Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hot mot fotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)
Arne S skrev:
Husägaren har naturligtvis lidit stor skada, på olika sätt. Det är tragiskt, inget snack om det och det tror jag många håller med om.

Det är inte lätt att kontrollera sina impulser i det läget. Tro mig, jag har varit i den situationen att huset brinner. Och det var många fotografer på plats. Det såg jag efteråt, för under tiden gick all energi åt att rädda vad som räddas kunde. Det som händer runt omkring ser man inte, inte jag i alla fall.

Det kan säkert uppstå situationer då även jag skulle kunna ta till våld. Kanske även mot en fotograf. Men det innebär inte att jag gör rätt om det är oprovocerat och jag måste då ta mitt straff. Precis som om jag åker på en fortkörning...det är ju inte polisens fel.

/Arne

klart han ska ta sitt straff, det var det aldrig frågan om. det jag undrade var mest om man inte kanske ågonstans ändå förstod varför han blev förbannad

Joppe skrev:
Det finns så många tragiska exempel på folk som skickar in "live-bilder" att jag inte ens orkar börja (OBS, säger inte att du är sådan!)

Men faktum är att nu ringer folk oftare 71 000 än 112 när det händer ngt i hopp om att bli belönade från (den ibland något fult titulerade "Aftonhoran" (anses detta ord som för grovt får gärna ngn mod plocka bort det.))

Var detta en viktig nyhet som jag behövde bilder eller film till - tveksamt..

nu ska jag ut o traska på en tunn lina som kommer att göra många arga..

Dölj inte era egna ekonomiska intressen bakom ursäkten typ 'vi skildrar verkligheten osv.' vad skulle världen få veta utan oss osv. Det finns viktiga nyheter, kallar ni detta vikiga nyheter finns det en riks för att ni undergräver den egna kåren.

Nej jag är proffs och detta är ett jobb för mig!

Om inte du tycker att det är värt bilder från typ en sådan här händelse så får du tycka det. Många tidningar tycker det och köper mina bilder. dvs jag får in pengar så jag kan köpa mjölk till mina barn....

Joppe skrev:
Det finns så många tragiska exempel på folk som skickar in "live-bilder" att jag inte ens orkar börja (OBS, säger inte att du är sådan!)

Men faktum är att nu ringer folk oftare 71 000 än 112 när det händer ngt i hopp om att bli belönade från (den ibland något fult titulerade "Aftonhoran" (anses detta ord som för grovt får gärna ngn mod plocka bort det.))

Var detta en viktig nyhet som jag behövde bilder eller film till - tveksamt..

nu ska jag ut o traska på en tunn lina som kommer att göra många arga..

Dölj inte era egna ekonomiska intressen bakom ursäkten typ 'vi skildrar verkligheten osv.' vad skulle världen få veta utan oss osv. Det finns viktiga nyheter, kallar ni detta vikiga nyheter finns det en riks för att ni undergräver den egna kåren.

Du är en modig man... :)

Ja, detta är en viktig nyhet. Vetskapen att det finns större och viktigare nyheter på riks- eller världsplanet förtar inte allmänintresset för lokala händelser. Självklart är det så att journalister tjänar pengar på sitt jobb, de flesta på att skildra verkligheten.
Risken att undergräva den egna kåren är betydligt större om man slutar att rapportera om händelser som denna. Det måste finnas utrymme för andra nyheter än fattigdomen i afrika, terrordåd eller tsunamis. Ibland är det glada nyheter, ibland tragiska som denna. Oavsett vilket är det viktigt att det skildras.

Tack Pontus (menar det verkligen !) för att du läste att det inte var dig jag menade med "folk..."

om du kan leva på det så "good on ya mate"

och ja, jag tycker inte att jag skulle behöva se det. men det är bra att det finns folk o tidnigar som tycker det för om alla tänkte som jag skulle det vara bra tråkigt att leva.

dock hoppas jag själv på mer "viktiga (def enligt mig..) nyheter"

Joppe skrev:
klart han ska ta sitt straff, det var det aldrig frågan om. det jag undrade var mest om man inte kanske ågonstans ändå förstod varför han blev förbannad

Jag menade inte att du hade sagt så heller, ber om ursäkt om jag var otydlig.

Förståelse för hans ilska kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet anledningen till den, kan bara spekulera och det kan jag inte bygga ett uttalande på. Men jag har inte förståelse för att han gav sig på Pontus. Återigen- ilska är en sak, våld en annan.

/Arne

Arne S skrev:
Du är en modig man... :)

Ja, detta är en viktig nyhet. Vetskapen att det finns större och viktigare nyheter på riks- eller världsplanet förtar inte allmänintresset för lokala händelser. Självklart är det så att journalister tjänar pengar på sitt jobb, de flesta på att skildra verkligheten.
Risken att undergräva den egna kåren är betydligt större om man slutar att rapportera om händelser som denna. Det måste finnas utrymme för andra nyheter än fattigdomen i afrika, terrordåd eller tsunamis. Ibland är det glada nyheter, ibland tragiska som denna. Oavsett vilket är det viktigt att det skildras.

ok, point taken. lokalnyheter osv, sure! Men händelser som "ett hus brann ner" är kanske inget jag behöver veta (är det en liten stad så vet alla om det ändå). Hade det inte ansetts som en nyhet så hade antagligen pontus inte åkt dit/inte fått sin utrustning sargad.

Om vi nu ska prata nyheter i övrigt så hoppas jag innerligt att folk aldrig slutar läsa riktiga tidningar utan istället nöjer sig med metro/ciyt el likn. den dagen är undergrävandet ett faktum.

Joppe skrev:
ok, point taken. lokalnyheter osv, sure! Men händelser som "ett hus brann ner" är kanske inget jag behöver veta (är det en liten stad så vet alla om det ändå). Hade det inte ansetts som en nyhet så hade antagligen pontus inte åkt dit/inte fått sin utrustning sargad.

När Pontus åkte dit visste han ju inte vad som skulle ske, som tur är. Och hade inte bonden gett sig på Pontus är det nog tveksamt om det hade kommit längre än till lokaltidningen, möjligen hade det blivit en mindre notis i Xpressen. Iofs hypotetiskt, men det är vad jag tror i alla fall.

Nu ska jag snart pressa kudden.

Ha det bra och sov gott.

/Arne

Som verksam nyhetsfotograf så anser jag att den viktigaste frågan inte är om detta är att ses som nyhet eller inte.

Det viktiga är grundregeln att det inte är de kringstående som avgör om en händelse är en "nyhet" eller inte. Vad är nästa steg ? Att politiker som gör blunders hotar fotografer/journalister och förklarar att det de gjort inte är nyheter och att vi ska koncentrera oss på krig och svält som drabbar många fler ?

Den fria pressen är ytterst viktig för vår demokrati och den skall vi vara rädda om !!

Jag kan också försäkra att vi inte är hjärtlösa lakejer som struntar i de drabbade. Det är många gånger som både jag och mina kollegor lagt undan kameran och hjälpt t ex räddningstjänsten att dra slang istället för att fota.

Joppe skrev:

Om vi nu ska prata nyheter i övrigt så hoppas jag innerligt att folk aldrig slutar läsa riktiga tidningar utan istället nöjer sig med metro/ciyt el likn. den dagen är undergrävandet ett faktum.

Om grannens hus brinner ner, så tror jag de flesta är intresserade av det - även om grannen bor en bit bort.

På den tiden för länge sedan vi bara hade lokaltidningar (alltså drygt tio år sedan) var händelser som detta det största som kunde hända, och alla var intresserade av det. Att Pontus nu råkat fotografera en bonde som råkat ut för att gården brinner upp gör det inte mindre intressant för ortsborna, (och i och med att det blev problem, även intressant för resten av landet).

Jag har plåtat massor av bränder och olyckor, men det var "innan Internet" - då var det ingen som tyckte det var nåt att klaga på. Kanske det är för lätt att fotografera nu för tiden, och man måste beklaga sig om det?

Joppe skrev:

menar du "riktiga" tidningar såsom skvallerblaskorna Aftonbladet och Expressen?

Joppe skrev:

Ha förståelse för att en misstänkt gärningsman blir förbannad på en utomstående fotograf som dokumenterar mordbrännarens verk?
Näe...

Walle skrev:
menar du "riktiga" tidningar såsom skvallerblaskorna Aftonbladet och Expressen?

alldeles för korkat för att ens svara på.. Var det mitt nick på aftonbladet som fick dig att tro det eller.. varken ab eller expressen vänder jag mig till om jag vill läsa nyheter (om det inte är något om de o så viktiga såpa-kändisarna OBS IRONI!)

Kijana skrev:
Ha förståelse för att en misstänkt gärningsman blir förbannad på en utomstående fotograf som dokumenterar mordbrännarens verk?
Näe...

tar tillbaka det jag skrev om att folk dömt honom innan domstolen..

AFE skrev:
Om grannens hus brinner ner, så tror jag de flesta är intresserade av det - även om grannen bor en bit bort.

På den tiden för länge sedan vi bara hade lokaltidningar (alltså drygt tio år sedan) var händelser som detta det största som kunde hända, och alla var intresserade av det. Att Pontus nu råkat fotografera en bonde som råkat ut för att gården brinner upp gör det inte mindre intressant för ortsborna, (och i och med att det blev problem, även intressant för resten av landet).

Jag har plåtat massor av bränder och olyckor, men det var "innan Internet" - då var det ingen som tyckte det var nåt att klaga på. Kanske det är för lätt att fotografera nu för tiden, och man måste beklaga sig om det?

råkat fota? han satt o lyssnade på polisradio o åkte dit när han fick höra om det. tror inte als att han "råkade" fota och om jag inte missminner mig så fanns det rikstidningar för 10 år sedan också.

tycker f ö aldrig att det blev intressant för resten av landet.

Stoffe69 skrev:
Som verksam nyhetsfotograf så anser jag att den viktigaste frågan inte är om detta är att ses som nyhet eller inte.

Det viktiga är grundregeln att det inte är de kringstående som avgör om en händelse är en "nyhet" eller inte. Vad är nästa steg ? Att politiker som gör blunders hotar fotografer/journalister och förklarar att det de gjort inte är nyheter och att vi ska koncentrera oss på krig och svält som drabbar många fler ?

Den fria pressen är ytterst viktig för vår demokrati och den skall vi vara rädda om !!

Jag kan också försäkra att vi inte är hjärtlösa lakejer som struntar i de drabbade. Det är många gånger som både jag och mina kollegor lagt undan kameran och hjälpt t ex räddningstjänsten att dra slang istället för att fota.

politiker som gör blunders tycker jag inte hamnar i samma fack som en bonde vars gård brinner ner. fri press, helt ok men i detta fall kanske det hade räckt med en notis?

f ö, bra att ni hjälper till, sånt uppskattas antagligen mer än "smaskiga" bilder.

till slut vill jag tacka pontus och arne för diskussionen igår (kändes vettigare). tror inte att jag kommer längre med detta, har väl fått sagt det jag ville så om ingen feltolkar mig GROVT så hoppar jag av nu

Joppe skrev:
skulle du ha lätt att kontrollera alla dina impulser om ditt hus brann ner o jag kom dit för att tjäna en hacka. (på att det brann ned)
Den som får en impuls att slå ner en fotograf som står helt fredligt och filmar är nog inte helt balanserad (eller helt enkelt lite knäpp på ren svenska). Man kan ju hoppas att han får vård.

edit: o nej, jag är inte FÖR våld (inte på fotografer heller) även om jag ibland kan förstå folk som klipper til dem
Förklara gärna för mig som inte förstår.

För info:

Den man som är misstänkt för söndagens brand i Stenkumla häktades vid Gotlands tingsrätt, på sannolika skäl misstänkt för mordbrand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar