ANNONS
Annons

Hudretusch i lightroom - går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

danols

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fotat mitt första bröllop och både jag och brudparet blev riktigt nöjda med bilderna. Jättekul:)

Har suttit med bilderna i lightroom och justerat det mesta. Nu undrar jag om det finns några möjligheter till att släta till brudens hud i ansiktet pga av att hon på vissa ställen har en del ärr. Går detta att göra i LR eller måste jag in i photoshop? Har googlat en del men tycker mig inte få så mycket hjälp om möjligheterna i LR. Fläckborttagning fungerar inte så bra pga av att det är större områden det handlar om. Har LR4.

Tacksam för hjälp.

MVH

Daniel

Lättare retusch kan göras med penseln och negativ clarity. Det softar upp en del. Men det är mest en quickfix och ger lätt ett plastigt utseende. För bästa resultat är det bara Photoshop som gäller

Om du inte blir nöjd med att bara dra ner klarheten lokalt med justeringspenseln kan du testa en plug-in. Det finns några att välja bland men sök på typ "soften skin".

Du kan ju även använda lite ökad luminans på de aktuella områdena men bäst skulle jag nog också säga att lagningspenseln är.

Det finns till och med en förinställning för justeringspenseln i LR som heter "Mjukare hud". Fungerar utmärkt men dra inte ner för mycket. Då får du ett plastansikte (oavsett om du jobbar i LR eller PS). Det finns också massor med tutorials på youtube om ansiktsretusch i LR.
Anders W

Hej!

Jag har fotat mitt första bröllop och både jag och brudparet blev riktigt nöjda med bilderna. Jättekul:)

Har suttit med bilderna i lightroom och justerat det mesta. Nu undrar jag om det finns några möjligheter till att släta till brudens hud i ansiktet pga av att hon på vissa ställen har en del ärr. Går detta att göra i LR eller måste jag in i photoshop? Har googlat en del men tycker mig inte få så mycket hjälp om möjligheterna i LR. Fläckborttagning fungerar inte så bra pga av att det är större områden det handlar om. Har LR4.

Tacksam för hjälp.

MVH

Daniel

Även om det är ett par år sedan detta skrevs så tror jag att det kan vara aktuellt för andra precis som det varit nu för mig. Jag har också fotot ett bröllop för någon vecka sedan men lyckligtvis har jag sedan flera år tillbaka (redan då jag körde LR 4) haft tillgång till SLR Lounge presets. Så jag har faktiskt inte känt något behov sedan dess av att lämna LR bara för att retuschera porträtt.

Finessen med dessa presets är inte bara att de ger en massa nya presets utan just också verktyg som låter dig kumulativt retuschera porträtt i Lightroom med "Adjustment brush". Detta system lägger till ett antal presets för adjustment brush också.

Sedan kan man i tur och ordning använda:
(Det finns bra instruktioner på både deras site och på Youtube.)

Hair / Lashes
Clothes / Texture

Skin softener
Skin desaturater
Line deminisher
Eye brightener
Iris enhancer
Lip enhancer
Teeth whitener

Catchlight enhancer
Catch light creator

Det här paketet gjorde verkligen livet lite lättare och gav mig ett bra arbetsflöde på köpet som funkar för mig även vid porträtt retusch. Så jag kör som Stefan Nilsson jag med.

... möjligen med den skillnaden att jag gör det generella grundjobbet i DxO (då jag kommer snabbare till skott där och att DxO har en väldigt bra brushantering) och exporterar till Lightroom i DNG. DNG gör också att mitt LR 5 (som annars inte stöder Sony A7 II om man nu försöker öppna RAW-filerna där) kan arbeta med mina filer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto