Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyfotografens drivkrafter - 20 år senare!

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag vill återkoppla till en tråd som jag startade 2002, när Fotosidan var ganska ny. På den tiden var analog fotografi dominant och få amatörfotografer hade gått över till det digitala. Tråden handlade om vilka drivkrafter en hobbyfotograf kan ha. Originaltråden finns här.

I tråden listade vi ett antal motivationsfaktorer som är viktiga för hobbyfotografer. Varför håller vi på med fotografi på fritiden? Vad driver oss? Vad är belöningen?

Jag är nyfiken på om dessa drivkrafter är giltiga idag, tjugo år senare, när digital fotografi är totalt dominant och merparten av medlemmarna som då var aktiva har försvunnit från FS och ersatts av nya.

Här är listan från 2002, helt ovetenskaplig, utan inbördes ordning och med stort överlapp:
1. Glädje att berätta något för andra
2. Intresse för själva motivet
3. Intresse att förstå och kontrollera den fotografiska processen
4. Pryl- och konsumtionsintresse
5. Behov av grupptillhörighet/identitet
6. Tillfredställelsen att göra något bra
7. Avkoppling/meditation/anti-stress
8. Substitut för bristande tecknar-/målartalang
9. Samlarinstinkt
10.Intresse av att dokumentera miljöer och kulturer
11.Intresse att lära gammalt hantverk
12.En hobby som kan tas med och utövas överallt
13.Det finns alltid mer att lära
14.Världen är ett stort svampställe och kameran är en korg
15.En kreativ hobby som motpol till mer statiska aktiviteter
16.Kreativ utvidgning av målarintresse
17.Nöje att imponera på andra
18.Aktivitet under långtidssjukskrivning
19.Gemensam hobby med partner
20.Skaparglädje
21.Tillfredsställelsen att utvecklas
22. Att få träffa konstnärligt tänkande personer
23. Sökandet efter det vackra
24. Nyfiken på andra människor
25. Spänningen och utmaningen att lyckas med något
26. Kameran är min anteckningsbok

Vilka av dessa drivkrafter stämmer in på dig?
Saknar du någon drivkraft på listan?
Vilka drivkrafter tror du dominerar bland hobbyfotografer idag?
Har den digitala fotografin skapat nya drivkrafter?

Ordet är fritt! Det finns inga rätt och fel i denna diskussion.

Senast ändrad:
Jag skulle kunna skriva under på följande

1. Glädje att berätta något för andra
2. Intresse för själva motivet
3. Intresse att förstå och kontrollera den fotografiska processen
4. Pryl- och konsumtionsintresse
6. Tillfredställelsen att göra något bra
7. Avkoppling/meditation/anti-stress
13.Det finns alltid mer att lära
14.Världen är ett stort svampställe och kameran är en korg
15.En kreativ hobby som motpol till mer statiska aktiviteter
20.Skaparglädje
21.Tillfredsställelsen att utvecklas
23. Sökandet efter det vackra
25. Spänningen och utmaningen att lyckas med något

skulle kunna lägga till följande, några kanske är snarlika som ovan
- vistas ute i naturen
- överraskningen, man vet inte vad man kommer att se
- överraskningen, man vet inte hur bilderna blev
- utmaning att ge sig på svårare o svårare
- ha något att visa upp varför man är borta några timmar per dag

Skriva spaltmetrar här på fs istället för att vara ute och fota. . .
Man behöver återhämtning också, om man skulle fotografera hela tiden så skulle man nog vara ganska utbränd. Fast i tisdags så fotograferade jag mellan 21.00 och 05.00 och fick in 8 timmars data, men som sagt man behöver vila och avkoppling ibland

Man behöver återhämtning också, om man skulle fotografera hela tiden så skulle man nog vara ganska utbränd. Fast i tisdags så fotograferade jag mellan 21.00 och 05.00 och fick in 8 timmars data, men som sagt man behöver vila och avkoppling ibland
Jo absolut, jag förstår det!
Det finns några användare här som verkar behöva oerhört lång återhämtning 😀.

Delar intresset med sambon, vilket underlättar.
Jag skulle nog säga äventyret och upplevelsen först, därefter utrustning om den tillför något jag inte kunnat utföra innan eller utan, kunna förverkliga en ide typ.
På det redigeringen, skitväder ute och ett gäng bilder att redigera får kaffet eller vinet att smaka extremt bra. Vi sitter snett mitt emot varandra, en pod eller musik, vi vrider våra skärmar flr att diskutera bilden och har det trevligt. Dramatiserar och färgsätter efter känslan och minnet...absolut inget dokumentärt eller "true to eye" här inte.
Därefter, om jag har tur, bilden, om den kan motsvara minnet😉
Har jag tur blir det några bilder att återupptäcka något år framåt, bilden i sig är nämligen död för mig något år eller direkt efter att den är färdig, jag har redan fått ut det jag ville ha av materialet😉

Skriva spaltmetrar här på fs istället för att vara ute och fota. . .
Ja absolut, du har en poäng där!
Att prata foto&bild i sociala medier och nätcommunities är en möjlig drivkraft som har tillkommit i den digitala eran. För tjugo år sedan fanns varken Facebook eller Instagram.

Då jag går ut för att motionera kameran, vet jag inte vad jag kommer att få se eller uppleva och endast i stort vilka vägar jag kan tänkas komma att gå på.
Ca 90% av de foton, jag då tar, kommer troligen att kastas. De, som överlevde den första gallringen, innehöll något som gjorde mig glad för stunden men innehållet kommer troligen även att glädja mig i framtiden eller att få mig att minnas något speciellt som hände just den här gången. Är bildkvaliten tillräcklig blir de kvar.
Bildernas innehåll varierar mellan vida vyer, naturföreteelser, dimmiga morgnar, vilt, fåglar och och alla sorters insekter och kryp. Människor specifikt eller bebyggelse och fordon som huvudmotiv kommer aldrig ifråga. Det måste trots allt finnas en rätt känsla för motivet, för att resultatet ska bli bra.
Så svaret är att jag försöker ta foton som jag blir glad av att få ta och glad av att få återse.

Drivkraften för mig har nog varit främst att testa olika genrer och visa för mig själv att det där kan jag också. Det har förstås inneburit en del prylköp för att göra det möjligt, men det är inte målet utan medlet. Dessutom fungerar mitt bildbibliotek som en dagbok då en kamera oftast finns med. Var tillbringade vi höstlovet 2008? När var vi på Skopelos? Vilka var med till farmor? Enkelt.

• Ständigt nya idéer, projekt och drömmar. Med fotografering sätts fantasin igång på alla nivåer och man slutar aldrig att utvecklas om man är villig att göra något nytt.
  • Det finns hundratals med anledningar varför jag fotar.
  • Jag gillar mötet med människor man inte träffat innan.
  • Att ge bort fotografier i print är något av det jag gillar mest med foto. De flesta printar inte ut bilder längre och väldigt många under 25 har knappt sett en bild på sig själv i print. Så oavsett om det är A3 print eller Instax mini så blir folk otroligt glada för fotografier. Speciellt om dom kan relatera till bilden. Fotografering är ett toppen komplement till musiken som jag jobbar med. Båda är konst men på helt olika sätt.
  • En annan anledning jag fortsätter fota är för att det är så himla kul. Att inspirera andra till att börja fota är också roligt. Folk behöver passioner.
Äventyr på andra sidan planeten

DSCF9299-01.jpeg

• Ständigt nya idéer, projekt och drömmar. Med fotografering sätts fantasin igång på alla nivåer och man slutar aldrig att utvecklas om man är villig att göra något nytt.
  • Det finns hundratals med anledningar varför jag fotar.
  • Jag gillar mötet med människor man inte träffat innan.
  • Att ge bort fotografier i print är något av det jag gillar mest med foto. De flesta printar inte ut bilder längre och väldigt många under 25 har knappt sett en bild på sig själv i print. Så oavsett om det är A3 print eller Instax mini så blir folk otroligt glada för fotografier. Speciellt om dom kan relatera till bilden. Fotografering är ett toppen komplement till musiken som jag jobbar med. Båda är konst men på helt olika sätt.
  • En annan anledning jag fortsätter fota är för att det är så himla kul. Att inspirera andra till att börja fota är också roligt. Folk behöver passioner.
Äventyr på andra sidan planeten

Visa bilaga 166954

"Att ge bort fotografier i print är något av det jag gillar mest med foto"

Kul att läsa om just det. Ja, har själv tangerat detta flera gånger. Att på egen hand kunna skriva ut på ex A3 och ge bort. Eller mindre och sätta i fotopärm.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto