Annons

Hsm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majsilojsan

Aktiv medlem
jag ska köpa objketiv sigma 18-50mm 2,8.

Det finns ett objektiv som heter sigma 18-50mm 2,8 EX DC HSM MACRO och ett som heter samma sak men utan HSM, det är till canonkamera. Vad betyder HSM? Ska jag välja det med HSM eller utan? 15 kr skillnad...

Majsilojsan skrev:
jag ska köpa objketiv sigma 18-50mm 2,8.

Det finns ett objektiv som heter sigma 18-50mm 2,8 EX DC HSM MACRO och ett som heter samma sak men utan HSM, det är till canonkamera. Vad betyder HSM? Ska jag välja det med HSM eller utan? 15 kr skillnad...

HSM är enkelt en snabb och tyst autofokus motor som sitter i objektivet. Tyvärr är det bara Nikon som kan glädjas åt det. Jag har det utan HSM och det är relativt tyst ändå och snabbt i fokus. Som om du har Canon så har du inget val än utan HSM.

Re: Re: Hsm?

Rogerber skrev:
HSM är enkelt en snabb och tyst autofokus motor som sitter i objektivet. Tyvärr är det bara Nikon som kan glädjas åt det. Jag har det utan HSM och det är relativt tyst ändå och snabbt i fokus. Som om du har Canon så har du inget val än utan HSM.

Mig veterligen fungerar HSM utmärkt för Canon.

Det stämmer att HSM funkar alldeles utmärkt till Canon ja (sitter t.ex. i deras 70-200/2.8 och funkar jättebra), men av någon anledning har Sigma bara satt in HSM-motorn i Nikonvarianten av 18-50/2.8. Vi Canon-användare får nöja oss med deras 18-50 utan HSM tyvärr.

Jag var själv på jakt efter en ljusstark normalzoom nyligen, och valde mellan Sigmas 18-50 och Tamrons 17-50. Valet föll på Tamron för min del då jag tyckte att den presterade bättre till min 40D och 20D än vad Sigman gjorde, både vad det gäller AF hastighet/säkerhet och skärpa.

Detta verkar dock (enligt min erfarenhet) variera mellan olika exempel av objektiven. Hade Sigman haft HSM skulle jag nog ha valt den istället (om prestationen inte skulle varit för dålig).

Tamronen kostar några hundra mer än Sigman, skiljer t.ex. cirka 250kr på Cyberphoto mellan de två.

HSM i Sigma innebär inte alltid en fin ultraljudsmotor som ger möjlighet till automatisk manuell "override". Den HSM som sitter i många enklare objektiv (och mig veterligen i alla som blivit nikonanpassade nyligen) fungerar precis som vanliga skruvobjektiv fast med motor i objektivet. Fokusringen rör sig vid fokusering och man måste ställa om till manuellt för att kunna vrida själv.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar