Med största sanolikhet har du för kasst objektiv.
Ärligt tråkigt men ofta sant. Nu kanske det var lite överdrivet så jag skall förklara mig.
I "normala" situationer ställs inte så höga krav på utrustningen, det funkar oftast även om resultatet kanske inte alltid blir tip top. Fotografering handlar enbart om ljus. Ljus, ljus och återigen ljus.
För att "frysa" en hockeyspelare så krävs ganska snabba slutartider, hur snabba vet jag inte eftersom ajg inte plåtar hockey och det även beror på hur fort dom åker och hur du är possitionerad i förhållande till åkaren, men jag skulle gissa på mellan 1/250s - 1/500s ISO 100-200 f2.8
Dessa siffror är bara uppskattningar och ingen exakt vetenskap.
Men om vi nu säger att ovanstående siffror är exakt så har vi i alla fall en utgångspunkt.
Ovan har du alltså "facit" för vad du måste ha för inställningar för att klara att få bra exponering.
Med ditt zoom objektiv så ser jag direkt att du inte klarar dessa "spcifikationer" eftersom ljusstyrkan på objektivet är mellan f4 -f5.6. Det är här det kommer in mitt påstående i början, du har för dåligt objektiv. Eftersom du säkert zoomar med objektivet under matchen så har du i praktiken f5.6 och det innebär att du måste ha betydligt längre slutartider! Resultatet blir rörelseoskärpa som kallas duga! allt blir bara suddigt eftersom du inte kan hålla kameran tillräckligt stadigt.
Du kan motverka detta genom att panorera, alltså följa med spelaren, men det är inte alltid önskvärt.
Ett anant alternativ är att öka ISO talet dramatiskt, men då får du en himla massa brus i bilderna, inte roligt alltid.
Eller så får du köpa ett bättre objektiv. Räkna med runt 10-15 000:- om du skall ha telezoom med ljusstyrka f2.8 rakt igenom.
Som du säkert har märkt så är det ordentligt mörkt i en ishall, en duktig fotograf kan pressa sin utrustning längre och klara kanske svårare miljöer än en nybörjare, men är kvalitet viktigt och riktigt skarpa bilder då är det till att öppna plånboken, den stora plånboken.