Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hoodmans vinkelsökare
- Trådstartare michagg
- Start datum
Knight Palm
Aktiv medlem
Vad ska man med en vinkelsökare till numera?
De har tidigare använts främst som fokuseringshjälp för kritisk skärpeinställning vid makrofoto och långtelefoto. dSLRs i gemen har tyvärr oftast ingen mattskiva som är lämpad för denna uppgift, framför allt genom avsaknaden av både mikroprismor och snittbild. Mattskivorna för dSLR är mer optimerade för ljusstyrka och exponering, samt att fokuseringen överlåtes åt opto-elektroniken.
Jag har en gammal vinkelsökare liggande till en OM-1:a, som jag tänkte bygga om fästet på, för att passa till min E-300. En vinkelsökare har dessutom bara max 2x förstoring, medan LiveView sökaren hos t.ex. E-410/E-510 har både 7x och 10x förstoring. Det blir hellre en LiveView-sökare samt lita till fokusindikatorn för min del, så jag sparar nog slantarna till ett nytt kamerahus stället.
Är man ändå intresserad av en vinkelsökare så finns ju några att välja på:
De har tidigare använts främst som fokuseringshjälp för kritisk skärpeinställning vid makrofoto och långtelefoto. dSLRs i gemen har tyvärr oftast ingen mattskiva som är lämpad för denna uppgift, framför allt genom avsaknaden av både mikroprismor och snittbild. Mattskivorna för dSLR är mer optimerade för ljusstyrka och exponering, samt att fokuseringen överlåtes åt opto-elektroniken.
Jag har en gammal vinkelsökare liggande till en OM-1:a, som jag tänkte bygga om fästet på, för att passa till min E-300. En vinkelsökare har dessutom bara max 2x förstoring, medan LiveView sökaren hos t.ex. E-410/E-510 har både 7x och 10x förstoring. Det blir hellre en LiveView-sökare samt lita till fokusindikatorn för min del, så jag sparar nog slantarna till ett nytt kamerahus stället.
Är man ändå intresserad av en vinkelsökare så finns ju några att välja på:
- Seagull 1x Right Angle Finder for Canon, Nikon, Pentax, Minolta, Fuji, Olympus and Leica SLR cameras
- Seagull 1x-2x Right Angle Finder for Canon, Nikon, Pentax, Minolta, Fuji, Olympus and Leica SLR cameras
- Hoodman Professional Right Angle Viewfinder for SLR Digital Cameras
- The IR-QA Angle Finder (A Polish answer to the VA-1)
- Olympus VA1 Varimagni Right Angle Finder For E1 & Evolt E300 Digital Camera
Knight Palm
Aktiv medlem
Endast Panasonic har fokusindikator i sökaren.
Undrar ändå om inte en KatzEye/Virtual Village mattskiva vore lämpligare, även på en E-500. Eller ännu bättre ett Live View-hus förstås?
Fokusindikator för gamla manuella objektiv finns bara på Panasonic DMC-L1, hittills inte på någon Olympus tyvärr.michagg skrev:
Fungerar fokusindikatorn med om-adapter + objektiv ?
Undrar ändå om inte en KatzEye/Virtual Village mattskiva vore lämpligare, även på en E-500. Eller ännu bättre ett Live View-hus förstås?
michagg
Aktiv medlem
Nu har jag fått min OM-adapter och provkört manuellt.
Köpte för en tid sen ett Vivitar 400/5.6 med tillhörande telekonverter 2x. Vet mycket lite om gamla objektiv till Oly så man kan säga att jag köpte grisen i säcken. Fick det mycket billigt så det var ingen större förlust. Till min stora överraskning så var objektivet i nyskick och gav en känsla av kvalitet.
Provade en hel eftermiddag ute på gården och jag tycker det var mycket lättare att fokusera manuellt än vad jag trott, den förstorande ögonmusslan ME-1 räckte gott och väl.
Objektivet presterade riktigt skarpa och fina bilder nedbländat ett steg, även med telekonverter vilket ger 800mm x2 eller hur?
Använde givetvis stativ, kunde även få fina bilder när solen gick i moln dock med långa slutartider.
Med detta vill jag säga att har man bra syn så räcker det med ME-1 på en E-500 för att fokusera manuellt.
Vidare vill jag hör av er som hållit på med analoga kameror, räknas Vivitars objektiv som kvalitetsobjektiv eller?
I helgen skall jag fota sjöfåglar som var orsaken till att jag köpte objektivet.
Köpte för en tid sen ett Vivitar 400/5.6 med tillhörande telekonverter 2x. Vet mycket lite om gamla objektiv till Oly så man kan säga att jag köpte grisen i säcken. Fick det mycket billigt så det var ingen större förlust. Till min stora överraskning så var objektivet i nyskick och gav en känsla av kvalitet.
Provade en hel eftermiddag ute på gården och jag tycker det var mycket lättare att fokusera manuellt än vad jag trott, den förstorande ögonmusslan ME-1 räckte gott och väl.
Objektivet presterade riktigt skarpa och fina bilder nedbländat ett steg, även med telekonverter vilket ger 800mm x2 eller hur?
Använde givetvis stativ, kunde även få fina bilder när solen gick i moln dock med långa slutartider.
Med detta vill jag säga att har man bra syn så räcker det med ME-1 på en E-500 för att fokusera manuellt.
Vidare vill jag hör av er som hållit på med analoga kameror, räknas Vivitars objektiv som kvalitetsobjektiv eller?
I helgen skall jag fota sjöfåglar som var orsaken till att jag köpte objektivet.
arneri
Avslutat medlemskap
Vivitar har tillverkat några bra objektiv. Tvivlar dock på att kvalitén räcker för 2x och 4/3.
Dessutom, 2x teleconverter + 400/5.6 ger 800/11. Om du måste blända ner 1 eller två seg så är du nere i 16 eller 22. Brännvidden motsvarar 1600 mm vilket innebär att du bör fota på en 1/2000 sek för att minimera skakningsoskärpa.
Dela gärna med dig av resultatet. Det var någon webbloggare som kom fram till att Olympus gamla 300/4.5 gav bättre detaljskärpa än 50-200, så några guldkorn till 4/3 finns säkert ute på analogmarknaden.
Dessutom, 2x teleconverter + 400/5.6 ger 800/11. Om du måste blända ner 1 eller två seg så är du nere i 16 eller 22. Brännvidden motsvarar 1600 mm vilket innebär att du bör fota på en 1/2000 sek för att minimera skakningsoskärpa.
Dela gärna med dig av resultatet. Det var någon webbloggare som kom fram till att Olympus gamla 300/4.5 gav bättre detaljskärpa än 50-200, så några guldkorn till 4/3 finns säkert ute på analogmarknaden.
michagg
Aktiv medlem
Här är tre exempel som jag tog härom kvällen med telekonverter och bländare ställd på 8. Stativ och kameran inställd på anti-chock.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=163295
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=163295
fiolmattias
Aktiv medlem
Jag kan inte se ngn billd?
Segeson
Aktiv medlem
Du måste "Publicera" albumet innan det syns för oss andra.michagg skrev:
Här är tre exempel som jag tog härom kvällen med telekonverter och bländare ställd på 8.
michagg
Aktiv medlem
Jag undra om vi talar om samma sak??
Antiskak på Minolta är ju för att kompensera för skakande händer på långa brännvider.
men
På Olympus E-500 innebär det att spegeln fälls upp några sekunder före bilden tas för att minimera risken för skakningar från spegeln, om jag uppfattat det rätt.
Rätta mig om jag har fel.
Antiskak på Minolta är ju för att kompensera för skakande händer på långa brännvider.
men
På Olympus E-500 innebär det att spegeln fälls upp några sekunder före bilden tas för att minimera risken för skakningar från spegeln, om jag uppfattat det rätt.
Rätta mig om jag har fel.
Segeson
Aktiv medlem
Nej, det gjorde vi tydligen inte.michagg skrev:
Jag undra om vi talar om samma sak??
Jag visste inte att Olympus kallade sin spegeluppfällning för "Anti shock". Det är helt rätt att köra med den om kameran sitter på stativ.
arneri
Avslutat medlemskap
Jag tycker tyvärr att bilderna ser ganska trötta ut. Låg kontrast och skärpa.
Jag har en gammal Tamron zoom som jag tyckte var bra med film, men på E-1:an är den en oanvändbar.
Olympus gamla 90/2 sägs vara en höjdare på 4/3. Gamla 50 f1.4 går ibland på nätet för runt 500 kr.Gamla Tamron SP90/2.5 borde fungera bra, så någon nytta borde kunna få av adapterringen.
Jag har en gammal Tamron zoom som jag tyckte var bra med film, men på E-1:an är den en oanvändbar.
Olympus gamla 90/2 sägs vara en höjdare på 4/3. Gamla 50 f1.4 går ibland på nätet för runt 500 kr.Gamla Tamron SP90/2.5 borde fungera bra, så någon nytta borde kunna få av adapterringen.
Knight Palm
Aktiv medlem
michagg skrev:
Nu har jag fått min OM-adapter och provkört manuellt.
800mm f/11 (det motsvarar ju 1600mm på 135-film!) är svårjobbat med dels att hitta skärpan, men även pga stabilitet. Fotar man på långa avstånd genom dis, så blir inte allt skarpt. Sämst med gamla gluggar för 135-film som jag ser det, är att de ger bl.a. kromatisk aberration, som i viss mån kan tas bort med lite pp. Största fördelen är av ekonomisk natur, och under gynnsamma förhållanden, så kan man få till bra bilder. Med LiveView och IS blir det lite lättare förstås.
400mm f/5.6 på FourTirds kamera, ger en bildvinkel på bara 3.1º, samt motsvarar hela 18x förstoring. Vill man fota fåglar räcker inte min zoom på 200mm tillsammans med en 1.4x telekonverter långt. Jag fotade nyss en hackspett, men den blev inte så stor på skärmen tyvärr. Ditt 400mm funkar nog bra till fågelfoto, om inte annat så ge en blodad tand för hur fågelfoto funkar med 400mm. Berätta gärna vidare om dina erfarenheter med Vivitar-gluggen.
Beträffande vinkelsökare, så skulle jag behövt en sådan också. Det är pilligt att baxa in skärpan rätt, när man tar extrema närbilder med lilla makrot med påkopplad mellanring. Lägger nog ändå pengarna på Live View först, sen någon eBay vinkelsökare kanske i framtiden ?