Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hoya- eller Cookin-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har en fråga ang. vad man ska fundera på när man väljer filter. Eftersom jag har olika diameter på objektiven krävs flera filter. Med Cookin-filter borde det bli billigare i längden iom att själva filtret går att återanvända oavsett objektivdiameter (vad jag förstår). Det enda som behövs är en ny anpassningsring för rätt objektivdiameter.

Min frågor är:

1) Är Cookin-filter praktiska?
2) Går Hoya/Cookin-filter att jämställa?
3) Vad talar för Hoya-filter (idag har jag bara Hoya UV-filter). Jag är framför allt ute efter polfilter, men på sikt även andra.

Ofta-filter & polfilter = glas
Sällan-filter & avtonade gråfilter = kvadratiska

De kvadratiska filtren har ingen coating och är därför känsliga för motljus. Värre blir det ju av att det är lite knöligt med motljusskydden till dem. Däremot är de billiga och för avtonade filter det enda praktiska alternativet. Så både och är mitt svar.

Även glasfilter går att använda till flera objektiv. Köp till största diametern och använd step-up-ringar till resten.

Blir det inte knöligt med step-up-ringar och motljusskydd då? Jag har ett bälgmotljusskydd till mina kvadratiska och rektangulära filter, det fungerar utmärkt. Jag änvänder Lee, men även Hitech har bälg.

Varning för Hoya!!! E man ute och fotar och får vatten på filtret så etsar vattnet sig fast och glaset tar evigheter att få klart igen. Den mekaniska kvaliten är inte heller särkillt bra då glasets fastsättning i filterringen har släppt på båda mina Hoya(Hoyas 81A och skylight mod.2001).

Jag tycker att det är överdrivet att utfärda en generell varning för Hoya. Jag har genom åren haft 25-30 Hoya-filter utan ett enda problem. Problemet med vattendroppar som är svåra att avlägsna beror nog på antireflexbehandlingen. Det har alla som har antireflexbahandlade glasögolinser fått erfara, man putsar och putsar (jag kör med vanligt fönsterputs och hushållspapper, på glasögonen alltså).

Numera köper jag filter från B+W, främst för att de gör filterringen i mässing som inte har några tendenser att fastna i fattningen. Dessutom har de vissa filter som Hoya saknar.

Lite andra frågor i ämnet:

Hur funkar det med monteringen om man som jag har objektiv där filterfästet (gängan) snurrar vid fokusering, snurrar hela filterhållaren då?

Trillar inte filtren ut eller är dom förankrade med nån sorts fjädrar eller så?

Vilken är bästa storleken på filter, eller finns det bara 75 x 75?

/Andreas

Filten hålls fast av fjädrar, de ramlar inte ut. Roterande frontlinser är ett elände, man måste fokusera innan man vrider polariationsfilter eller avtonade gråfilter.

Filtren finns i två storlekar 75x75 eller 100x100 mm. Mina avtonade gråfilter är 100x150 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar