Annons

Hmmm... "Drog ner byxorna och fotograferade"

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä precis, på "min" tid gick inget sånt här varken till polis eller media, vilket kanske vara synd åt andra hållet. En del händelser borde nog ha polisanmälts, men idag verkar det väldigt vanligt att göra upp saker via polis o media.

Rätt eller fel?
 
Felet är väl att människor inte vågar prata med varandra idag, så verkar det iallafall. Det finns ett fall som inte borde ha gått till polis: en pojke som kastade sten på djur på en cirkus, en djurskötare såg det och tryckte upp killen mot en vägg. Föräldrarna kallade på polis och åtalade mannen. Vad ger det för signaler till pojken?

Det är lite utanför denna tråd men ändå inte tycker jag. Föräldrar borde lära sig att våga konfrontera sina barn med vad som är rätt och fel. Våra barn är inte alltid änglar....
 
hailstorm skrev:
Tråden verkar ha glidit iväg lite ^^

Näää... ansvaret måste ligga på föräldrarna... Föreläsa A & O för ungjävlarna och ett kok stryk det var vad jag fick när jag var toss-liten... eller ja inte stryk men A & O. Jag respekterade min mamma (respekterar) men nu ser jag tyvärr lite skiftningar (jag håller på mycket med ungdomar och jag vet hur dessa förändrats bara på de 5 åren jag aktivt jobbat med dessa)... Men det går lite i vågor också... råare>lugnare>råare igen...

Ungjävlarna?

Jag vet inte, men det känns som du inte skall arbeta med barn?

Stryket har påverkat dig för mycket, tror jag.

/Michael
 
Kalle_B skrev:
hundbajs har jag aldrig varit medom eller hört talas om att folk gör.. skulle jag mölas med hundbajs hade jag slagit ihjäl killen

Hmm, om jag måste välja, tycker jag "hundbajsmölarna" verkar "lagligare" och "trevligare" att ha i ett fungerande samhälle än en mördare...


/Michael
 
HDFS) (KGS skrev:
...idag verkar det väldigt vanligt att göra upp saker via polis o media.

Rätt eller fel?

Hm, polisen i det här landet (UK) upplever ofta att när dom kommer hem med ungar som uppfört sig dåligt (obs! eufemism för att ha hoppat på bilar, kastat sten genom fönster och hotat folk med diverse vapen) så får dom sig en j-vla utskällning, med hot om mer våld, av föräldrarna.
Kanske därför dom införde sk. ASBOs - vilket står för nå't i stil med anti-social-behaviour-order. Det betyder alltså ett förbud för den som får en ASBO att ens vistas på gator/områden där dom utfört busstreck. Bannlyst, mao.
Funkar tydligen någorlunda i det här revir-inriktade landet.
Vet inte hur det skulle funka i Sverige, men eftersom det oftast är gruppmentalitet bakom dom dummaste dåden, betyder det att ASBOrna är isolerade från 'gänget'. Ensamma är dom väl små och fega - som vi andra, som vanligtvis inte vågar säga ett knyst när vi ser något obehagligt ske.
Eller kanske ni är modigare än jag? :/
 
gitte edelman skrev:
Hm, Ensamma är dom väl små och fega - som vi andra, som vanligtvis inte vågar säga ett knyst när vi ser något obehagligt ske.
Eller kanske ni är modigare än jag? :/
Själv blev jag vittne till en misshandel i samband med demonstrationerna som var mellan Afa och rasisterna.
Flera personer avbröt misshandeln och jag passade på att dokumentera den, vilket polisen uppskattade.
Killen de sparkade på huvudet låg ner och var helt försvarslös, det hade lätt kunnat bli ett nytt ”Kungsgatan” om inte folk hade stoppat det. Hur man kan göra så här mot andra människor är helt oförsvarligt och ännu mer obegripligt för mig.
 

Bilagor

  • _rg21030_resize.jpg
    _rg21030_resize.jpg
    20.8 KB · Visningar: 452
Ralfg skrev:
Själv blev jag vittne till en misshandel i samband med demonstrationerna som var mellan Afa och rasisterna.
Flera personer avbröt misshandeln och jag passade på att dokumentera den, vilket polisen uppskattade.
Killen de sparkade på huvudet låg ner och var helt försvarslös, det hade lätt kunnat bli ett nytt ”Kungsgatan” om inte folk hade stoppat det. Hur man kan göra så här mot andra människor är helt oförsvarligt och ännu mer obegripligt för mig.

"lätt kunnat bli ett nytt ”Kungsgatan” om inte folk hade stoppat det"

Skulle inte du ha stoppad det?

Om det nu blev ett nytt kungsgatan så hade blivit väldokumenterat, i alla fall.

/Michael
 
Segeson skrev:
Japp, det stavas "busstreck".
Hade det varit en buss istället för ett bus hade det likt förbenat stavats på samma sätt, det existerar inte tre lika konsonanter efter varandra i svenska ord.

en stång av glas = glasstång (orrefors)
en stång med glass = glasstång (GB)
en strut av glas = glasstrut (orrefors)
en strut med glass = glasstrut (GB)

Det blir först i ett sammanhang man förstår vad som menas.

Precis, använder man dessutom en tång till sin glass så blir även den en glasstång.

Dock är det stor skillnad på busstreck och bussträck ;)
 
Michael f8 skrev:
Ungjävlarna?

Jag vet inte, men det känns som du inte skall arbeta med barn?

Stryket har påverkat dig för mycket, tror jag.

/Michael

Jag har aldrig fått stryk. Kanon Michael B Lundberg att du kan avgöra huruvida jag är lämpad att arbeta med barn eller inte pga ett inlägg på ett forum... är du någon slags människovetare?
 
gitte edelman skrev:
Hm, polisen i det här landet (UK) upplever ofta att när dom kommer hem med ungar som uppfört sig dåligt (obs! eufemism för att ha hoppat på bilar, kastat sten genom fönster och hotat folk med diverse vapen) så får dom sig en j-vla utskällning, med hot om mer våld, av föräldrarna.
Kanske därför dom införde sk. ASBOs - vilket står för nå't i stil med anti-social-behaviour-order. Det betyder alltså ett förbud för den som får en ASBO att ens vistas på gator/områden där dom utfört busstreck. Bannlyst, mao.
Funkar tydligen någorlunda i det här revir-inriktade landet.
Vet inte hur det skulle funka i Sverige, men eftersom det oftast är gruppmentalitet bakom dom dummaste dåden, betyder det att ASBOrna är isolerade från 'gänget'. Ensamma är dom väl små och fega - som vi andra, som vanligtvis inte vågar säga ett knyst när vi ser något obehagligt ske.
Eller kanske ni är modigare än jag? :/

Saken är den att merparten av sveriges invånare inte har någon som helst civilkurage... det är beklagligt...

Modigare? Det handlar inte om att vara "modig" utan att våga säga ifrån (någon sorts mod?)... och det har jag gjort hela mitt liv (och blivit misshandlad av 12 personer i ett ungdomsgäng därav också kanske skall påpekas + otaliga andra inte så trevliga incidenter)... Så anser jag mig vara bättre än de som inte vågar säga ifrån? Ja kort och gott... sidotrampare är lika skyldiga imo.
 
Ujjamej! Jag är förfärligt feg. Vågar knappt jaga bort grannens katt! ;)
Jobbade som växlare vid gamla SJ, och flera av arbetskamraterna hade verkligen en nypa civilkurage.
Minns en äldre växlare som iakttagit en storvuxen yngling i tunnelbanan som roade sig med att ta en äldre kvinnas shoppingpåse och började öppna grejerna och tugga sig. Damen satt skräckslagen och vågade inte knysta (väldigt förståeligt - för mig, då...)
När tunnelbanan stannade nästa gång rusade växlaren upp och tog ynglingen i kragen och kastade ut honom och räddades själv just i tid innan dörrarna slog igen.
Växlaren sa att när han såg den rasande ynglingen som kommit ur sin förvåning och skrek och sparkade på tunnelbanevagnen satte han sig ned med darr i benen. 'Jag fattade nog inte vad jag riskerat', sa han. 'Men jag blev bara så f-b-t arg!'
En annan växlare hade varit ute på Vaxholm, midsommarkvällen, när några ungdomar roade sig med att kasta flaskor i vattnet. Han stegade fram och tog tag i en av dom och tvingade kompisarna att dyka i och plocka upp varenda flaska! Inte illa, tyckte vi.
'Ja, det kan ju komma ungar och få glas i fötterna', sa han bara.
Självklart, liksom.
Så visst finns det folk som vågar och kan!
Och du är tydligen en, Michael.
Men du har ju tydligen inte gått igenom det oskadd heller!
 
Yrkesval

Tyvärr handlar det inte alltid om brist på civilkurage för om du ingriper kan du själv bli polisanmäld och i värsta fall hamna i fängelse. Min granne kastade ut två inbrottstjuvar som hotade hans son med kniv mot strupen. Den ena tjuven sprang sin väg men den 'stackars' knivhotande inbrottstjuven fick sig väl några skråmor och polisanmälde därför min granne för att han (tjuven) inte kunde utföra sitt yrke som inbrottstjuv. Min granne blev fälld för misshandel och fick sitta i fängelse samt betala skadestånd till tjuven som inte kunde utföra sitt 'yrke'. Själv trodde jag inte att 'tjuv' var ett yrke, men tydligen hade jag fel.

'Det börjar med en knappnål...'

:: Susanne ::
 
Det är väl det där med 'mera våld än nöden kräver'?

Men hur fasiken vet man hur mycket våld som behövs???? Lätt att sitta i en domstol och halvsova och tycka att det bara behövts en liten klatsch i baken och ett 'ajabaja'!
Skulle jag komma i nöd (typ: cornered rat) och fick tag i något hårt skulle jag nog drämma till för kung och fosterland! Annars, misstänker jag ju, skulle nästa slag komma i min skalle.

PS -är inte vi helt OT här...? :D
 
Vi är OT, ja. Hursomhelst så är det en myt att man "inte får försvara sig i Sverige". Man har faktiskt en rätt så stor mariginal. Våldet får inte vara "uppenbart oförsvarligt".

Det viktiga är att man bara har nödvärsrätten under pågående eller vid förestående angrepp. När hotet har upphört upphör även nödvärnsrätten. Dvs. om man springer efter en rånare och skjuter honom (välkänt fall).

Vid bedömningen om huruvida våldet är oförsvarligt eller ej, tar man hänsyn till bland annat fysiska förutsättningar. En genomsnittskvinna som blir intryckt i ett hörn lär komma undan med det mesta.

Sen har man även nödvärnsrätt mot den som med våld hindrar att egendom återtas på bar gärning, samt vid vissa andra tillfällen.

När det gäller Susannes granne så är jag övertygad om att han antingen klantade sig och gick över gränsen eller hade en väldans otur med bevisläget.
 
Att ensam säga ifrån när man ser något fel idag innebär att du själv med största sannolikhet kommer få stryk. Så enkelt är det. Jag har stoppat bråk på stan...med resultatet att jag fått ta skiten istället. Och det räcker inte att vara först in å säga ifrån...oftast så vågar ändå ingen annan hjälpa till.

Så beroende på situation kommer jag ändå fortsätta försöka göra det rätta, men aldrig i livet att jag skulle få för mig att stoppa ett helt gäng skinnskallar på egen hand t.ex. Kan jag däremot gadda ihop mig med fler som vill ingripa är det en helt annan femma.

Min bror har även han ingripit ett antal gånger. En gång var det enbart han och hans vän som försökte få ett par skinnskallar att lugna ner sig när dom höll på att försöka provocera fram ett bråk mot en ensam stackare. Tyvärr hade skinnskallarna knivar och var på humör för att bråka, så det slutade med att min brors vän blev rätt rejält knivskuren och fick åka in på akuten.

Sånt riskerar man alltid idag om man försöker ingripa...det är det som gör det så jävla farligt.
 
Nerevarine skrev:
Min bror har även han ingripit ett antal gånger. En gång var det enbart han och hans vän som försökte få ett par skinskallar att lugna ner sig när dom höll på att försöka provocera fram ett bråk mot en ensam stackare. Tyvärr hade skinskallarna knivar och var på humör för att bråka, så det slutade med att min brors vän blev rätt rejält knivskuren och fick åka in på akuten.

Tazer åt folket! Inte för att det hjälper när de är många men...
 
Birgitta... det brukar väl vara rätt vanligt i trådarna här! ;o))) Det var nog det där med civilkurage som fick mig att tänka på det som hänt min granne. Mea culpa! ;o)

Fast samtidigt - om man inte vet var gränsen går som barn så lär det väl knappast bli bättre som tonåring och absolut inte senare som vuxen.

:: Susanne ::
 
hailstorm skrev:
Jag har aldrig fått stryk. Kanon Michael B Lundberg att du kan avgöra huruvida jag är lämpad att arbeta med barn eller inte pga ett inlägg på ett forum... är du någon slags människovetare?

Nej, jag kan inte avgöra om du är lämpad att arbeta med barn, därav frågetecknet.

Jag tyckte det fanns skäl att ställa den frågan efter ditt inlägg med uttrycken; ungjävlar och stryk.

Nej, jag är ingen männoskovetare, men psykologi och beteendevetenskap intresserar mig väldigt mycket.

Angående stryk, tycker jag du var lite otydlig där. Vad är A & O? Inte något som S&M väl? ;-)


/Michael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.