Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyfotografens drivkrafter?

Produkter
(logga in för att koppla)
acke skrev:
Ytterligare en sån där tung filosofisk diskussion, där alla ord utom Nikon och Canon är välkomna. ;)

Jag filosoferar ibland över målet och meningen med fotografi som hobby. Levebrödet är ju en självklar drivkraft för yrkesfotografen, men vad är det egentligen som driver oss hobbyister att lägga tid och själ på denna besynnerliga aktivitet?

Varför plågar vi oss upp tidiga morgnar och släpar oss ut i skogen med en blytung kameraväska, ivrigt spanande efter finkar och trastar?
Varför spenderar vi timme efter timme i ett kolsvart rum förorenat av stinkande kemikalier?
Varför trakasserar vi vänner genom att i tid och otid trycka upp en kamera i nyllet på dem? osv. osv.
Är vi knäppa eller kanske "knäppare"?

Här är några förslag på tänkbara drivkrafter för en hobbyfotograf:

1. Berättarglädje. Glädjen att visa något för andra människor, att berätta en historia, att förmedla tankar och känslor, att väcka funderingar.
2. Intresse för motivområdet. En naturfotograf använder kanske kameran som ett skäl att vistas i naturen. En flickfotograf kanske plåtar flickor för att...? ;)
3. Teknikintresse. Tillfredsställelsen i att förstå och kontrollera hela den fotografiska processen i detalj.
4. Pryl- och konsumtionsintresse. Egenvärdet i att ständigt frossa i nya prylar, häftiga finesser, osv. Kanske för att imponera på omgivningen?
5. Grupptillhörighet/identitet. Att ha en hobby gemensam med andra, att delta i föreningsliv osv. ger en identitet åt människor, precis som vårt yrke är en del av vår identitet.

Punkterna 1-3 är mina personliga drivkrafter, och nummer 2 är nog den starkaste. Jag använder fotograferandet som ett skäl att vistas ute i naturen och att idka friluftsliv. Att knalla rakt ut i skogen tomhänt skulle kännas konstigt, men tar man en kamera med sig så känns det genast mer legitimt. Jag har ibland varit ute hela dagar med fotoryggsäcken utan att ta en enda bild och har ändå känt mig nöjd efteråt tack vare naturupplevelsen. Knäppare än knäppt?

Nr 4 var nog en viss drivkraft tidigare, men jag hoppas att jag numera har frigjort mig från prylintresset som självändamål. Nr 5 har periodvis varit viktig, fast inte just nu.

Vilka fler drivkrafter kan finnas för en hobbyfotograf? Lägg gärna till fler punkter på listan. Berätta om dina personliga drivkrafter!

Ordet är fritt, men kom ihåg, helst inget om N... eller C... ;)

Drivkraft..?
Varför jag fotograferar....?

Det blev ett tomrum här ovan.... ;) :)

Men Ok,
jag vill "fånga bilder/händelser" som jag upplever speciellt i ett ögonblick.....
i min "verklighet"... :)

Och sedan förmedla bilden, och hoppas att andra tycker om mina bilder/mitt subjektiva sätt att beskriva "verkligheten" på...... :)

Har alltid varit en "ensamvarg"...
och tycker människor är spännande...
kanske därför mycket sk. "Gatufoto" från min sida! :)
Närvarande nära, men ändå inte! :) ;)

/Bengan

åååh vilken spännande diskussion

mitt intresse ligger i att fånga ögonblick, människor oh platser så som jag ser och minss dem. men även att lämna något efter mig, att ha skapat något. Jag kommer förmodligen aldrig bli en känd fotograf, men jag kommer kunna lämna något till mina bar och barn barn osv.

Det känn viktigt att ha gjort det. Att ha visat att detta såg jag, detta ÄR jag.

Fastän jag inte har så mycket utlagt här fotar ag varje dag, det har gått från hobby till livsstil. Jag gör det för att när jag fångar dessa ögonblick som aldrig kommer tillbaka så bidrar jag med något i någos liv (oftast dem som sedan får bilderna)

Livet är en serie av ögonblick tycker jag :D

Vad roligt att du väcker liv i den här sex år gamla tråden! Jag får en tår i ögat när jag läser den.

När tråden startades 2002 var analoga fotografer fortfarande i majoritet på FS. Mycket har hänt sedan dess, men frågeställningen är lika relevant idag. Det är nyttigt att då och då ställa sig frågan:

Varför fotograferar jag?

acke skrev:
Vad roligt att du väcker liv i den här sex år gamla tråden! Jag får en tår i ögat när jag läser den.

När tråden startades 2002 var analoga fotografer fortfarande i majoritet på FS. Mycket har hänt sedan dess, men frågeställningen är lika relevant idag. Det är nyttigt att då och då ställa sig frågan:

Varför fotograferar jag?

ja visst, eller helt enkelt ge sig hän åt denna underbara passion :D

Ser nu alla mina stavfel från igår. Måste ha varit riktigt sömnig :p

Och analogakameror är inget för mig... jag beundrar er som kan men jag är en lat jäkel som jublar åt den digitala eran :D

Jag jublar också åt den digitala eran. Har lagt det analoga åt sidan till 99%.

Åter till ämnet. Nu när tråden är väckt så vill vi naturligtvis höra fler berätta om sina innersta drivkrafter för fotografi.

Är det berättarglädjen?
Är det prylarna?
Eller något annat?

Eller fotograferingens drivkrafter...
Å amatörfotografens drivkrafter kanske...

Och varför jag fotograferar...så kanske man också kan ställa frågan..!?

Startade c:a 1959,
och har sedan fått frågan ett antal gånger: "Varför fotograferar du?" ;)

Och tänker varje gång, varför i h-e frågar hon inte något om kameran, eller om optiken!? (för det är ofta en hon som ställer den frågan... ;)

Killar e enklare:"Sjyst glugg du har!" ;)

Ok, varför fotograferar jag?
Just det varför...?

Ett har jag i alla fall kommit på under åren att jag använder min kamera som en "anteckningsbok" då jag alltid har kameran med mig..
Jag noterar det jag ser och upplever..
Mina bilder blir mina upplevelser..

Men ibland så kommer det ögonblick då jag tycker mig se något..
och det är ofta människor inblandade,
"Jag ser en bild"...
å vad det är jag ser, det vet jag inte riktigt, det är bara en magkänsla......
och då försöker jag fånga det ögonblicket..

Ok, kameran som en anteckningsbok,
och se'n bilder utifrån en magkänsla...

Det har fungerat som en drivkraft från 1959 och fungerar fortfarande för mig... :)

Greve Nickon skrev:
Det här med att dölja för sina partners.
Mitt förra förhållande sprack delvis på grund utav att jag la ner alla mina pengar på att köpa en mellanformatkamera.
Just nu så försöker jag hålla mig lugn så att det inte ska hända igen. Som tur är är min nuvarande flickvän också lite fotointreserad men inte så mycket och absolut inte teknikintreserad så det gäller att döja det.

En undanflykt jag brukar komma med är att jag bara lånar grejerna utav en kompis som ska lägga av eller är bortrest eller liknande. Och då är det alltid en kompis som bor på ett ställe där jag bodde förut så att det inte är någon som tjejn kan ha en kans att känna.

MVH
Greve Nickon:cool:

Det här med att dölja grejer.....
e de så smart!? ;)

För då får man väl räkna med att det döljs från den andra sidan också!?
Både det ena och det andra... ;)
B)

För min del är det helt klart bildintresset som är den starkaste drivkraften. Har alltid varit intresserad av bilder och ägnade mig först åt målning och teckning för att sedan glida över till fotografi. Här fick jag också ett annat intresseområde tillfredställt nämligen teknikintresset, så jag ska inte förneka att även detta är en betydande drivkraft för mig.

Har alltid varit fascinerad över att de flesta motiv kan bli till intressanta bilder beroende på ljus, fotograferingsvinklar, objektivval mm. Med kameran får jag utlopp för en liten konstnärlig ådra och känner att jag "skapar" något som förhoppningsvis i slutändan blir bra bilder - åtminstone för mig själv!

/Pär

Måste bara väcka liv i denna gamla tråd. Ämnet är ständigt aktuellt: Vilka drivkrafter har du som hobbyfotograf?

Jag sammanfattar de drivkrafter/motivationsfaktorer som kommit fram hittills (helt ovetenskapligt, utan inbördes ordning och med stort överlapp):

1. Glädje att berätta något för andra
2. Intresse för själva motivet
3. Intresse att förstå och kontrollera den fotografiska processen
4. Pryl- och konsumtionsintresse
5. Behov av grupptillhörighet/identitet
6. Tillfredställelsen att göra något bra
7. Avkoppling/meditation/anti-stress
8. Substitut för bristande tecknar-/målartalang
9. Samlarinstinkt
10.Intresse av att dokumentera miljöer och kulturer
11.Intresse att lära gammalt hantverk
12.En hobby som kan tas med och utövas överallt
13.Det finns alltid mer att lära
14.Världen är ett stort svampställe och kameran är en korg
15.En kreativ hobby som motpol till mer statiska aktiviteter
16.Kreativ utvidgning av målarintresse
17.Nöje att imponera på andra
18.Aktivitet under långtidssjukskrivning
19.Gemensam hobby med partner
20.Skaparglädje
21.Tillfredsställelsen att utvecklas
22. Att få träffa konstnärligt tänkande personer
23. Sökandet efter det vackra
24. Nyfiken på andra människor
25. Spänningen och utmaningen att lyckas med något
26. Kameran är min anteckningsbok

Vilka av dessa punkter stämmer in på dig? Har du kanske andra drivkrafter?

Måste bara väcka liv i denna gamla tråd. Ämnet är ständigt aktuellt: Vilka drivkrafter har du som hobbyfotograf?

Jag sammanfattar de drivkrafter/motivationsfaktorer som kommit fram hittills (helt ovetenskapligt, utan inbördes ordning och med stort överlapp):

1. Glädje att berätta något för andra
2. Intresse för själva motivet
3. Intresse att förstå och kontrollera den fotografiska processen
4. Pryl- och konsumtionsintresse
5. Behov av grupptillhörighet/identitet
6. Tillfredställelsen att göra något bra
7. Avkoppling/meditation/anti-stress
8. Substitut för bristande tecknar-/målartalang
9. Samlarinstinkt
10.Intresse av att dokumentera miljöer och kulturer
11.Intresse att lära gammalt hantverk
12.En hobby som kan tas med och utövas överallt
13.Det finns alltid mer att lära
14.Världen är ett stort svampställe och kameran är en korg
15.En kreativ hobby som motpol till mer statiska aktiviteter
16.Kreativ utvidgning av målarintresse
17.Nöje att imponera på andra
18.Aktivitet under långtidssjukskrivning
19.Gemensam hobby med partner
20.Skaparglädje
21.Tillfredsställelsen att utvecklas
22. Att få träffa konstnärligt tänkande personer
23. Sökandet efter det vackra
24. Nyfiken på andra människor
25. Spänningen och utmaningen att lyckas med något
26. Kameran är min anteckningsbok

Vilka av dessa punkter stämmer in på dig? Har du kanske andra drivkrafter?

Självförverkligande.

Andras uppskattning.

Pengar.

Träffa folk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar