Annons

Hopplöst få rätt exponering på utskrift, fotolab och skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Någon som kan reda ut begreppen och ge hangripliga tips??

Kan inte få ordning på bra och rätt exponerade bilder vare sig från skrivaren eller lab. Inga jätteskillnader men alla bilder blir aningen underexponerade, färgmässigt helt ok.
Verkar vara en hel vetenskap detta, färglära mm.

Har en HP skärm som visar sRGB, kalibrerad med Spyder pro.
Canonskrivare med Ilfords profil för aktuellt papper.

Gör all bildbehandling i ganska nedtonat rum, inga fönster i närheten eller störande lampor. Gjorde en fotobok med Min Cewe fån Japanphoto. Alla bilder blir lite mörka liksom dom blir från skrivaren. Har provat sänka ljusstyrkan på skärmen men då hamnar jag långt under rekommenderade värden utifrån kalibreringen.

Vad göra för att få jämförbar exponering mellan skärm och utskriven bild?? Kan ju inte vara meningen att man ska överexponera bilden i bildbehandlingen bara för att den ska se ok ut efter utskrift.... eller??

Tacksam för råd.
 
Vad göra för att få jämförbar exponering mellan skärm och utskriven bild?? Kan ju inte vara meningen att man ska överexponera bilden i bildbehandlingen bara för att den ska se ok ut efter utskrift.... eller??
Du måste jämföra bilden i rätt betraktningsljus. Runt 5000K färgtemperatur och ca 500 lux ljusstyrka. Då får du överensstämmelse med en korrekt kalibrerad skärm.
 
Vad menar du med långt under rekommenderade värden? Jag kör med 100 cd/m^2 på min skärm, men jag låg lite lägre än så med min förra skärm. Delvis beror det på att jag har svårt för när skärmen gassar på, men lägligt nog så brukar det stämma ganska bra med Crimson. Att jag höjt lite beror snarast på att kalibreringsresultatet inte blir riktigt bra om jag går lägre. Dock så beror ju upplevelsen av kopiorna också på vilket betraktningsljus man har när man jämför.

Du kan inte bara gå efter några rekommenderade värden om du inte också har en "rekommenderad" belysningsstyrka. Om du har lite mörkt omkring dig så måste du antingen sänka ljusstyrkan på skärmen eller höja rumsljuset.
 
Vad menar du med långt under rekommenderade värden? Jag kör med 100 cd/m^2 på min skärm, men jag låg lite lägre än så med min förra skärm. Delvis beror det på att jag har svårt för när skärmen gassar på, men lägligt nog så brukar det stämma ganska bra med Crimson. Att jag höjt lite beror snarast på att kalibreringsresultatet inte blir riktigt bra om jag går lägre. Dock så beror ju upplevelsen av kopiorna också på vilket betraktningsljus man har när man jämför.

Du kan inte bara gå efter några rekommenderade värden om du inte också har en "rekommenderad" belysningsstyrka. Om du har lite mörkt omkring dig så måste du antingen sänka ljusstyrkan på skärmen eller höja rumsljuset.

När jag kalibrerat skärmen får jag rekommendationen att sätt ljusstyrken på mellan 120-180 lite beroende på omgivande ljus.
Jag har kanske fått det hela om bakfoten men får en känsla av att jag lättare kan jämföra exponeringen av bilderna om skärmen inte är så ljusstark, att den bättre matchar utskrivna bilder. Tycker inte att färgmättnaden är något problem med böckerna från Cewe , bara att allt är aningen underexponerat.
Är jag behjälpt av att ha någon form av dagsljusbelysning intill datorn?
 
Du måste jämföra bilden i rätt betraktningsljus. Runt 5000K färgtemperatur och ca 500 lux ljusstyrka. Då får du överensstämmelse med en korrekt kalibrerad skärm.

Jag får kanske inte till någon optimal miljö för bildbehandling och utskrifter. Vid kalibreringen med Spyder pro får jag förslaget att ha 6500K men kanske blir det bättre om jag ändå håller mig kring 5000K, bilderna på skärmen ter sig ju då lite varmare och kanske upplevs som bättre exponerade vid jämförelse efter utskrift.
 
Gör all bildbehandling i ganska nedtonat rum, inga fönster i närheten eller störande lampor. Gjorde en fotobok med Min Cewe fån Japanphoto. Alla bilder blir lite mörka liksom dom blir från skrivaren. Har provat sänka ljusstyrkan på skärmen men då hamnar jag långt under rekommenderade värden utifrån kalibreringen.

Vad göra för att få jämförbar exponering mellan skärm och utskriven bild?? Kan ju inte vara meningen att man ska överexponera bilden i bildbehandlingen bara för att den ska se ok ut efter utskrift.... eller??

PRova att läsa #66 o framåt men hela tråden är bra. Jag har i alla fall lyckats få ihop en snygg bok OCH printat bilder hos Proffskopia o de blir bra. O jag har INTE 100% som kalibratorn vill att jag skall ha.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149097&page=5
 
Jag har gjort samma miss ibland, och redigerat bilder med dämpad belysning i rummet. Eftersom ögonen anpassar sig till mörkret så tenderar bilden på skärmen att se för ljus ut, och man underexponerar.

Med lampan tänd i rummet exponerar man bättre. För att färgerna ska bli rätt så måste man även ange temperaturen på belysningen i rummet när man kalibrerar sin skärm.
 
Jag får kanske inte till någon optimal miljö för bildbehandling och utskrifter. Vid kalibreringen med Spyder pro får jag förslaget att ha 6500K men kanske blir det bättre om jag ändå håller mig kring 5000K, bilderna på skärmen ter sig ju då lite varmare och kanske upplevs som bättre exponerade vid jämförelse efter utskrift.
För att få överensstämmelse mellan bild och skärm brukar det bli bäst om betraktningsljuset ligger lägre i färgtemperatur än bildskärmen. Prova att kalibrera skärmen till någonstans 5700-5900K om du har ett betraktningsljus på 4700-5000K. Det brukar fungera bra. 5000K på skärmen blir alldeles för gult och dina 6500K alldeles för blått.
 
Precis som Lars nyss skrev så brukar någonstans 5700-5900K på skärmen stämma bra med ett ljus på 4700-5000K men hur ljust skärmen skall vara inställd på beror ju helt på hur ljus det är just ditt rum och går inte att säga generellt (om du inte har ett köpt betraktningsskåp med fast ljus kanske).
Har fåttlägga mina skärmar på allt mellan 80-120cd/M2 för att få det att stämma med bilden. Bästa är väl att skaffa hem en probvild och ladda ner fil, softproofa filen med leverantörens profil och sedan kalibrera skärmen för att de skall stämma ihop.
 
För att få överensstämmelse mellan bild och skärm brukar det bli bäst om betraktningsljuset ligger lägre i färgtemperatur än bildskärmen. Prova att kalibrera skärmen till någonstans 5700-5900K om du har ett betraktningsljus på 4700-5000K. Det brukar fungera bra. 5000K på skärmen blir alldeles för gult och dina 6500K alldeles för blått.

Tyvärr så kan jag bara på min skärm välja mellan tre lägen och då försöka hålla mig till den som ligger närmast. Förvisso finns ett "custom" läge där rött, grönt och blått kan justeras men det verkar lite vanskligt.
Har lite led belysning i taket som jag aldrig har på men skulle det funka att belysa med det och göra kalibreringen utifrån det ljuset?
 
Precis som Lars nyss skrev så brukar någonstans 5700-5900K på skärmen stämma bra med ett ljus på 4700-5000K men hur ljust skärmen skall vara inställd på beror ju helt på hur ljus det är just ditt rum och går inte att säga generellt (om du inte har ett köpt betraktningsskåp med fast ljus kanske).
Har fåttlägga mina skärmar på allt mellan 80-120cd/M2 för att få det att stämma med bilden. Bästa är väl att skaffa hem en probvild och ladda ner fil, softproofa filen med leverantörens profil och sedan kalibrera skärmen för att de skall stämma ihop.

Jag funderade på att göra det lätt för mig vad gäller fotoböcker och välja "laboratoriets automatiska justeringar/förbättringar" som man kan slå på eller av. Detta i förhoppningen om att det skulle korrigera exponeringen bra men har sen hört att det inte är att rekommendera om man gjort en hel del bildbehandling på bilderna. Något som du testat?
 
Tyvärr så kan jag bara på min skärm välja mellan tre lägen och då försöka hålla mig till den som ligger närmast. Förvisso finns ett "custom" läge där rött, grönt och blått kan justeras men det verkar lite vanskligt.
Har lite led belysning i taket som jag aldrig har på men skulle det funka att belysa med det och göra kalibreringen utifrån det ljuset?

Tjurigt att använda en "random" belysning för att kalibrera mot eftersom du inte vet riktigt vilken temperatur det har (kan iaf vara bättre med led än andra, osäker där) eller om det ger rätt färger. Isf är det bättre att kalibrera vid dagsljus med släckta lampor och även jämföra med bilderna då.

Det är customläget du skall använda på skärmen för att göra en grov kalibrering. Välj vilken temperatur du vill ha i programmet och att du kan ställa in RGB-värden på din skärm så skall du få hjälp att ställa in det.
 
Tjurigt att använda en "random" belysning för att kalibrera mot eftersom du inte vet riktigt vilken temperatur det har (kan iaf vara bättre med led än andra, osäker där) eller om det ger rätt färger. Isf är det bättre att kalibrera vid dagsljus med släckta lampor och även jämföra med bilderna då.

Det är customläget du skall använda på skärmen för att göra en grov kalibrering. Välj vilken temperatur du vill ha i programmet och att du kan ställa in RGB-värden på din skärm så skall du få hjälp att ställa in det.

Det känns som att strax över 5000K är det som fungerar bäst där jag sitter.
 
Ett tips som jag haft stor nytta av (läste det i en printguide i någon av fototidningarna) är att alltid avsluta bildbehandlingen med ett nivålager och dra upp mellanvärdet till 1,14 för att kompensera för att skärmen alltid är lite ljusare än ett papper. Jag brukar ha detta i bakhuvudet när jag själv skriver ut - känns varje gång som att bilden är ljusare än jag vill ha den, men brukar bli bra när den kommer ut på papper! Jag vet dock inte hur den regeln funkar när man beställer på lab.
 
Ett tips som jag haft stor nytta av (läste det i en printguide i någon av fototidningarna) är att alltid avsluta bildbehandlingen med ett nivålager och dra upp mellanvärdet till 1,14 för att kompensera för att skärmen alltid är lite ljusare än ett papper. Jag brukar ha detta i bakhuvudet när jag själv skriver ut - känns varje gång som att bilden är ljusare än jag vill ha den, men brukar bli bra när den kommer ut på papper! Jag vet dock inte hur den regeln funkar när man beställer på lab.

Det är precis det här jag menar. Upplever bilden bra på skärm men hur jag än kalibrerat och meckat så är den utskrivna bilden aningen för mörk och det är inte ofta man tittar på bilderna som skrivits ut i perfekta dagsljusförhållanden.

Men...jag bildbehandlar i Lightroom, finns det något fiffigt sätt där? Antar att jag skulle kunna överexponera bilderna eller delar av bilden en aning före utskrift. Bilderna jag skriver ut hemma eller fotoböckerna tittas inte på i helt korrekt belysning (med allt vad det innebär).
 
Det är precis det här jag menar. Upplever bilden bra på skärm men hur jag än kalibrerat och meckat så är den utskrivna bilden aningen för mörk och det är inte ofta man tittar på bilderna som skrivits ut i perfekta dagsljusförhållanden.

Men...jag bildbehandlar i Lightroom, finns det något fiffigt sätt där? Antar att jag skulle kunna överexponera bilderna eller delar av bilden en aning före utskrift. Bilderna jag skriver ut hemma eller fotoböckerna tittas inte på i helt korrekt belysning (med allt vad det innebär).

Jag vet inte hur man gör i LR, men nog bör det finnas något som motsvarar nivåer (det som är bra med att ljusa upp mellanvärdet i nivåer är att man kan ljusa upp utan att påverka högdagrar och svart alltför mycket). Men grundtanken med tipset är att en bildskärm är bakgrundsbelyst, även om man väljer förhandsvisning med pappervit bakgrund, så är det ett bakgrundsljus som är ljusare än ett enkelt vitt papper. Jag ljusar upp lite lite det sista jag gör för att kompensera för detta. Jag antar att det spelar roll hur fin skärm man har, min är rätt simpel...
 
Jag vet inte hur man gör i LR, men nog bör det finnas något som motsvarar nivåer (det som är bra med att ljusa upp mellanvärdet i nivåer är att man kan ljusa upp utan att påverka högdagrar och svart alltför mycket). Men grundtanken med tipset är att en bildskärm är bakgrundsbelyst, även om man väljer förhandsvisning med pappervit bakgrund, så är det ett bakgrundsljus som är ljusare än ett enkelt vitt papper. Jag ljusar upp lite lite det sista jag gör för att kompensera för detta. Jag antar att det spelar roll hur fin skärm man har, min är rätt simpel...

LR är ju som en underbar raw konverterare, fantastiskt sätt att arbeta med ljus och då vill jag gärna få det så nära skärmbilden det går. Var inne på LR nu och kollade runt med en bild. Det finns ju en funktion, tonkurva. Kan det vara något liknande nivåer. Har i ärlighetens namn inte använt den så mycket, får läsa på om det. Den verkar i alla fall arbeta på liknande sätt.
 
Hej !

Det brukar vara en god början att anpassa mot allmänljus, som bör vara
rätt ljust, så att en vit skärm ser ut som ett vitt fotopapper, dvs
hålls ett vitt fotopapper i betraktningsljuset så bör det se lika
vitt ut som skärmbilden i både färg och ljushet.

Lämpligt betraktningsljus kan vara halogenlampa, ( ofta bra färgåtergivning, men
lågre färtemp ), bra lysrör, speciella betraktninglampor typ solux (http://www.c-infinity.se/6242075-solux) mm.



Det finns nördar som får det att stämma så det inte går att sklja, men de
är sällsynta. Ibland önskar jag mej dit.


//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.