Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag fick hem min holga idag och vill börja fota nu med en gång, men jag undrar lite grejer:

- hur ska det tejpas för att kunna använda 35 mm-film? (har nämligen rullar liggandes som inte kommer att användas i systemkameran)

- ska jag klippa till änden på 35-filmen för att den ska passa i spolen eller hur ska den fästas? kameran är ju anpassad för 120-film.

- hur ser bilderna ut om man använder 35-film istället för 120?
 
Så här gjorde jag, tror jag.

I princip är det inte mycket alls du behöver tejpa. Det är desto mer pysslande. Börja med att skaffa dig skummgummi (helst av fastare modell, ungefär som ett liggunderlag).

Ta väck rulle som sitter där på vänster sida, om den nu gör det, och sätt över den på höger sida.

Greppa tag i skummgummit och klipp till lagom bitar. Pussla lite granna och tillslut ska du ha fått till det så att din filmrulle ligger stadigt och bra i mitten på vänster sida. (där filmen sitter egentligen)


Om du har plockat bort grejjen som gör bilderna 4,5x6 kan det vara värt att tejpa kanterna som ofta är vassa och ställer till med repor och jävulskap.

Jaja, nu är det bara dra över filmen och fästa med gummisnoddar på spolen på höger sida. Ringla två snoddar, en uppe och en nere på spolen. Det ska vara ett mellanrum mellan dem så att filmen precis får plats. Trä in filmen och korva ner snoddarna lite så att det sitter stadigt. På med locket och kör loss.

En viktig grej nu är att du inte alls vet hur långt du ska dra filmen mellan varjekort. (luckan därbak måste vara helt igentejpad!!!)
Om du plockat ut den där 4,5x6 grejjen ska du räkna ungefär 35 gånger så blir det bra.

Det är krångligt som fan att förklara. hoppas det är till nån jävla hjälp.

det finns holga bilder tagna med 35film här på sidan. bara att söka lite.

puh.
 
tack! äntligen ett svar! det låter lite pillrigt, men det ska väl gå vägen. menar du att man ska mata fram 35 gånger mellan varje bild? blir inga ögonblicksbilder eller snabba bildserier där alltså :)
 
Lite nyfiken bara: varför har just Holgan blivit så stor? Det måste ju finnas fler "skräpkameror"?
Men det blir ju onekligen schyssta bilder.
 
den är inte så dyr, kanske därför. och när många skaffar holgor blir ju den mest känd av "skräpkamerorna". eller nåt.
 
det är en bra jävla kamera alltså. jag gillar den. den kasnke inte kan ta lika snygga dassig vanliga kort som en vanlig kamera kan. men den hindrar en aldrig och snygga bilder kan ofta bli ännu snyggare (ja vafan det låter pretantiöst som inniden, men men....) med en holga. bla bla bla...

japp, typ 35 gånger. då får du ett litet mellanrum mellan bilderna också.
 
var hittar man en HOLGA?

finns det någon butik som säljer holga?
och isåfall vart?
till vilket pris?

tacksam för svar..


/micke
 
Micke,

sök på Holga så får du många svar på var man kan köpa den. Just nu finns det många till salu på både Tradera och Blocket. Spana så ser du!

Lycka till.

//J
 
MattiasL skrev:
Lite nyfiken bara: varför har just Holgan blivit så stor? Det måste ju finnas fler "skräpkameror"?
Men det blir ju onekligen schyssta bilder.

Den är hyfsat billig och lätt att få tag i då den fortfarande tillverkas jämfört med Diana kamerorna som inte tillverkas längre och som brukar vara ganska dyra.

Men sen tycker jag inte att resultatet blir lika tilltalande med Holga.
 
Kolla in ebay, det brukar vara billigast där. Jag köpte min från Hong Kong, blev med frakt och allt billigare än att köpa i Sverige. Frakten var ca 70:-. Frakten är dyrare om du beställer från USA.
 
Micke, glömde säga att med "söka" menade jag i forumet på Fotosidan. Hittade många gamla frågor i stil med: var kan man köpa en Holga? :) Jag spanade in den här sidan och blev grymt sugen...

//J
 
En framtida Holga-ägare funderar:

Var köper ni er 120-film?
Vilket ISO använder ni er av?
Hur gör ni för att exponera rätt? (kanske inte är så lätt att svara på, men har ni några tips)
Vilket labb framkallar ni hos?

Det är film och framkallningskostnaderna som håller mig tillbaka. Sundsvalls Fotoklubb har tyvärr inte så att man kan framkalla själv, det vore nästan bäst och billigast att göra så...
 
120-film köps hos välsorterade filmhandlare, precis som vanlig film (Pressbyrån eller ICA lär dock inte ha ngn). Äger ingen Holga själv men väl en annan mellanformatare och filmen är densamma.
 
Det verkar dock skilja mkt pengar mellan lokala handlare och andra. En 120 kostar 70:- i en liten fotobutik i Sundsvall, medan 5-pack går på 185:- på tex Scandinavian Photo. Men jag undrar om det finns billigare än så, också?
 
jag betalar följande:

35 kr för framkallning av en 120/220 rulle (svv/dia/färg)
ca 70 kr för 10 kopior (har inte testat än dock eftersom jag scannar mina neg istället).
Dia kan man även skicka till Proffskopia för strax över 30 kr.

använder oftast följande film:
svv: tmax 100 (175 kr/5 pack)
dia: velvia 50 (190 kr/5 pack)
färg: superia 100 (ca 35 kr/st)
portra 160 vc (ca 245 kr/5 pack)

Holgan betalade jag 350 kr för i Malmö, går att få tag på billigare men är helt klart överkomliga pengar så en tia hit eller dit spelar inte så stor roll tycker jag.

Köper film i Malmö (hos Yfo eller Bildteknik), Scandinavian Photo eller Photax.
 
Tack Mickael!

Vilken ASA har du på filmen, till Holgan? Är det svårt att få bra exponerade negativ? Någon nämnde att en ljusmätare är bra. Någon som tycker att man klarar sig bra utan?
 
Jessica, jag framkallade min första Holga-rulle i söndags, så vi är i liknande situation. Jag körde med Kodak Tri-X 400 som film, tejpade ordentligt runt luckan efter att jag laddat filmen (svart eltejp) och tog sedan glatt bilder när jag tyckte det var "rätt ljust". Det funkade ok. Bilderna blev naturligtvis rätt olika exponerade, men jag tror helt enkelt det är något man får räkna med när man kör Holga. Jag menar, även om man mäter ljuset så finns det ju inte så mycket man kan göra åt det med två olika bländare? :) På två testkort jag tog kunde jag f.ö. knappt se skillnad på de olika bländarvalen. Det kanske varierar från exemplar till exemplar.

Jag tror tekniken med Holga är att helt enkelt ta många bilder och se hur det blir. Det är inget precisionsinstrument som andra kameror.

Och du, kom ihåg att ta av linsskyddet. Det är lättare än man tror att glömma.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.