Annons

HK Supplies-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Apkatt

Aktiv medlem
Hej allihopa! Jag har hängt på den här sidan ett tag nu men aldrig kommit mig för att faktiskt skapa en användare här på forumet. Nu behöver jag dock skriva av mig lite i ett ärende :)

Jag har en längre tid funderat på att köpa Canon EF 70-200 F/4 IS. Efter en del sökande här på Fotosidan och även andra sidor fick jag upp ögonen för HK Supplies (www.hksupplies.com). Jag har läst alla trådar om denna återförsäljare jag hittat här samt på ett annat forum för Nikon D80.

Det samlade omdömet för HK Supplies verkar vara gott. Det negativa jag lyckats tyda är att i vissa fall ett felaktigt lagersaldo har angets. Jag har på senare tiden haft en del e-postkorrespondens med företaget, mycket angående fraktalternativen (Gåva, lägre värde etc.)

På frågan om hur de skeppar paketet fick jag detta svar:

"Yes, we'll declare lower value and mark as "gift" to help to avoid the tax/duty/VAT, but the declare value must reasonable for customs, otherwise customs open the parcel, there will be big problem. For Canon 70-200/f lens, we usually declare about US$180-US$250, you can remind us when you send payment."

Har även läst att vissa råkat ut för extra avgifter efter att köpet är fullbordat. Fick ett svar att inga extra avgifter för frakten läggs till i alla fall till Sverige.

"Thanks for your reply.
Canon 70-200mm f/4 IS lens = US$1105
Canon 70-200mm f/4 lens = US$698
Including shipping to Sweden (no surcharge your location)
Please advise once you pay and indicate your instruction when you make payment."

Jag tänkte att ni som nyligen köpt från HK Supplies kan skriva av er av era erfarenheter här. Hur funkar det att betala med Paypal? Dras pengarna från sitt kort genom Paypal eller betalar man först in till ett Paypal-konto där pengarna dras ifrån?

Hur har "Gift"/lägre värde fungerat för er?

MVH
Erik

Vad gäller paypal så anger du ett kreditkort/kontokort som pengar kan dras ifrån. En god ide är att skaffa sig ekort om din bank erbjuder detta. Då kan man skapa ett temporärt konto/visa-kort där man sätter in exakt så mycket pengar man tänker handla för. På så vis kan folk inte tömma ens konto iallafall. Dessutom ska man vara MYCKET försiktig med att florera med sitt riktiga kontokort rent allmänt då det är förvånansvärt enkelt att handla på andras kort om man bara har tillgång till nummerna...

När det gäller gåva/lägre värde så tänker jag inte peka några fingrar, men du vet att det eg är smuggling vi nu pratar om? En del företag(rätt många tror jag) har det numera som kutym att skriva ner värdet och ange paketet som gåva. Alltså oavsett om man ber om detta eller inte. (Hur ärlig man sen är själv är ju upp till var och en). Jag har handlat en hel del på ebay de senaste åren och min erfarenhet är att det händer att paketet tar sig igenom men ganska ofta så fastnar paketet och då får man hem en förfrågan från postens utlandsenhet (eller vad den nu heter) där det vill se kvitto eller någon annan verifikation på varans värde. Det tråkiga är också att om paketet fastnar så tar det ganska lång tid innan man faktiskt får hem det. Den normala postgången från Hångkång eller USA brukar vara ca 2 veckor medans de paket från samma ställen som fastnat i "tullen" tagit över 5 veckor att få hem...

För övrigt har jag handlat hos HKsupplies själv och det var en helt ok upplevelse. Jag handlade dock inga dyrgripar utan bara en fjärrutlösare till min 20D.

Mvh
Jerka

Senast ändrad:
Jag har handlat en del där. Både direkt i butiken och via post. Både dyra och billiga prylar, har alltid kommit fram utan problem. Vill minnas att de använder UPS.

Mankan G skrev:
Jag har handlat en del där. Både direkt i butiken och via post. Både dyra och billiga prylar, har alltid kommit fram utan problem. Vill minnas att de använder UPS.

Min fjärrutlösare kom med posten iallafall...

Har för 10 dagar sedan beställt en Kenko TC 1,4.
Betalt via Paypal men har ännu inte fått mitt lilla paket. Pengarna drogs från mitt kortkonto beställningsdagen men ska om jag förstått inte föras över til HKsupp. förrän varan är levererad.
De angav 3-7 dagar shipping. Om det betyder att det kan ta 7 dagar innan ordern går iväg så kommer det väl nästa vecka.
Min order är ju rätt liten , $126, så några moms- och tullproblem räknar jag inte med.

Min order från 29/7 har fortfarnde inte skickats.
Jag mailade igår kväll och frågade om leveransen.
Hade ett svar i mailboxen i morse där dom meddeladeatt grejjorna skulle skicka denna vecka.
Det stämmaer alltså inte alltid att varorna skickas inom 3-7 dagar.
Men billigt är det :) Och dom svarade snabbt

Apkatt skrev:

"Yes, we'll declare lower value and mark as "gift" to help to avoid the tax/duty/VAT, but the declare value must reasonable for customs, otherwise customs open the parcel, there will be big problem. For Canon 70-200/f lens, we usually declare about US$180-US$250, you can remind us when you send payment."

Hur har "Gift"/lägre värde fungerat för er?

MVH
Erik

Att beställa enklare, mindre dyra varor som gift är väl att föredra då du inte får ut det fulla värdet på prytteln OM den skulle gå sönder.

Eftersom gift är max $50 (typ, nånstans där), så är ditt objektiv för $600 bara försäkrat för $50. Inte $600.

Om det är mindre ömtåliga grejer typ fjärrkontroller, sladdar och annat så skulle jag inte tveka att beställa. Men dyrare grejer som är ömtåliga vete fasen om jag skulle skicka med nedskrivet värde.

Alltid moms vid privatimport?. Ej EU alltså

Är det någon som vet vad det är för beloppsgräns på inköpspriset för att man skall slippa moms?
Tror mig ha läst att det skall vara 1000:- idag men på väg att ändras till 4000:-
Någon som vet?
Jag menar alltså inköpta prylar som skickas till Sverige från land utanför EU.

Butiken i HK?

Har du erfarenhet av andra butiker i HK och har du möjligen adressen tillden här? Jag skall dit i början av oktober så det lär bli en del inköp...

Tack i så fall.

Tack för info och länk till Tullverket. Jag hade liksom snöat in på Skatteverket eftersom det gällde moms.
Det enda jag hade rätt i var då att det är skillnad på om man hämtar varan själv utomlands.
Spännadne att se vad som nu sker med mitt första köp från HK supplies.
Inköpspriset är endast 126$ inkl. frakt så jag pallar med 25%moms om dom vill ha det. Det blir nog 800:- "förtjänst" i alla fall eftersom just den här varan, Kenko TC 1,4, såldes med rejäl prisskillnad jämfört med svenska priser.

Köpte en fjärrkontroll till kameran. Kartongen som kom var märkt med rätt beteckning, men själva innehållet var en annan modell. Säkert inget medvetet fel, men dom svarade aldrig på mina mail...

jag köpte en nikon 18-200 vr kom på drygt en vecka med ups så jag har bara bra erfarenheter av dom.
och vad jag när det gäller tull och moms så pratar jag tyst om det på
sådana här forum det kan vara någon på tullen som läser det och börjar granska sådant nogrannare.
När det gäller pay pal så är det inga problem man registrerar sitt
visa kort tillexempel eller ekort om mar skaffar det. Men för att handla dyrare saker så måste kortet vara verifierat det sker genom att dom drar några kronor på kortet sedan får man en kod på sitt konto utdrag som man sedan knappar in hos paypal.

Köpte en fjärrkontroll till kameran. Kartongen som kom var märkt med rätt beteckning, men själva innehållet var en annan modell. Säkert inget medvetet fel, men dom svarade aldrig på mina mail...
Det är då man är glad att man har betalat genom Paypal, då är det nämligen bara att bestrida leveransen så lovar jag dig att det blir fart på dem, alternativt får du pengarna tillbaka. Jag har aldrig haft problem med HKS, tvärtom var de väldigt snabba och hjälpsamma för några år sedan när jag beställde en ljusmätare.

Hejsan, jag har precis som någon tidigare i denna tråden köpt min nikkor 18-200 vr glugg från HK Supplies, för ca ett år sedan. De levererade snabbt, även om mitt paket "fastnade" i tullen så hade jag det inom en vecka efter beställningen (UPS ringde till mig och bad om ett kreditkortsnummer för att kunna få igenom paketet så sanbbt som möjligt om jag inte minns helt fel).

Bra mailkontakt med killen som adminisetrerade mitt köp på butiken, vilket gav ett seriöst uttryck.

Det enda negativa jag kan tänka på var att de hade inte emballerat gluggen alls i princip, utan bara slagit in förpackningen i ett lager wellpapp (dvs i princip skjutit in den i en "sleeve" av wellpapp). Det hade ju inte skadat med en lite större låda så varorna hade kunnat få lite vaddering också mot eventuella stötar under frakten tvärs över halva globen, så som i princip alla seriösa butiker gör (jämför med hur det ser ut när man beställer något från Dustin exempelvis, då får man ju en jättelåda med massor av luftkuddar runt varorna).

Det hela gick dock fint, men hade jag varit dig hade jag lagt in en liten försynt fråga av typ "Hur väl vadderar ni paketen ni skickar, jag beställde X från en annan hongkong-butik som inte var alls väl förpackad så nu tvekar jag på att beställa igen". De verkar så pass kundservice-orienterade att de säkert ser till att packa lite snyggt i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar