Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Hoppande" exponeringstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

olssonida

Medlem
Hej
Behöver lite hjälp med min D700.
Fick precis hem den och har pillat och tryckt lite för att lära mig kameran men nu måste jag har kommit åt något.
När jag ska fota, ställer jag in exponerings tiden som jag vill ha den, tar ett kort och sen hoppar exponeringen åt all håll utan att jag gjort något, när jag tar serietagning hoppar den också och jag kan max ta 3 bilder. Spelar ingen roll vilken bländare eller tid jag har...
Vilken inställning kan jag ha kommit åt så de blev så? Kameran står på manuell, så jag ska ju egentligen bestämma över allt.. eller?

Tacksam för hjälp...känner mig lite vilsen...
 
Det låter som om du har ställt in att den ska "gaffla", alltså ta ett par exponeringar med olika tider. Kolla instruktionsboken på "bracketing".
 
Låter som gaffling, knappen heter BKT tror jag. Det används för att snabbt få olika exponeringsvariationer av "samma" bild, t.ex för att senare skapa en HDR-Bild.
 
japp

japp hittade de, efter noga genom gång av boken hittade jag de.
Var in och kollade på inställningarna men trodde jag inte rörde något, de gjorde jag ju tydligen.
Tack så mycket för hjälpen!
*lättad att de inte var något värre*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.