ANNONS
Annons

Hockeybilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_p

Ny medlem
Hej!

Jag va på en hockeymatch idag och skulle prova att fotografera lite. Jag har en canon 1000d med orginal objektivet.

Till bilderna då,
Jag valde att fotografera med inställningen TV, iso 800, AI servo, jag ökade även exponeringen till +1 och valde slutartiden 1/100. Kamerna valde f5,6 och jag använde inte blixten.

Jag tycker att många av bilderna blev suddiga och hade ingen speciell skärpa. Då tänkte jag att slutartiden va för "slö" och ökade den till 1/800 men bilderna blev då väldigt mörka.

Någon som har några inställnings tips eller kommentarer om detta?

Tack på förhand,
Fredrik

Tack! Där får du ju riktigt fint ljus, hur? Blixt? För om jag 1/500 slutartid med iso 800 blev dom riktigt mörka..

Eller så är det som du skriver. Att hallen va dåligt upplyst, att det inte var någon jämn belysning.

Jag har ännu inte varit i en ishall där jag kan köra med ISO 800, bländare 2,8 och 1/500. I princip finns det två varianter på belysning i idrottshallar, dålig respektive ännu sämre, och merparten till hör den senare kategorin.

Nu har jag ingen aning om vilken ishall du varit i men jag skulle tro att du behöver köra på den högsta ISO:n som din kamera klarar (1600) och så lågt bländartal som möjligt och med lite böner till ljusgudarna så kan du komma ned på slutartider där dy kan frysa de flesta rörelserna. Så det är bara att skruva på rattarna och testa igen.

Håller med, i Uppsala kör jag 1600-2,8-500. I Leksand 800-2,8-500. I förhållande alltså, inte alltid jag fotar på 500 givetvis.

5,6 är en tuff bländare för rörelse inomhus, men du får exprementera klart och sedan köpa en 2,8 lol. Skämt åsido alla bilder måste inte frysas i full fart för att vara bra.

Manuell inställning gäller i regel, kameran brukar få tuppjuck av isen om den tvingas mäta.

Nu såg det lustigt ut när man var inloggad hära, vi är alltså tre personer som postar. Snyggt namn.

Jag körde med 1/250sek när jag fotade i MIFs nya arena, kvällen till ära var TV där så ISO560 räckte för det mesta. Det blev dock en hel del bilder som fick för mycket rörelseoskärpa, så 1/500sek är nog helt klart att rekomendera.
Nu körde jag med M (manual) f4 och 1/250sek och auto-ISO. Nästa gång får det nog bli f4, ISO1600 och A (bländarprioritet).

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar