Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hot om jurist för råmaterial

Produkter
(logga in för att koppla)

TheFeller

Medlem
Hej!

Jag har åt kund tagit fram en presentationsfilm (filmat / redigerat). Efter leverans av färdig produkt får jag ett mail i stil med: "Det som återstår nu är att du ger oss alla filmer (råmaterial)".

I ett svar försöker jag vänligt förklara att "man" aldrig lämnar bort råmaterial om inget annat sagts, samt att det i godkänd offert tydligt står "Priserna innefattar ej material...".

Dom tycker inte att det är tydligt nog, att det inte gäller detta, att dom betalat mycket pengar för att jag ska "dokumentera" trots att det inte finns avtalat. Jag försöker åter igen förklara att dom har betalat för en produkt, inte allt vad det innefattar.

När jag frågar vad dom ska använda det till får jag ett svar i stil med:
"Vi har en kille här som kan klippa film, så vi ska göra egna filmer".

Jag förklarar att dom inte kan göra så, utan att dom behöver mitt godkännande vilket dom svarar med:
"Vi får göra vad vi vill med det, vi har köpt och äger det".

För att försöka komma vidare erbjuder jag mig att ge dom en del utvalda klipp men att dom då måste stämma av innan dom gör något med det. Dom köper det och vi kommer överens muntligt via telefon.

Men, nu har jag fått ytterligare ett mail där dom skriver:
"Du har 7 dagar på dig att leverera allt material, annars kopplar vi in våra jurister".

Efter att ha läst på och rådfrågat kollegor i branschen landar jag i att om inget annat avtalats äger jag rätten till råmaterialet och behöver inte lämna ifrån mig det.

Det här är ett stort företag, och att hota en egenföretagare med jurister på detta viset tycker jag är så överdrivet. Baserat på ovanstående information, vem tycker ni har rätt i frågan?
 
I sak har du ju rätt. Utan tvekan.
Det här med att de hotar med jurist är troligen ett sätt för dem att försöka få sin vilja fram.

Vore jag du så skulle jag nog kontakta en jurist för egen del, och låta dem titta på offert/avtal.
För att få klarhet i var en eventuell prövning i domstol skulle sluta.
 
Kunden har förstås bara rätt till det ni har avtalat om. Är det rätten till en färdig film ni har avtalat om är den filmen kunden ska få. Att de själva skulle få sitta och klippa i ditt råmaterial är förstås otänkbart, om ni inte uttryckligen avtalat om det.
 
Jag har förklarat ärendet för två jurister (baserat på ovanstående) dom säger i princip samma sak - kunden har ingen rätt till materialet.

Jobbigt när Stora Företaget kommer och hotar med jurister, alltid påfrestande. MEN rättsläget är som sagt ganska klart och om de kommer dragandes med jurister och elände så meddela dem att du ser fram emot en rättslig prövning av saken då rättsläget ser ut som det gör. Du behöver inte betala någon jurist för det, det viktiga är att du inte låter dig skrämmas att gå med på saker för att de hotar med jurister. Det är en del av deras strategi trots att de har "fel". Att du ska ge med dig "frivilligt" är det de vill, de vill inte ta det till domstol.

OM saken skulle gå tilll domstol behöver du naturligvis juristhjälp för att det ska bli rätt och du få din rätt tillgodosedd, men innan dess så är det bara att vägra kompromissa bort dina rättigheter enligt den gamla regeln "ge dem ett finger och de tar hela handen".
 
Sälja kanske?

Om din kund så gärna vill ha ditt grundmaterial kanske du kan tänka dig att sälja de för en rejäl slant? Det kanske blir en hygglig kompromiss? För övrigt håller jag med om att de INTE har rätt om det inte tydligt står i avtalet att det har köpt även råmaterialet.
 
Om din kund så gärna vill ha ditt grundmaterial kanske du kan tänka dig att sälja de för en rejäl slant? Det kanske blir en hygglig kompromiss? För övrigt håller jag med om att de INTE har rätt om det inte tydligt står i avtalet att det har köpt även råmaterialet.

Det har jag också erbjudit, men fick till svar att det var otänkbart då dom redan har "betalat för det".
 
Jag kollade genom alla mail en gång till och hittade följande från kund:

"Då jag antog att det var självklart att vi skulle få råmaterialet".

Det bör väl ge mig ännu mer rätt då det hela verkar vara baserat på ett antagande från deras sida?
 
Jag har förklarat ärendet för två jurister (baserat på ovanstående) dom säger i princip samma sak - kunden har ingen rätt till materialet.

I så fall så har ju TBone rätt i princip.
Jag hade skrivit ett brev till företaget ifråga, med innehållet att du varit i kontakt med jurister i ärendet.
Och att du är säker på att vinna en eventuell rättslig prövning.

Är rätt säker på att företaget ifråga endast är ute efter att "skrämma" dig.
Förstår om du vill lägga din tid och energi på annat.

Men jag anser att du är i ett läge som kräver att du gör en tillräckligt tydlig markering.
Dels för din egen skull, dels för alla andra i branschen.
 
Men jag anser att du är i ett läge som kräver att du gör en tillräckligt tydlig markering. Dels för din egen skull, dels för alla andra i branschen.

Min förhoppning är att det sunda förnuftet ska lösa det. Att dom själva i samtal med sina jurister inser att det bara är tomma ord och inte går att bygga något ärende på.
 
Min förhoppning är att det sunda förnuftet ska lösa det. Att dom själva i samtal med sina jurister inser att det bara är tomma ord och inte går att bygga något ärende på.

Är deras jurister seriösa så lär det går bra.
Men om de ändå skulle ta det till rätten, och det räknas som ett "småmål" så kommer du att få betala din egen del av rättegångskostnaderna. Även om du vinner i sak.
 
Låt dem göra precis det dem hotar med.
Låt dem tala med sina jurister.
Sen får du nog ett erbjudande om det är smarta jurister...
 
Hej!

Jag har åt kund tagit fram en presentationsfilm (filmat / redigerat). Efter leverans av färdig produkt får jag ett mail i stil med: "Det som återstår nu är att du ger oss alla filmer (råmaterial)".

I ett svar försöker jag vänligt förklara att "man" aldrig lämnar bort råmaterial om inget annat sagts, samt att det i godkänd offert tydligt står "Priserna innefattar ej material...".

Dom tycker inte att det är tydligt nog, att det inte gäller detta, att dom betalat mycket pengar för att jag ska "dokumentera" trots att det inte finns avtalat. Jag försöker åter igen förklara att dom har betalat för en produkt, inte allt vad det innefattar.

När jag frågar vad dom ska använda det till får jag ett svar i stil med:
"Vi har en kille här som kan klippa film, så vi ska göra egna filmer".

Jag förklarar att dom inte kan göra så, utan att dom behöver mitt godkännande vilket dom svarar med:
"Vi får göra vad vi vill med det, vi har köpt och äger det".

För att försöka komma vidare erbjuder jag mig att ge dom en del utvalda klipp men att dom då måste stämma av innan dom gör något med det. Dom köper det och vi kommer överens muntligt via telefon.

Men, nu har jag fått ytterligare ett mail där dom skriver:
"Du har 7 dagar på dig att leverera allt material, annars kopplar vi in våra jurister".

Efter att ha läst på och rådfrågat kollegor i branschen landar jag i att om inget annat avtalats äger jag rätten till råmaterialet och behöver inte lämna ifrån mig det.

Det här är ett stort företag, och att hota en egenföretagare med jurister på detta viset tycker jag är så överdrivet. Baserat på ovanstående information, vem tycker ni har rätt i frågan?

Otrevligt, outbildat och fel.

Du har rätt och ska förstås inte acceptera en sådan provokation.

Som påpekats ska du berätta att du har dubbelkollat rättsläget och att du är säker på att vinna en rättslig prövning och att du inte accepterar hot.

Eftersom det verkar viktigt för dem kan du berätta att du kan göra ett undantag och förse dem med en kopia av materialet för x-antal kronor. Det betyder fortfarande inte att de har upphovsrätten till materialet utan måste fråga dig varje gång de vill göra något med det. Vill de köpa (den ekonomiska) upphovsrätten kostar det y till och för exklusiv rätt z kr.

Se till att vara trevlig men samtidigt korrekt. Ovan kommer de förstås uppleva provocerande eftersom de inte kan något om upphovsrätt.
 
Juristerna hade troligen inte uttryckt sig så otrevligt och hotfullt, blir det rättssak av det så är det inte till en parts fördel att låta som ett svin, än mindre som att man kommer med rena hotelser.

Spela gärna in alla samtal med företaget (men skriv inte i tråden att du gör det), brusa inte upp och lova ingenting eller erkänn ingenting utan ett skriftligt avtal.

Blir företagets jurister inkopplade (hittills har du nog inte pratat med en person med koll på läget) så kommer de inte bara bortse från ett påskrivet avtal, får du prata med dem så försök nå en uppgörelse, där du framför att du levt upp till avtalet (jag utgår från att företaget betalat för detta), och att företaget nu försöker få material som de inte har rätt till utan att ge dig ersättning för det materialet och att priset hade blivit ett annat för de mer omfattande rättigheter de söker (vilket är legio för immateriella rättigheter).

Du kan ju också fråga vad de anser sig ha för stöd, endera i lag eller i ert avtal till det de kräver.
Du kan nämna att det kommer att spara alla tid om du och ditt ombud (även om du inte har något) kan se om det skett ett missförstånd men att personerna du pratat med hittils inte valt att klargöra på vilken grund de skulle ha de påstådda rättigheterna.
Rätten kommer ju vilja se vad de grundar en eventuell stämning på i vilket fall som helst.
Du har ju materialet, du behöver bara hänvisa till avtalet och att du levererat enligt avtal, det är upp till dem att förklara varför de gör en annan tolkning än den du gör och vad de baserar den på.

Visst kan det landa i småmål där du behöver stå för dina egna rättegångskostnader (tanken är att man mer eller mindre ska kunna företräda sig själv). Nu är det dock inte så att du kräver dem på betalning utan de kräver att du ska lämna över mer omfattande rättigheter till materialet samt materialet i sig, så jag är inte säker på var det skulle landa (beror ju på en eventuell stämning).

Grejen för företaget är ju att de troligen behöver materialet ganska snart, så är deras jurister smarta så försöker de lösa det här, det kan ju ta ett tag innan det blir rättegång.

Det är inte alls troligt att man framgångsrikt kan vända sig till domstolen och säga att "ni får fixa en rättegång inom 7 dagar annars kopplar vi in våra jurister" även om det vore hemskt roligt om den oförskämde person du pratat med gjorde det.

Jag misstänker att du har att göra med en mindre påläst person på företaget som fått sina kostnader godkända och nu upptäcker att han eller hon gjort bort sig, och försöker skrämma dig till att leverera så att han eller hon slipper gå till chefen och säga att det kommer att bli dyrare.
Alternativ 2 är att någon högre chef kommit in i ett senare skede och säger att denne inte gillar filmen och själv vill kontrolleras hur den redigeras (det kan alltså vara så att personen du pratar med bara är stressad och inte alls vill tjafsa).
Det är inte helt otroligt att personen inte har mandat eller intresse av att dra in några jurister. Juristerna kommer ju vilja veta precis vad som avtalats, vad som sagts, vad som skickats från respektive part m.m.
En jurist hade nog föredragit att säga "Klausul 5c som lyder ... ger oss tätt till xxx.

Jag skulle tänka affärsmässigt kring det hela. Det finns inte nödvändigtvis ett enormt värde för dig i att kontrollera precis hur materialet redigeras i framtiden, utan det är snarare så att du har rätt att ta betalt för att sälja de rättigheterna. Försök se till att företaget får vad de vill ha till ett pris som du kan acceptera. Här är det vettig att vara ärlig med sig själv och tänka "vad hade priset landat på om de sagt detta från början" inte "haha nu har jag chansen att klämma åt dem ordentligt".
Du har egentligen ingenting att vinna på en rättegång men det har säkert inte de heller. Ni har båda att vinna på en snabb lösning. De kan producera sitt material i tid, du får dina pengar och kan lägga din tid på att producera mer film, under ännu tydligare avtal.

Kommer de med skadeståndsanspråk m.m. p.g.a. förseningar så skulle jag kolla med en jurist och se till att du inte klantat dig i avtalet.
 
Först och främst så gäller förstås avtalet du har med bolaget, och för sådant som inte avtalas gäller svensk lag.

När jag frågar vad dom ska använda det till får jag ett svar i stil med:
"Vi har en kille här som kan klippa film, så vi ska göra egna filmer".

Jag förklarar att dom inte kan göra så, utan att dom behöver mitt godkännande vilket dom svarar med:
"Vi får göra vad vi vill med det, vi har köpt och äger det".
Det här är helt onödigt att gå vidare med, såvida du inte sonderar läget för en försäljning av rättigheterna till råmaterialet. Du vinner annars inget på att ställa en sådan fråga, och personen du har kontakt med har tydligen ingen koll alls på upphovsrättslagstiftningen.

Om du tänker sälja rättigheterna så bör du ta rejält bra betalt, men med tanke på din berättelse om mail- och telefonkonversationen så tycker jag nog att du bör avbryta kontakterna med det där bolaget så fort du har fått betalt för jobbet du har gjort.

Att beakta är också om du verkligen vill att någon annan ska redigera ditt material. Har du otur kan det resultatet bli en otrevlig överraskning, så fundera på vad du kan stå ut med och vad det ska kosta köparen.

Annars så håller jag med övriga i tråden. Du tycks ha bra på fötterna och din motpart är nästan mer än lovligt vimsig och oförskämd. Om du vill fortsätta att förhandla om en försäljning av råmaterialet så tycker jag att du ska betalt för oförskämdheten också (med det ska du förstås inte tala om för köparen).
 
För sent att redigera skrev en kortare version:

Be att få prata med deras jurister nu istället, lämna samtidigt ett rimligt förslag för vad du uppfattar att de vill ha för rättigheter.

Personen du pratar med får då sitt hot om jurister desarmerat men en väg ut, nämligen att käbbla om priset men få som hon vill.

Lämnar personen över till juristerna så har de tre huvudalternativ som jag ser det:

1. Du har misstagit dig, och de klargör för dig varför så är fallet (du låter ditt ombud titta på deras bedömning) De kommer kräva dig på betydande belopp för förseningen av deras kampanj.

2. Företaget har gjort en miss i avtalet och kommer att få det förklarat för sig av en domare som undrar varför de slösar med rättens tid om x antal månader, juristerna förstår detta och vill inte stå där som idioter och föreslår:

3. Att företaget inom mycket kort får nödvändiga rättigheter mot rimlig betalning (ge dem lite prutmån så att de kan visa sig duktiga).
 
Du kan ju också fråga vad de anser sig ha för stöd, endera i lag eller i ert avtal till det de kräver...Om det skett ett missförstånd men att personerna du pratat med hittils inte valt att klargöra på vilken grund de skulle ha de påstådda rättigheterna.

Grejen för företaget är ju att de troligen behöver materialet ganska snart, så är deras jurister smarta så försöker de lösa det här, det kan ju ta ett tag innan det blir rättegång.

Kommer de med skadeståndsanspråk m.m. p.g.a. förseningar så skulle jag kolla med en jurist och se till att du inte klantat dig i avtalet.

Be att få prata med deras jurister nu istället, lämna samtidigt ett rimligt förslag för vad du uppfattar att de vill ha för rättigheter.

1. Du har misstagit dig, och de klargör för dig varför så är fallet (du låter ditt ombud titta på deras bedömning) De kommer kräva dig på betydande belopp för förseningen av deras kampanj.

Tack för otroligt bra svar av alla i tråden!
Det känns skönt att man inte verkar vara helt ute och cykla ändå.

Jag har hittills inte fått något skäligt (lagligt) argument till varför dom skulle få materialet förutom "för vi har köpt din tid". De har inte heller nämnt något datum då de "måste" ha materialet, utan från början var det mer "vi kan ta det senare". Därför undrar jag om det håller att jurister skulle kunna kräva mig på ett belopp för försening av kampanj.

Jag har också övervägt om det inte är bättre att juristerna i så fall kontaktar mig direkt så man kan hitta en lösning snabbt. Dock har jag från början erbjudit mig att ge dom en utvald del av materialet, vilket jag fortfarande står fast vid. I mina ögon riskerar dom nu istället att gå ur det här tomhänta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.