Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hmmm... "Drog ner byxorna och fotograferade"

Produkter
(logga in för att koppla)
Nerevarine skrev:
Att ensam säga ifrån när man ser något fel idag innebär att du själv med största sannolikhet kommer få stryk. Så enkelt är det. Jag har stoppat bråk på stan...med resultatet att jag fått ta skiten istället. Och det räcker inte att vara först in å säga ifrån...oftast så vågar ändå ingen annan hjälpa till.

Så beroende på situation kommer jag ändå fortsätta försöka göra det rätta, men aldrig i livet att jag skulle få för mig att stoppa ett helt gäng skinnskallar på egen hand t.ex. Kan jag däremot gadda ihop mig med fler som vill ingripa är det en helt annan femma.

Min bror har även han ingripit ett antal gånger. En gång var det enbart han och hans vän som försökte få ett par skinnskallar att lugna ner sig när dom höll på att försöka provocera fram ett bråk mot en ensam stackare. Tyvärr hade skinnskallarna knivar och var på humör för att bråka, så det slutade med att min brors vän blev rätt rejält knivskuren och fick åka in på akuten.

Sånt riskerar man alltid idag om man försöker ingripa...det är det som gör det så jävla farligt.

Vissa människor saknar spärrar... sådana skrämmer skiten ur mig... jag tvekar inte en sek att en vacker dag får jag en kniv körd genom min tinning... Det kunde slutat hur illa som helst för din brors kompis. Otäckt att tänka på.

Erik: Frågan är om merparten av Sveriges befolkning kan tänka sig att använda en? Jag hade det inte... Förresten är det olagligt att bära tillhyggen i sverige typ knivar, skruvmejslar osv...

Lilla Anna går på stan och fram kommer busen Jens som ska våldta lilla Anna... Anna sliter fram sin skruvmejsel och hugger till... Anna har just begått en olaglig handling iom att hon inte hade något egentligt skäl att ha skruvmejseln i sin väska...

Rätta mig om jag har fel på denna punkt snälla.

MichaelB: Jag försökte leka tuff ^_^... därav stryk. Om man läser mellan raderna ser man att jag egentligen menar att föräldrarna i dagens samhälle är förslappade och försöker skjuta över alltför mycket på skolan tex...

- Sexualundervisning (vafan föräldrarna har ju uppenbarligen haft sex och borde vara så mogna att dessa kan ha en föreläsning för barnen... det hade mina för mig ^_^).

- Våld blablabla (uppfostran börjar i hemmet)...

- Mobbing (Ja här måste skolan bli bättre rent generellt men ett stort ansvar ligger på föräldrarna).

A&O = Förhållningsregler och diverse förmaningar.
 
hailstorm skrev:
Erik: Frågan är om merparten av Sveriges befolkning kan tänka sig att använda en? Jag hade det inte... Förresten är det olagligt att bära tillhyggen i sverige typ knivar, skruvmejslar osv...

Lilla Anna går på stan och fram kommer busen Jens som ska våldta lilla Anna... Anna sliter fram sin skruvmejsel och hugger till... Anna har just begått en olaglig handling iom att hon inte hade något egentligt skäl att ha skruvmejseln i sin väska...

En Tazer skjuter iväg två små hullingförsedda pilar som fastnar i kläder eller hud (utan att göra större skada än att man kan ha det som en del av utbildningen på "vapnet"). Personen slås ut av elimpulserna en stund, eller så kan man lämna Tazern zappandes angriparen medan man springer därifrån. Jag skulle definitivt kunna tänka mig att använda en sån mot en angripare. Visserligen hör jag till kategorin som skulle kunna tänka sig att använda ett eldvapen mot en angripare, men det är ju inte som att det finns några som helst moraliska hinder här då en Tazer är betydligt snällare än en knytnäve. Jag tror inte heller att t.ex. Umeå-kvinnorna, som i nuläget går och sneglar över axeln efter Hagamannen, skulle ha några större problem med det. - Inte om de har en tillstymmelse till självbevarelsedrift.

Däremot ser jag en viss risk att en stor mängd oskyldiga killar skulle bli zappade av nervösa Tazerbärare, men det är ju i princip ofarligt.

En snygg grej med Tazern är att de som säljs till privatpersoner sprider ut mikroskopiska numrerade remsor vid avfyrning, vilket gör det möjligt att identifiera köparen av de Tazrar som missbrukas. Med detta i beaktande framstår en eventuellt licensberoende tillåtelse för privatpersoner att bära Tazer som vida överlägset alternativet, som ju är att folk olagligen beväpnar sig med kniv och dylikt.

Vad gäller skruvmejslar och liknande så faller de under knivlagen om man inte har med dem för något annat syfte än att skada folk.

Man kan ju lika gärna tänka sig scenariot där den lilla pundartjejen Anna rånar den snälle (?) Michael för att få råd till knark och då hugger stackars Micke med en medhavd skruvmejsel. ;-)
 
Tillägg: Lilla Annas våldshandling (i ditt exempel) borde iofs. kunna vara ansvarsfri enligt nödvärnsreglerna. Däremot lär hon som sagt torska på knivlagen, böter eller fängelse i max sex månader.
 
Re: Yrkesval

Sans skrev:
Tyvärr handlar det inte alltid om brist på civilkurage för om du ingriper kan du själv bli polisanmäld och i värsta fall hamna i fängelse. Min granne kastade ut två inbrottstjuvar som hotade hans son med kniv mot strupen. Den ena tjuven sprang sin väg men den 'stackars' knivhotande inbrottstjuven fick sig väl några skråmor och polisanmälde därför min granne för att han (tjuven) inte kunde utföra sitt yrke som inbrottstjuv. Min granne blev fälld för misshandel och fick sitta i fängelse samt betala skadestånd till tjuven som inte kunde utföra sitt 'yrke'. Själv trodde jag inte att 'tjuv' var ett yrke, men tydligen hade jag fel.

'Det börjar med en knappnål...'

:: Susanne ::


Det där händer efterssom folk som sitter i tingsrätten är oftast så korkade att en flock babianer skulle kunna göra ett bättre jobb. (Sjävklart har jag aldrig träffat en enda nämndeman, min bild baseras helt på det jag har läst och hört)

Det var ett fall i Sundsvall (tror jag), då en yxbeväpnad maskerad kille hade attackerat en villa och fick sig en omgång med en häcksax. Hursomhelst så ville de låsa in villaägaren på 6 år för dråp. Det är tamigfan helt otroligt.

En hederlig hårt arbetande människa måste få försvara sin familj och egendom. Tingsrätten tror att nödvärnssituationer kan jämföras med att spela schack. Alla gör ett drag i taget och man ska alltid invänta slag och slå tillbaka lika hårt, men inte hårdare, för då åker man dit för övervåld.

Hur i helsike ska man veta vad som väntar på en? Man slår för att likvidera fanskapet och hoppas på att man har lyckats. Är man 169 lång och väger 65kg, så kan man inte stå och agera slagpåse. Självklart jagar man aldrig nån som flyr, förutom om de har tagit något värdefullt från en.

Jag vill ha samma möjligheter att försvara mig som i USA. Kombinerat med svensk sund förnuft (som fortfarande existerar iaf. här i Umeå) och i detta tämligen vapenfria land, så skulle det kännas bättre än denna katt och råtta lek som man kan tvingas leka pga. våra lagar.
 
Tråden har spunnit iväg till närbesläktade ämnen vilket inte gör mig något alls.. snarare tvärt om. Därför fortsätter jag med dessa två berättelser.

Får et tag sedan stoppade en kompis sin kompis som var dyngfull från att köra bil. Kompisen försökte övertala sin fulla kompis att avstå men denna vägrade lyssna och det hela slutade med att kompisen "snodde" bilnycklarna. Historien slutade med att han som hindrade ett fyllo från att köra bilen blev polisanmäld för olaga frihetsberövande!? (tror brubriceringen var det) Galen värld? ja sannerligen... sensmoralen är att man sak enligt myndigheterna göra allt som står i din makt att förhindra rattfyllerister, men man får inte vara elak och ta deras bilnycklar.. man får bara prata vänligt med dom. *skrattar*


För några veckor sedan stannade en bussförare vid änhållplatsen för att släppa loss passagerarna. När några ungdommar hoppade av så uppstod genast bråk utanför bussen. Killgänget hoppade på en kille och sparkade slog mot huvudet och han föll ner på marken. Där fortsatte den brutala misshandeln. Bussföraren hoppade ur bussen och tog med sig väskan med pengarna. Han gick emellan och fick slut på bråket men blev själv allvarligt tilltygad.

Det hela slutade med att bussföraren fick en allvarlig varning från bussbolaget och risk för uppsägning! Motiveringen var att han ade riskerat Bussen, passagerarna och pengarna.

Sensmoralen: Gör allt du kan för att hjälpa en människa i nöd, men är du bussförare med mer än 100:- i kassan så titta passivt på medans en människa riskerar att bli ihjälsparkad och slagen.

Sannerligen inte lätt o vara en god människa...
 
Kalle_B skrev:
Får et tag sedan stoppade en kompis sin kompis som var dyngfull från att köra bil. Kompisen försökte övertala sin fulla kompis att avstå men denna vägrade lyssna och det hela slutade med att kompisen "snodde" bilnycklarna. Historien slutade med att han som hindrade ett fyllo från att köra bilen blev polisanmäld för olaga frihetsberövande!? (tror brubriceringen var det)

Blev han dömd?
 
jag vet faktiskt inte.. läste det i tidningen... men troligtvis blev han dömd till dagsböter eftersom det gick till tingsrätten om jag minns rätt...

Hur som haver så är det ju en galen värld man lever i...
 
LeadHead skrev:
Vi är OT, ja. Hursomhelst så är det en myt att man "inte får försvara sig i Sverige". Man har faktiskt en rätt så stor mariginal. Våldet får inte vara "uppenbart oförsvarligt".

Det viktiga är att man bara har nödvärsrätten under pågående eller vid förestående angrepp. När hotet har upphört upphör även nödvärnsrätten. Dvs. om man springer efter en rånare och skjuter honom (välkänt fall).
.
.
.
När det gäller Susannes granne så är jag övertygad om att han antingen klantade sig och gick över gränsen eller hade en väldans otur med bevisläget.

Det stora problemet är att "vanligt" folk inte är vana vid domstolsförhandlingar, lagtexter samt hur man ska lägga sina ord, skillnaden på olika ords innebörd samt exakt vad man "ska" säga. För en yrkesförbrytare är ju detta självklarheter. De flesta av oss "vanliga" tror ju i vår enfald att vår sanna berättelse ska bli trodd och att "alla" ska se igenom de lögner som den "riktiga" brottslingen kommer med.
För oss vanliga är det en stor risk att hamna i ett brottsmål med motanmälan. Vi kan förlora mycket och befinner oss på okänd mark. Troligtvis kommer vi inte att göra något bra intryck medans "brottslingen" som är på hemmaplan och bara kan vinna kommer att göra ett betydligt bättre intryck. En domstol ska givetvis ta hänsyn till alla sånna saker, men de är "vanliga människor" de med och för dem går det ju rutin i sånna saker.

Jag tror tyvärr att mycket kommer sig därav. Det finns mängder med exempel på att civilkurrage straffat sig, antingen genom att man får stryk, blir dödad, eller genom att man själv blir insydd varpå en annan tjuv kan komma och stjäla ens bilstereo ur den nu mer öppna bilen.
(Nej, inget jag råkar ut för själv men det har hänt)

När man dessutom ser hur pass orustat samhället är för att ta hand om hot och hämdaktioner så gör det nog att många funderar en extra gång innan de ingriper. Tyvärr. Ibland känns det som om vi blivit för civiliserade ;)

Det som tråden ursprungligen handlade om är väl egentligen inte så svårt att förstå att det händer. För några år sedan gick ju "Ursäkta röran" på tv där ett av inslagen handlade om att man gick och tog folk (män) på könet i Nordstan (om jag inte minns fel). Det som jag fann skrämmande var att det verkade som om en majoritet av den yngre generationen tyckte detta var vansinnigt roligt. När jag föreslog att jag skulle ta och ta med mig en polare som är bög och göra samma sak med tjejer på en högstadieskola tyckte iofs några att det skulle vara förskräckligt, men de hyllade fortfarande inslaget. Nu är det några som gjort det, jag är inte så himla förvånad, tyvärr.
Det som är mest tragiskt är att grabbarna nog inte riktigt förstår hur fel det de gjorde var...
 
FiLM) (Toba skrev:
Det stora problemet är att "vanligt" folk inte är vana vid domstolsförhandlingar, lagtexter samt hur man ska lägga sina ord, skillnaden på olika ords innebörd samt exakt vad man "ska" säga. För en yrkesförbrytare är ju detta självklarheter. De flesta av oss "vanliga" tror ju i vår enfald att vår sanna berättelse ska bli trodd och att "alla" ska se igenom de lögner som den "riktiga" brottslingen kommer med.
För oss vanliga är det en stor risk att hamna i ett brottsmål med motanmälan. Vi kan förlora mycket och befinner oss på okänd mark. Troligtvis kommer vi inte att göra något bra intryck medans "brottslingen" som är på hemmaplan och bara kan vinna kommer att göra ett betydligt bättre intryck. En domstol ska givetvis ta hänsyn till alla sånna saker, men de är "vanliga människor" de med och för dem går det ju rutin i sånna saker.

Jag tror tyvärr att mycket kommer sig därav. Det finns mängder med exempel på att civilkurrage straffat sig, antingen genom att man får stryk, blir dödad, eller genom att man själv blir insydd varpå en annan tjuv kan komma och stjäla ens bilstereo ur den nu mer öppna bilen.
(Nej, inget jag råkar ut för själv men det har hänt)

När man dessutom ser hur pass orustat samhället är för att ta hand om hot och hämdaktioner så gör det nog att många funderar en extra gång innan de ingriper. Tyvärr. Ibland känns det som om vi blivit för civiliserade ;)

Det som tråden ursprungligen handlade om är väl egentligen inte så svårt att förstå att det händer. För några år sedan gick ju "Ursäkta röran" på tv där ett av inslagen handlade om att man gick och tog folk (män) på könet i Nordstan (om jag inte minns fel). Det som jag fann skrämmande var att det verkade som om en majoritet av den yngre generationen tyckte detta var vansinnigt roligt. När jag föreslog att jag skulle ta och ta med mig en polare som är bög och göra samma sak med tjejer på en högstadieskola tyckte iofs några att det skulle vara förskräckligt, men de hyllade fortfarande inslaget. Nu är det några som gjort det, jag är inte så himla förvånad, tyvärr.
Det som är mest tragiskt är att grabbarna nog inte riktigt förstår hur fel det de gjorde var...

Den serien lade ju docks ner rätt omgående ^_^
Men visst... jag förstår vad du menar.
 
O idag rapporterar bladen ett mycket värre övergrepp, också filmat... kanske är det som Rädda Barnen skriver, att möjligheten att ta "troféer" lockar till såna här övergrepp!?
 
läste i dagens GP tror jag om killar som hade filmat medans dom torterade en ung tjej genom att trycka upp föremål i en unge tjejs ***** hon var under 15år... kan ju tilläggas att hon var inte speciellt frivillig...

Jag fattar mig fan inte på kidsen... och detta kan då fan inte gp under "normalt" pojkbus
 
Kalle_B skrev:
läste i dagens GP tror jag om killar som hade filmat medans dom torterade en ung tjej genom att trycka upp föremål i en unge tjejs ***** hon var under 15år... kan ju tilläggas att hon var inte speciellt frivillig...

Jag fattar mig fan inte på kidsen... och detta kan då fan inte gp under "normalt" pojkbus
Ja, det var just den grejen KGS och jag syftade till. Det är fördjävligt...

I samma nalle fanns det en film när de misshandlar och förnedrar en förståndshandikappad kille.

Någonstans undrar jag var humaniteten tar vägen....
 
aha.. sorry calle ;) my misstake...

vi bildar en "fotosidan mobb" som går ut o bankar skiten ur alla som gör dessa saker!
 
Kalle_B skrev:
Jag fattar mig fan inte på kidsen... och detta kan då fan inte gp under "normalt" pojkbus

Övergrepp av olika slag har alltid förekommit, huruvida det förekommer mer nu än förr är svårt att säga. En sak är dock klar & det är att vi läser mer om det idag...

För snart 30 år sedan när jag var tonåring så råkade en tjej i min skola ut för en liknande sak som den här sista hemska saken, någon filmning eller fotografering förekom dock ej...

//Larsa
 
Kalle_B skrev:
aha.. sorry calle ;) my misstake...

vi bildar en "fotosidan mobb" som går ut o bankar skiten ur alla som gör dessa saker!
Njaaaäää...det var min första tanke när jag hörde det på Ekot i morse också. Men det är ju den initiala tanken...det hjälper ju inte att ge dem stryk, skadan är redan skedd...och det hjälper inte flick-kraken heller....fy faan...
 
.Z. skrev:
Övergrepp av olika slag har alltid förekommit, huruvida det förekommer mer nu än förr är svårt att säga. En sak är dock klar & det är att vi läser mer om det idag...
Nä, det var väl knappast bättre förr. Tyskland på 30-talet...häxbränningen ett par hundra år sedan...offentliga avrättningar som underhållning höll vi ju på med här också.
Men vi ser mer våld idag; tv, nätet, tidningar...
 
Kalle_B skrev:
aha.. sorry calle ;) my misstake...

vi bildar en "fotosidan mobb" som går ut o bankar skiten ur alla som gör dessa saker!

tro mig kalle... visst har man tagit lagen i egna händer ibland men varför bilda en mobb? Är du inte man för dina byxor och kan spöa upp några knattar? ;)

Saken är den att dessa ungdomsgäng följer ett enkelt mönster.

De har alla En drottning, en hovmarskalk och ett hov. Hovmarskalken tillsammans med hovet sköter det mesta vad gäller slagutdelning osv medans drottningen styr allting i det tysta...

Ja man blir fan helt galen... och ja jag mår nu illa... och det som är min godisdag och allt... FAN!
 
-Ale skrev:
Och besvara med samma tendenser och beteende ?
Nja låter som ett konstigt uttalande . .

Jag förstår din kommentar, Ale, men vad gör man?! Det verkar ibland som om man är i en hopplös situation. Det är ju inte det att endel slipper undan lagens långa arm, utan det att ÄVEN om sagda arm ingriper så blir saken inte ett dugg bättre av det!
Att säga att man vill svara med samma mynt är ju snarare ett rop i nöd än att det bildas ett FS gäng som drar land och rike runt och bankar upp folk med sina 300mm (+1.5 converter), eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.