Annons

Hockeyfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

N.Landin

Medlem
Har varit och fotat på en hockey match idag, men jag förstår inte hur jag ska göra för att få bra bilder :( måste väl kunna ta ett foto fast alla åker snabbt utan att få den för mörk eller med " långa spelare " bara för att dom åker fort. snälla snälla svara på detta om ni har nått förslag ska blrja fotografera åt en förening och då vill jag ju att bilderna ska bli perfekta.Laddar upp en bild så får ni ser hur dom blir

Bilagor

• dsc_0051 (custom).jpg
    dsc_0051 (custom).jpg
    24.4 KB · Visningar: 432
Med största sanolikhet har du för kasst objektiv.
Ärligt tråkigt men ofta sant. Nu kanske det var lite överdrivet så jag skall förklara mig.

I "normala" situationer ställs inte så höga krav på utrustningen, det funkar oftast även om resultatet kanske inte alltid blir tip top. Fotografering handlar enbart om ljus. Ljus, ljus och återigen ljus.

För att "frysa" en hockeyspelare så krävs ganska snabba slutartider, hur snabba vet jag inte eftersom ajg inte plåtar hockey och det även beror på hur fort dom åker och hur du är possitionerad i förhållande till åkaren, men jag skulle gissa på mellan 1/250s - 1/500s ISO 100-200 f2.8
Dessa siffror är bara uppskattningar och ingen exakt vetenskap.

Men om vi nu säger att ovanstående siffror är exakt så har vi i alla fall en utgångspunkt.

Ovan har du alltså "facit" för vad du måste ha för inställningar för att klara att få bra exponering.

Med ditt zoom objektiv så ser jag direkt att du inte klarar dessa "spcifikationer" eftersom ljusstyrkan på objektivet är mellan f4 -f5.6. Det är här det kommer in mitt påstående i början, du har för dåligt objektiv. Eftersom du säkert zoomar med objektivet under matchen så har du i praktiken f5.6 och det innebär att du måste ha betydligt längre slutartider! Resultatet blir rörelseoskärpa som kallas duga! allt blir bara suddigt eftersom du inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt.

Du kan motverka detta genom att panorera, alltså följa med spelaren, men det är inte alltid önskvärt.
Ett anant alternativ är att öka ISO talet dramatiskt, men då får du en himla massa brus i bilderna, inte roligt alltid.

Eller så får du köpa ett bättre objektiv. Räkna med runt 10-15 000:- om du skall ha telezoom med ljusstyrka f2.8 rakt igenom.

Som du säkert har märkt så är det ordentligt mörkt i en ishall, en duktig fotograf kan pressa sin utrustning längre och klara kanske svårare miljöer än en nybörjare, men är kvalitet viktigt och riktigt skarpa bilder då är det till att öppna plånboken, den stora plånboken.

Tack så himla mycket för det snabba svaret, får bli att öppna plånboken då. ska inte vara nå problem så men som sagt va min första fotning idag och jag körde ISO 100 och ska jag va ärlig vet jag inte hur man ställer in 1/500s . 3.5 - 5.6 är det på mitt objektiv som jag har nu men får åka ner o köpa ett nytt i morgon tack ännu en gång!

Ok, du verkar ju inte ha problem med att hosta upp pengar ochdet är ju alltid trevligt, men min rekomendation är endå att prova med utrustningen du har! jag menar itne att bilderna blir mycket bättre, men du kommer lära dig mer ochdu kommer kunna dra nytta av ditt nya objektiv.

Prova kör ISO 800, kanske det är acceptabelt för dig, prova ISO 800 slutartider på kanske 1/100s Det kanske räcker, Troligtvis komemr du behöva köpa nytt objektiv om du satsar seriöst på detta, men ajg rekomenderar endå lite fältstudier!

Okej ska fota lite där imorgon så jag får ta med mig blocket o mixtra lite. lägg till min msn om du har lust. [email protected]

kollade på ett

Sigma 17-35mm f/2.8-4 EX DG Aspherical HSM

" billigt o verkar bra " ?

gahhh! köp inte det för i helvete!! ursäkta min svordom

Det är ju ett vidvinkel! och med varierande bländare..

hahaha lugn nu kryddan ännu har jag inte öppnat plånboken :D hehe HAr du lust o kolla efter ett eller några objektiv åt mig :) ?
du som kan lite ialf :p

well du behöver nog hjälp... men inte av mig eftersom ajg inte är någon Nikon kille... Jag kör canon, men det är ju samma läsk alltihop.

1. Fotografering kan lätt bli svindyrt, många på fotosidan sitter med utrustning för över 100 000:-!
medel kanske ligger på runt 20-50 tusen!

2. Fotografering i ishallar kräver bra saker, bra saker kostar alltid pengar! Finns inga genvägar, tro mig! När jag sa att du får köpa ett objektiv för mellan 10 000 15 000 så skämtade jag inte!

Är du inte berädd att lägga ut dom pengarna, kanske några tusenlappar billigare så då kan du lika gärna köra vidare med det du har...

men mitt tips är att du väntar tills imorgon, då har du garanterat fått svar från Nikon grabbarna.. dom vet precis vad du behöver... jag gav dig lite tips överlag, men dom kan sina objektiv på sina 5 fingrar... hade du haft canon ahde jag kunnat ge dig bättre svar

tack för att du tog dig tid åt mig ialf :)har en fråga till när jag köpte kameran fick jag till ett UV filter 58mm men hur fan ska man sätta på det ?
om man tycker på den så kommer det ju försvinna färg på objektivet :/

Tror Fan han gav mig fel den verkar vara allt för stor så nu har man betalat 290 i onödan va kanske lite surt. man tror ju att när man köper i butik att man får saker som passar till rpylarna

Dom flesta objektiv har olika diametrar beroendes på vad det är för ett objektiv. På objektivet står de ofta vad det är för mm. Ärdet 58mm på filtret så måste diametern naturligtivs vara 58 på objektivet också... Det verkar som det är 67mm på ditt objektiv och då passar det inte...

tror mitt objektiv är 55 eller nått för Linsen är förstor och sen är 58. mitt ska sova nu ialf. god natt :D tack för all hjälp. va in o kollade på dina bilder du är sjukt duktig,. kika gärna in på mina och kommentera bilderna " helst alla så jag får lära mig va jag kan göra bättre.
Mvh Nicklas

Tja, nu vet inte jag om jag är sen ute med mitt svar.. jag har fotat hockey ett bra tag nu och jag hade tänkt säg min mening i denna fråga.
Till att börja med ska du inte vara rädd för att pressa isot. Jag har iso 3200 för att kompencera mitt dåliga objektiv just nu och det funkar. sen måste du korta ner slutartiden mycket också. Där ligger jag på 1/640 och det är nästa i det kortaste laget vid riktig action. Jag tycker att du ska sattsa på att köpa det objektivet jag ska köpa. Ett 70-200 med en fast bländare på 2,8. Optimalt.

Obejktiv för Hockey

Just hekommen från att ha fotograferat just Hockey så ska jag försöka bidra lite med mina egna erfarenheter.

1. Standardobjektiv är 70-200/2,8
Detta oavsett märke. Ljusstyrkan är ett måste i de absolut flesta hallar (undantagen är verkligen få).

2. Objektivet bör ha en Ultraljudsmotor för AF, kallas USM på Canon och HSM på Sigma.

3. Bildstabilisering är bra i helt andra sammanhang, men för just Ishockey är det totalt onödigt (och bör vara avstängt, annars kan det faktiskt skapa onödiga problem).

4. När det gäller inställningar så rekommenderar jag följande länk:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto