Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
A blir rätt bra, för då styr du bländaren och kameran väljer en lämplig slutartid. Ställ den på minsta möjligt talet = största möjliga bländare.
Om tiderna är för långa så höj iso mer om du kan och underexponera. Som Jon Erik skrev är nog 1/500 en bra tid att sikta på iaf.

S är bästa läget eftersom du då kan bestämma vilken slutartid du vill ha. Funkar inte tiden för att ljuset inte räcker till så varnar kameran genom att visa Lo. Då får du ändra slutartid eller ställa in ett högre ISO-tal.

när jag sätter den på S och börjar rulla på tumrullen, vad är det jag ställer in då, och vad ska den stå på ? :)

/trögfattad nathalie

Har du inte en knapp på bakstycket av kameran som det står ISO på? Tryck in den och bara ISO-värdet syns i displayen. Eller i sökaren. Vrid ratten så ändrar sig värdet.

Nu blev bilderna väldigt mörka ! Hur blir bilderna liksom när hästen galopperar och hoppar, blir dom något skarpa?

Lixxie skrev:
Den står på S!
Med ISO på 400. Sedan brevid "batteriet på displayen" är det en 8a och Lo

Det betyder att du har 1/8 sek men att ljuset inte räcker till utan det står Lo för att du skulle behöva större bländaröppning. Men tar du en bild inne nu så räcker ju inte ljuset till. Kolla ute i morgon får du se. Ska du fota hästar som hoppar över hinder ska det stå 500 eller 1000 där du nu har 8 och det får inte stå Lo för då är det för dåligt ljus.

Okej, Nu förstår jag. :) Tack för hjälpen !!
Men jag ska fota hästar inomhus i ett ganska mörkt ridhus !

Lixxie skrev:
Okej, Nu förstår jag. :) Tack för hjälpen !!
Men jag ska fota hästar inomhus i ett ganska mörkt ridhus !

Just det. Men du måste ändå ha minst 1/500 sek och det får inte stå Lo då. Därför kanske du behöver få tag på ett ljusstarkare objektiv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar