Annons

Hjortar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hört att det skall finnas mycket kronhjort i skogarna kring slottet Koberg (nära Trollhättan). Någon som vet mer om detta?

På kinnekulle finns det hur mycket dovhjortar som helst. Åk en sväng på två mil i bilen så behöver du bromsa minst en gång för att de e mitt i vägen.. (nåja, nästan iallafall...)

The Ghost skrev:
När är det bäst att fotografera Hjort ?

Lättast att fotografera dovhjort är i april, maj när det börjar grönska på fälten.
Då går 98% (erfarenhetstal) av djuren ut för att beta.
Dvs. du ser nästa alla som finns i markerna.

Tyvärr så blir de bilderna inte lika "kul" då de är lite tufsiga när vinterpälsen släpper.
Själv gillar jag sept.-nov.

MVH
Magnus

Daniel: Du bor ju i Oxie. Tag Øresundståget till Danmark och gå av på Klampenborg station. Dyrehaven (http://www2.skovognatur.dk/Jaegersborg/vandrefl/22jaegersb.htm) har fullt med olika slags hjortar och många fotogeniska omgivningar (missa inte hagtornsslätten (hvidtjørneslette - G på kartan (http://www2.skovognatur.dk/Jaegersborg/vandrefl/illust/22Dyrehaven_kort.pdf)). Du bör dock åka TIDIGT (typ 04.00) eftersom det så här års är mycket folk som promenerar runt därinne. Hjortarna är vana vid människor så du kan komma när inpå dem.

Skulle precis säga samma sak som dig!
Gå upp i ett älgtorn med torra och varma kläder på dig. Och vänta!

Magnus Nyman skrev:
Det är dovhjort på Koberg men många är dom.
MVH
Magnus

Visst är det sjukt tätt med dovhjortar på Koberg!

Nu finns det även kronhjort, för något år sedan byggde de ett hägn. Jag har dock inte varit inne i det och kikat nåt än. Tror att stängslet är strömförande, så passa dig!

Nu börjar även vildsvinen etablera sig i området.

Mvh
Torbjörn

Torbjörn skrev:
Visst är det sjukt tätt med dovhjortar på Koberg!

Nu finns det även kronhjort, för något år sedan byggde de ett hägn. Jag har dock inte varit inne i det och kikat nåt än. Tror att stängslet är strömförande, så passa dig!

Nu börjar även vildsvinen etablera sig i området.

Mvh
Torbjörn

Jag har faktiskt aldrig varit på koberg men känner till området.
Att det är eltråd i vilthägnet är nog för att det finns vildsvin i det.

Men dovhjortar har du ute i det fria på koberg.

MVH
Magnus

Magnus Nyman skrev:
Jag har faktiskt aldrig varit på koberg men känner till området.
Att det är eltråd i vilthägnet är nog för att det finns vildsvin i det.

Men dovhjortar har du ute i det fria på koberg.

MVH
Magnus

De har ett separat viltsvinshägn, garanterat med elström i.
Kronhjotshägnet har jag bara sett från vägen, och stängslet har en eltråd på insidan. Har dock motstått frestelsen att känna om den är strömförande!

De satsar hårt på jakten, en massa stödutfodring på vintrarna, viltåkrar etc. Perfekt även för fotografer.

Mvh
Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar