Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

ottingius

Medlem
Ibland när jag plåtar modeller så får jag problem med att modellen har rödflammig hud som framträder för tydligt på filmen.

Ändå använder jag Kodak Portra VC och NC som inte registrerar det röda färgen så kraftigt.

Är det någon som har ett tips om hur jag kan få bort eller dölja detta redan vid fotograferingen.

Om bildidén tillåter ett soft-filter kan det hjälpa till för att jämna ut hudtonerna. Det minskar förvisso inte det röda, men flammigheten blir kanske midnre.

Lite trög kanske och nyfiken, varför varm studio?
Lite foundation och löst puder är rätt bra.

Det rödflammiga beror på modellens hy

Problemet med rödflammigheten beror inte på för varm / kall studio utan beror helt enkelt på att vissa människor har flammig hy.

Ingen som provat med ett varm filter eller dylikt ?

och vissa blir röda av kyla!!

Det händer oftare i en kall studio,,, dvs mesta dels på vitern, det beror också säkert på att man är lite blekare den tiden på året,, men som sagt make up är nog det bästa tricket!!
;-D

Själv fick jag korn/brus som går en svag aning åt det blågröna hållet när jag fotade en tjej i skugga med Kodak Supra på ett 50mm/1.8 trots skylight. Vill nog inte veta hur det blivit utan skylight. Första gången jag körde supra dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar