Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyverksamhet, skatt, egenavgifter - Lite hjälp tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
<edit>Ser nu att man kan maila skatteverket och ställa frågor också, men läs gärna på ändå den som vill :) </edit>

Har fått min första order på några tavlor, så nu gäller det att ta reda på om jag törs börja sälja eller om det bara är för företagsekonomer (eller såna som har råd att anlita en för deklarationen).

Har kikat i skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet, broschyr SKV 344.
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Har även kikat i blankett T2 som ska användas vid hobbyverksamhetens deklaration.
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/2051.4.39f16f103821c58f680006232.html

Har efter detta, samt lite tidigare läsande i forumet, kommit fram till följande fyra frågeställningar:

------------------------------------------------------------

1.
Det står i "SKV 344" att
"Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet."

Hur motiverar man att bild/tavel-försäljning saknar vinstsyfte? "Eh, jo, nej men jag säljer bara tavlor för att det är skoj", eller?
Är det ändå, av någon anledning, så att en liten sidoinkomst av bildförsäljning via nätet är hobbyverksamhet? Har för mig massa folk har sagt det tidigare iallafall, men enligt definitionen ovan verkar det ju skumt.

2.
Egenavgiften, som hobbyverksamhetsutövare ska betala på vinsten, verkar ju vara 30.71%
Den drar man av innan man betalar skatt enligt en 25% schablon (schablon för att man inte vet förren senare hur stor avgiften blir eller nåt). Så, man drar egenavgift först så man betalar skatt på vinsten efter egenavgiften är betald.
Fair enough.
MEN...vad jag inte förstår är följande.
Det står i skatteblanketten såhär:
"Årets avdrag för avsättning till egenavgifter m.m.* vid överskott på raden ovan.
- högst 25% av beloppet på raden ovan; om du är född 1941 eller senare".

Alltså, har jag en vinst på 10000 efter alla avdrag, då drar jag 25% här så får jag 7500 som slutlig vinst att skatta mina ca 30% på. Men betyder det att dessa 2500kr i egenavgiftsschablon även dras samma år? "Årets avdrag för avsättning till egenavgifter" står det ju, men menar dom att dom "lägger undan" åt mig eller att jag själv i samma veva ska lägga undan dom där 2500kr i ett helt år.
Alltså, släpar hela egenavgiften efter ett helt år, så att ett år efter man lagt ner sin verksamhet kan det komma en "räkning" på flera tusen i tidigare års egenavgifter???

3.
Varför schablon på 25% när egenavgiften verkar vara 30.71% ?

4.
Om jag får en omsättning på över 30000kr, vad händer då? Måste jag mitt i min försäljning under året se att "oj nu har jag sålt för mycket, måste uppdatera sidan med moms på alla priser" osv osv?
Och kan man fortsätta ha hobbyverksamhet, eller MÅSTE man regga företag för att ligga över 30k/år?

Tack till den som orkar läsa allt och gör ett försök att förklara :)

Senast ändrad:
Du har tagit upp detta i en annan tråd också och där svarade jag. Läs det. Det som skrevs efter med 50% skatt är nog felräknat. Den som skrev det har kanske inte läst skatteverkets text om hobbyverksamhet utan blandar in annat som inte gäller hobbyverksamhet? Skatten blir inte mer än ca 30% på din vinst så länge den inte överstiger 30 000:-.

Tack, men detta är saker som jag fortfarande anser vara oklart. Skapade en ny tråd för att folk inte ska behöva läsa igenom en massa nu ovidkommande inlägg och frågor.

"Skatten" blir väl förresten ca 50% om man nu räknar egenavgiften som skatt, och allt jag måste betala in till staten från min vinst anser jag vara skatt. Säljer jag med 1000kr vinst så får jag behålla ca 5000kr.

Lednam skrev:
Varför inte ringa och prata med någon sakkunning på Skatteverket? Tel 0771-567 567
Jo som jag skrev överst så såg jag precis när jag skrivit detta jätteinlägg att man kan kontakta dom med mail/tele och ställa frågor :)

Kankse bäst så, istället för att folk här inne tjafsar om vad som är rätt/fel.

Sebastianr skrev:
Tack, men detta är saker som jag fortfarande anser vara oklart. Skapade en ny tråd för att folk inte ska behöva läsa igenom en massa nu ovidkommande inlägg och frågor.

"Skatten" blir väl förresten ca 50% om man nu räknar egenavgiften som skatt, och allt jag måste betala in till staten från min vinst anser jag vara skatt. Säljer jag med 1000kr vinst så får jag behålla ca 5000kr.

Jag kanske har fattat skatteverkets broschyr fel? Blir också frågande när jag läser en gång till? Ja de trasslar till det förbannat onödigt i den publikationen. De kunde ju på något ställe förklara sammantaget vad man ska betala till staten.

Graal skrev:
Jag kanske har fattat skatteverkets broschyr fel? Blir också frågande när jag läser en gång till? Ja de trasslar till det förbannat onödigt i den publikationen. De kunde ju på något ställe förklara sammantaget vad man ska betala till staten.
Ja det framgår inte särskilt bra hur mycket man ska betala i egenavgift, och står dessutom luddigt om nån 5% rabatt som nästan alla får automatiskt på egenavgiften.
Sen framgår det inte alls om egenavgiften betalas samma år, eller om den släpar efter ett år, vilket var en av mina 4 frågor i tråden här.

Däremot står det en massa om de extra gynnsamma reglerna som gäller för kottplockare :D
Visste inte ens det fanns kottplockare....kanske man skulle satsa på :D

1. Ja, det betraktas som hobbyverksamhet.

2. Egenavgiften och inkomstskatten från hobbyverksamheten hamnar på slutskattsedeln, så om du inte lämnat in någon jämkning så kommer det surt efter påföljande år.

3. Schablonen räknas på ett bruttobelopp medan den faktiska egenavgiften ska betalas på ett nettobelopp. Schablonen dras av i deklarationen medan egenavgiften syns på slutskattsedeln. Lite mer detaljer finns i mitt svar här:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=923258#post923258

4. Om din omsättning överstiger 30 000 så måste du momsregistrera dig. Jag tror att du i och med det går från hobbyverksamhet till enskild firma, men här är jag inte säker.

Olsin skrev:

2. Egenavgiften och inkomstskatten från hobbyverksamheten hamnar på slutskattsedeln, så om du inte lämnat in någon jämkning så kommer det surt efter påföljande år.

3. Schablonen räknas på ett bruttobelopp medan den faktiska egenavgiften ska betalas på ett nettobelopp. Schablonen dras av i deklarationen medan egenavgiften syns på slutskattsedeln. Lite mer detaljer finns i mitt svar här:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=923258#post923258

4. Om din omsättning överstiger 30 000 så måste du momsregistrera dig. Jag tror att du i och med det går från hobbyverksamhet till enskild firma, men här är jag inte säker.
Tack :)

Angående 2.
Slutskattesedeln kommer ju 1-2 månader efter deklarationen. Nu i år tex så ska jag få tillbaka några tusenlappar, och det har jag idag fått utskickat.
Borde det inte bli samma sak med skatt + egenavgift om jag haft hobbyverksamheten förra året, att det kommer inbetalningskort på det?
Tex om jag haft 3000kr skatt plus 3500kr egenavgift att betala in enligt min deklaration för några månader sedan, borde jag inte bli tvingad att betala in det NU och inte först om ett helt år?

Olsin skrev:

Ringde nu och pratade lite med dom.

1. Om jag redovisar vinst i två år i rad så MÅSTE jag starta företag, eller lägga ner min verksamhet.
Hobbyverksamhet ska ej gå med vinst.

2. Egenavgiften dras automatiskt samma år som jag deklarerar, och ska, precis som skatten på vinsten, föras in automatiskt till slutskattesedeln.
Förstår därför inte vad du talar om för jämkning och "surt påföljande år". Ska ju tydligen sköta sig självt, precis som övriga deklarationen.

Får hoppas det inte är för bökigt att starta företag iallafall....ska tydligen inte kosta iallafall, och inte nödvändigtvis bli dyrare omkostnader heller, men knöligt lär det ju vara misstänker jag :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar