o längre, tillslut så har du gått ett varv!

samma sak med fokus. har du väl sat fokus på en specifik plats så måste du endera röra dig på exakt samma fokusplan i sidled om du skall komponera om eller så får du kompensera din rörelse med en mindre bländare tex för att få större skärpedjup och på så sätt öka toleransen för skärpan! Krånglig förklaring men grundläggande naturlag :)
 

Bilagor

  • siesta_portratt2.jpg
    siesta_portratt2.jpg
    90.9 KB · Visningar: 475
Du kan ju alltid använda telet.

Detta porträtt är taget med 200mm , 2,8 samt 1/160s
 

Bilagor

  • dsc_0265.jpg.jpg
    dsc_0265.jpg.jpg
    87.7 KB · Visningar: 487
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.