Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyfotografens drivkrafter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om man kan lägga ut åtskilliga tusenlappar på fotoprylar, så är vi nog många som lagt både en och två månadslöner (iiiech.. drygt tre när jag räknar efter! Sådant skall man aldrig göra!) på datorutrustning också... Så där jag i alla fall jag tillgodosett mitt prylbögsbehov! :)

Själv fascineras jag över vackra bilder och vill själv kunna säga när någon annan fascineras över en vacker bild "den där är jag riktigt stolt över". :)

Ego? Vem? Jag? :)

/Fredrik

Jag har ju alldeles nyligen (idag) fått hem min allra första systemkamera. Men anledningen till mitt väckta intresse för fotografering är främst dessa:

* Att få utlopp för min kreativitet

* Att stimulera mitt sinne genom att verkligen "se"

* Att träffa konstnärligt tänkande personer

Grunden till fotograferandet tror jag ändå ligger mycket i själva sökandet. Sökandet efter det vackra, det kalla, det spännande, det nya, etc. Hela tiden vill vi överträffa oss själva och dem tidigare bilder vi tagit. Vi känner att vi utvecklas som fotografer och som människor och detta gör att vi stimuleras att fortsätta söka efter nya motiv.

Jag ser framemot att ta mina första staplande steg inom fotografiets konst. Tycker också det är mycket trevligt att få vara med i denna "fotosidegemenskap" och kunna ta del av all den kunskap som finns här.

/Jonas

Tid

En liten fundering som jag har haft ett tag. Vad brukar ni använda för ursäkter till er flickvän att spendera tusentals kronor på foto och data-utrustning istället för att bjuda henne på t ex en resa el. dyl? Eller när ni går ner i mörkrummet kväll efter kväll? :confused:

En gammal dataintresserad kompis har kvar sin fem år gamla dator tror hans flickvän. I själva verket är det bara skalet han har kvar. Under finns en 2 GHz Dual-processor med det västa i hårddisk, RAM, grafikkort, DVD etc man kan tänka sig.

Tyvärr är det ju inte så lätt inom foto. Har man tur märker kanske inte flickvännen att man bytt ut sitt 200 mm objektiv mot ett ljusgrått 600 mm eller sin gamla F50 mot en F5´a. :)

Det här med att dölja för sina partners.
Mitt förra förhållande sprack delvis på grund utav att jag la ner alla mina pengar på att köpa en mellanformatkamera.
Just nu så försöker jag hålla mig lugn så att det inte ska hända igen. Som tur är är min nuvarande flickvän också lite fotointreserad men inte så mycket och absolut inte teknikintreserad så det gäller att döja det.

En undanflykt jag brukar komma med är att jag bara lånar grejerna utav en kompis som ska lägga av eller är bortrest eller liknande. Och då är det alltid en kompis som bor på ett ställe där jag bodde förut så att det inte är någon som tjejn kan ha en kans att känna.

MVH
Greve Nickon:cool:

Fotografiska drivkrafter var uppe i någon tråd häromdagen. Jag passar på och flaggar upp en fyra år gammal tråd, från Fotosidans barndom. Vad säger alla medlemmar som är "yngre än fyra år"? Har ni andra drivkrafter?

Fotografi i allmänhet är för mig ett sett att försöka förmedla och dokumentera det jag ser i en så passande förpackning som möjligt. För mig är det ett sätt att uppleva det jag upplever på ett mer intensivt sätt, och ett sätt att försöka förmedla till andra.

Visst fotografi gör jag enbart för att öva och träna och bli bättre på fototeknik.

Det foto jag brinner mest för - naturfotot - ägnar jag mig åt för att det är meditation. Det är ro och avkoppling för mig att vistas i naturen och försöka förmedla den konstnärligt. Här känner jag igen mig själv i Guntes beskrivning.

Så svaret på frågan är: Det beror på vilket sorts foto jag håller på med.

Re: Tid

ola-hansson skrev:
En liten fundering som jag har haft ett tag. Vad brukar ni använda för ursäkter till er flickvän att spendera tusentals kronor på foto och data-utrustning istället för att bjuda henne på t ex en resa el. dyl?

Det behövs inga ursäkter. Hon är likadan ;)

ola-hansson skrev:
En liten fundering som jag har haft ett tag. Vad brukar ni använda för ursäkter till er flickvän att spendera tusentals kronor på foto och data-utrustning istället för att bjuda henne på t ex en resa el. dyl?

Jag är lika lyckligt lottad som Janne. Hon kan ha invändningar när jag köper en ny glugg, men efter några veckor så får jag knappt låna den. :-D

(Å andra sidan så köper jag bara grejer som vi verkligen har användning för.)

Åter till ämnet drivkrafter.

Min drivkraft är att jag är så förbaskat nyfiken på folk. Som fotograf har man chansen att komma i kontakt med väldigt olika människor. Gjorde ett snabbt porträttjobb till en intervju häromdagen som visade sig vara hur intressant som helst. Fina bilder blev det, trots usla ljusförutsättningar (sånt är också en drivkraft, att lösa knepiga situationer och se att man lyckas). Kameran är en ursäkt för att komma in i miljöer som inte hade gått annars, och ger också möjlighet att visa andra hur folk har det.

Men det började med ett teknikintresse för min del. Och jag kan fortfarande känna glädje inför mina fotoprylar i sig. Dock inte kopplat till att det är de senaste grejorna, för det är det inte. Men att skruva på 105/1,8:an är en liten glädje i sig, och att hala fram den snygga halvformatskompakten från 60-talet också.

1, berättarglädjen och enbart det. Ja förresten, glädje och glädje....skulle nog hellre säga berättartvånget. När jag ser mina egna bilder slår det mig ofta att så där väldigt glädjefyllda är de väl inte alltid.....precis.
Det där med teknikintresset har jag väldigt liten förståelse för numera. Det mesta med kemikalier, apparater, gradationer, diagram, alternativa mörkrumstekniker kamerafacinationen o.s.v. o.s.v. är så inövat och uttjatat genom åren att det inte är så mycket att tänka på längre, det sitter i ryggmärgen.
De senaste åren är det så att när jag ser ett motiv formar fantasin om det (ofta, inte alltid) och så gör jag mina inställningar efter det där första intrycket, det är det jag vill visa.
Att visa upp något som "det egentligen ser ut" med "perfekt exponering" (vad det nu är) är ganska sällan intressant, det blir ju bara en slätstruken avbildning.....
Jo berättartvånget ja, jag trivs oftast med att skriva en text till mina bilder. Det går givetvis att se bilderna utan texten men faktiskt blir jag lika glad för en textkommentar som en kommentar om bilden. Så´n är jag...;-)).
Us

Jag får egentligen bara ett ord i huvudet när jag funderar på vad som ligger bakom mitt fotograferande, och det ordet är nyfikenhet.
Fotograferar jag en vacker blomma som jag inte har en aning om vad det är för art, så väcks min nyfikenhet - vad är det för blomma. Kommer jag till en ny plats så vill jag undersöka den, och då är det ju fotograferingen en utmärkt ursäkt att ta till. Även i kända miljöer är kameran ett utmärkt undersökande instrument att ta till när jag vill stilla min nyfikenhet.
Även nyfikenheten på teknik och prylar kan ju få sitt i denna hobby, även om det för mig kommer i andra hand.
På senare år har fotograferandet också inneburit att jag lärt känna och träffa en massa trevliga människor, och att få fortsätta med det är också en drifkraft.

Det har kommit till många inlägg sedan jag började på mitt, gjorde en paus och skrev lite till. Jag håller mej till de fem första punkterna som jag tycker täcker det mesta.

Punkten 1 är nog sedan många, många år drivkraften, jag inkluderar då att spara i bild det jag har varit med om och dokumenterat.

Punkten 2 är mindre relevant, jag fotograferar vad som helst som jag finner intressant.

Punkten 3 var nog det som startade det hela, men jag får nog säga att det har tappat i betydelse, men visst, jag är ju tekniker och intreserad av allt tekniskt och vill gärna förstå det bakomliggande också.

Punkten 4 har inte varit aktuell, visst har det fått kosta en del, men ekonomin har inte tillåtet några utsvävningar. En Pentax Spotmatic 1967 kostade många skjortor för en studerande då, men den var ensam verktyget för bildskapandet under 25 år och är det i viss mån fortfarande. Nästa kamera blev en begagnad, tio år gammal Canon A1 som jag fick av min svärfar. Och det är klart, det har ju blivit en del inköpt till den under åren, dock mest begagnade gluggar. Och det är inga dåliga grejer.

Punkten 5 fanns inte i min sinnevärd förrän för tio år sedan, då jag i rätt mogen ålder blev medlem i en fotoklubb. Det var intressant och stimulerande och har helt visst medfört en utveckling av fotograferandet och, tror jag, lett till bättre och intressantare bilder. Och man får många likasinnade vänner. Rekommenderas varmt.

Jag tror att det faktum att man kan lära sej fortlöpande i den här hobbyn också är en stor drivkraft. Det är viktigt att lära sej nya saker hela livet.

Några av mina skäl att fotografera...

- Teknikintresse, sticker inte under stol med det
- En liten del sökande efter uppskattning finns nog också om man ska vara ärlig, varför skulle man annars visa upp sina bilder för okända människor på Internet?

Viktigast är dock

- Ett avslappnande vattenhål från vardagsstressen, gäller speciellt naturfoto
- Spänning och utmaning, t.ex. att fånga ett ögonblick i sportfoto
- Att få utlopp för den lilla konstnärliga ådra som även kan finnas hos en IT-tekniker som jag :)

Till dels varför jag fotograferar:

Citatet är på skrivet på Norsk.. Har inte skrivit det på Svenska..

"
*Min vision er å formidle et ekte og ødmykt bilde av noe Jeg setter stor pris på.

*I rommet av øyeblikket finner Jeg noe
Jeg føler Er fullkommet og ekte. Liv.

*I rommet av øyeblikket skjer det noe
og det blir til en del av Meg, noe
Jeg ønsker å dele med Deg."

Ödmjukt, MVH Niclas,

För mig ligger det något estetiskt tilltalande över ett fruset ögonblick. Jag blir upprymd av att hitta bilder av ögonblick jag aldrig såg när jag tittade på dom. Det är nog själva kärnan till varför jag håller på med detta så tokmycket som jag gör. Det styr nog också vad jag mest och helst fotograferar vilket tenderar att bli människor som gör något. Jag gillar stillbilden därför att jag hinner se den ordentligt. Äger också en videokamera men tycker inte att det är ett dugg givande att använda den även om jag gillar att se på film, inte min grej att skapa den.

Bildbehandlingen är en annan sak jag verkligen gillar att hålla på med. När jag kommer hem med exponeringar på kortet är dom inte bilder förrän jag bestämt att dom ska vara det. Har aldrig skrivit ut eller framkallat en bild utan att efterbehandla den enligt mitt tycke, smak och min förmåga. Bara då blir den mitt verk och har min prägel på sig.

Sedan finns allt det andra ni nämnt i olika portioner bland den stimulans som detta ger mig.

Det är så roligt! Jag vet inte hur jag ska förklara mer än att det verkligen är jätteroligt. Pluggar foto nu på en folkhögskola, och om nån undrar vad jag gör när jag väl är ledig så blir svaret "foto". Det är nästan ett beroende. Vad vill jag då? Berätta, fånga, leka, utforska, skapa... Tekniken är både jätteintressant och fullständigt oviktig, beroende på vilket humör jag är på. Svårfångat ämne!

jag tror att min huvudsakliga drivkraft bakom mitt fotograferande är ungefär samma drivkraft som får mig att plocka upp gitarren och försöka skapa en melodi, en låt, en sång, att jag känner att jag vill få utlopp för något och beröra både andra men också mig själv. jag tror att jag vill försöka återskapa samma känsla inom mig som jag får när jag själv ser en bild som på ett eller annat sätt berör mig eller som när jag lyssnar på musik som berör mig. någon slags drivkraft att skapa något tror jag att det handlar om. sen fotograferar jag ju i rent dokumentärt syfte också ibland givetvis.

så är det nog för mig i alla fall :)

/ nisse

ola-hansson skrev:

Mnn fd klagade en gång på att jag la ner för mycket pengar på kameror. Jag bara tittade på henne , öppnade hennes skogarderob och sa:

"Hur mycket har du laggt ner på denna samlingen då?"

Hon tog aldrig upp diskussionen igen :)

Niclasfoto skrev:
Till dels varför jag fotograferar:

"
*Min vision er å formidle et ekte og ødmykt bilde av noe Jeg setter stor pris på.

*I rommet av øyeblikket finner Jeg noe
Jeg føler Er fullkommet og ekte. Liv.

*I rommet av øyeblikket skjer det noe
og det blir til en del av Meg, noe
Jeg ønsker å dele med Deg."

Ödmjukt, MVH Niclas,

Skall tilläggas att jag ser utmaningen som en trigger till mitt fotografiska skapande.

(Detta med just utmaningen är också viktiga delar av detta i teckningen och måleriet som jag pysslar med..)

Jag försöker hitta momentet mellan de ögonblicken då bilden tex "endast blir till ett artporträtt".. Där ögonblicket går upp i sitt klimax, där ljuset (í) och rörelsen möts och utspelas framför mig.. Utmaningen är varje gång att förutse detta klimax då det händer, att vara där och att göra det tekniskt rätta=fungerande..

Hade det varit lätt att fånga det jag ville så hade jag inte brytt mig ett jota att ens försöka..

Skall inte avslöja mer nu..:)

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar