Jag bifogar en ganska vanlig hoppbild (detta är mitt första försök att lägga upp en bild i en diskussion, kanske blir det knas).
Denna bild togs på kanske 20 m håll, Den är rejält beskuren, det hade nog behövts 200 mm för att bilden skulle fylla sökaren. Jag använde stativ.
Jag tänkte så här: En mänsklig sprinter har en hastighet om 10 m/s. En häst har nog ungefär detsamma. Det innebär att den rör sig 10 cm på 1/100 sek eller 1 cm på 1/1000 sek. Så det gäller att ha korta tider för att inte få rörelseoskärpa. Denna bild är tagen på 1/750 s där hästen i stot sett rider rakt mot fotografen.
Jag ville inte vara beroende av att få fokus exakt, så denna bild är tagen med bländare 7,1. Fast det var en solig sommardag behövde jag skruva upp ljuskänsligheten till ISO 400.
Din kamera gör väl 3 bilder/s eller något sådant. Då hinner hästen röra sig drygt 3 meter mellan två exponeringar. Alltså, man får bara en chans per hinder. Däremot hinner man svänga kameran och komma i läga för ytterligare en bild på ett annat hinder.
Du borde försöka testa lokalen i förväg. Längre tid än 1/500 tycker jag verkar äventyrligt, erfarnare fästfotografet kan kanske korrigera mig. I den mörka lokalen behöver du ha objektivet öppet så mycket som möjligt, det kräver koll på hur kamerans autofokus fungerar och det prövar man ut helst i förväg på plats.
För att få ihop det hela krävs ett högt ISO-värde, så det blir besvärliga avvägningar mellan brus, rörelseoskärp och skärpedjup.
Hur skall bilderna levereras? En vecka senare till kompisar? Eller skall alla tävlande kunda beställa bild direkt.
Ett tips är att en av bilderna tas på ett hinder som är tidigt i banan. Då blir det en bild också på dem som bryter.