Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

pozipo

Ny medlem
Hej!!

Jag är en amatörfotograf som tycker om att fota sport, främst konståkning och ishockey....
det största problemet är att få bra bilder eftersom att båda sporterna är "snabba" sporter och oftast i ishallar som har konstigt ljus.

Jag skulle behöva lite tips på vad jag ska tänka på när jag fotar och vilka extra tillbehör som kan vara bra att ha :)

Tack
// Josefine :p

Hej, välkommen till forumet.

- Du får inte vara rädd för brus. Räkna med ISO 800-1600
- Ljusstarka objektiv.
- Ställ kameran i i S-läge och 'hitta' din tid.
- Extern blixt om du står tillräckligt nära objektet.

Kolla in mitt blogginlägg här: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

Det funkar på de flesta idrotter om man vill ha en bild där motivet är fryst. Då det gäller konståkning så kanske man vill ha lite rörelse i t.ex. en piruett och då är det bara att sänka slutartiden tills man får lagom rörelse i bilden.

ISO:t får man testa sig fram till vad det behövs, men min erfarenhet är att i de flesta ishallar så är det i regel 1600 och uppåt som gäller med undantag för de som det TV-sänds Elitserie eller Allsvenska matcher från.

Tages tips ovan (som finns i hans blogg) är klockrent!
Kör själv med just den tekniken.
(Tage har för övrigt mtcket matnyttigt i sin blogg).

Bör kanske tillägga att du nog kommer att behöva gluggar med bländare 2,8 (eller större).
Vilket inte precis är billigt.

70-200/2,8 får anses som standardobjektiv för ishockey.

/D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar