Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mx_tommi

Aktiv medlem
När jag ändrar min sluttid på min kamera canon eos 400D så blir bilderna så mörka ifall jag inte har på min blixt.? Hur ska jag göra för att få min bilder normala även fast jag ändrar sluttiden?


Mvh Tommi!
 
Mx_tommi skrev:
När jag ändrar min sluttid på min kamera canon eos 400D så blir bilderna så mörka ifall jag inte har på min blixt.? Hur ska jag göra för att få min bilder normala även fast jag ändrar sluttiden?


Mvh Tommi!
dra upp isot
 
Läs manualen. Du använder antagligen manuellt läge, och då måste du kompensera med bländare och/eller ISO när du ändrar slutartiden.
 
Mx_tommi skrev:
Har satt den på max blir ändå helt svart. den blir hela tiden mörk ifall inte blixten är på.
Max slutartid är 30 sekunder, och blir det svart då så befinner du dig i en kolgruva...
Lägg upp en bild så blir det lättare för oss att hjälpa till.
 
Du behöver nog lära dig grunderna hur en kamera fungerar, börja med att läsa fotoskolan här på fotosidan.

/kent
 
Ställ ratten på grönt, så ordnar det sig. Vill blixten hoppa ut, låt den göra det.

Tipset om fotoskolan här på FS är allvarligt menat, läs gärna den.

Per.
 
Har frågat canon och dom har inte heller nåt riktigt svar. Utan får vänta på ett nytt svar ifrån dom.Hoppas bara det inte är nåt fel på kameran Det med fotoskolan är inte det jag är ute efter.Inte det jag frågade om heller
 
Mx_tommi skrev:
Har frågat canon och dom har inte heller nåt riktigt svar. Utan får vänta på ett nytt svar ifrån dom.Hoppas bara det inte är nåt fel på kameran Det med fotoskolan är inte det jag är ute efter.Inte det jag frågade om heller

Fungerar kameran normalt när du använder full automatik?

Per.
 
Har testat fota lite nu.Funkar att fota på 1/40 ifall jag har iso på max, Men 1/50 och uppåt tycker jag bilderna blir för mörka.Man måste ju kunna använda typ 1/100 utan behöva använda blixt.eller vad tycker ni?
 
Mx_tommi skrev:
Har testat fota lite nu.Funkar att fota på 1/40 ifall jag har iso på max, Men 1/50 och uppåt tycker jag bilderna blir för mörka.Man måste ju kunna använda typ 1/100 utan behöva använda blixt.eller vad tycker ni?

Beror på vart du är.
 
Tommy, Du behöver lära dig att fotografera och hur en kamera fungerar.

Läs först bruksanvisningen så att du förstår din kamera.

Läs sedan in en fotokurs.

Din fråga visar att du behöver hjälp. Det är inget fel att behöva hjälp. Det behöver alla i början.
 
Vänta litet, nu, Tommi!

Kan vi få reda på om kameran fungerar som den ska på full automatik? Om den gör det, kan vi övergå till din egentliga fråga.

Givetvis ska det gå fint att använda korta tider i dagsljus. Inomhus på kvällen duger kanske inte en ens en hel sekund!

Per.
 
Mx_tommi skrev:
.......Det med fotoskolan är inte det jag är ute efter.Inte det jag frågade om heller.....

Tommi,
Hur bråttom du än har, så får du nog ödmjuka dig och lära dig de elementära grunderna för fotografering med mer avancerade kameror. (Eller använd det gröna läget = Auto!)

Lyssna på Johans råd; - Han är klok och erfaren! Det finns sällan genvägar till verklig kunskap!

Just nu känns det här mer som en variant av ett reklaminslag som brukar visas på kommersiell TV-kanal: *Vår kunder är vana att det går fort* (Eller nå't sån't!) ;-)

/prylnissen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.