Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

skier

Medlem
Behöver hjälp med val av systemkamera.
Är på väg att köpa en systemkamera för att kunna ta bättre skidbilder men ekonomin är dock
begränsad. Problemet är att jag skulle vilja ha en kamera som kan ta snabba bildsekvenser för att tex. kunna fotografera hopp från klippor. Efter att ha kollat på nya Eos 300 och nikon F65 så började jag tveka på deras motorer som bara tar 1.5-2.5 bilder/sek.
Lutar nu åt en äldre eos 600 som kommer upp i 5 bilder/sek. Har hittat en begagnad + 35-70 för 2900 i mycket bra skick. Är det ett vettigt pris?
Lämpar sig kameran för skidfotografering? Har ni några andra tips på kameror under 4000 som kan vara av intresse?
Tacksam för all hjälp jag kan få...

vet inte vad en eos 600 är för någon kamera, men tar den 5 bps är den nog bra för action- och sportfoto.

EOS 600:an är en fin kamera som, precis som du säger tar 5 bps i single focus och hmm... 2.5? i continous focus läge. Har förresten en själv i jättefint skick till salu. dock bara huset ev med ett EF 55-200 USM. Maila mig på [email protected] om du är intresserad så kan jag berätta mer om kameran.

Jag har använt min Canon EOS 600 i 10 år nu för all typ av actionfotografi och den duger fortfarande. Det som saknas är fler än en fokuspunkt, men eftersom jag för det mesta fokuserar manuellt så brukar det lösa sig. Exponeringen är förvånansvärt bra för en så gammal kamera.

Den är extremt stryktålig, den har följt med på väldigt mycket klätter-, skid- och cykelturer, och rest runt stora delar av världen nerslängd i en väska bara.

skier skrev:
Har hittat en begagnad + 35-70 för 2900 i mycket bra skick. Är det ett vettigt pris?
Är kameran i toppskick är det ett bra pris. Jag törs påstå att kameran är minst 100ggr bättre än just det sunk-zoomet du nämner. Oskarpt, ljussvagt och eländigt...men kameran är helt super.
Försök att hitta ett beg. och bättre objektiv även om det är svårt att hitta billiga sådana.

Objektiv

Vill tacka för alla svar.
Kan nog komma över en billigt kamerahus utan objektiv. Vilket objektiv rekomenderas utan att det är allt för dyrt? Ett EF 70-200 kanske borde lämpa sig till skidfotografering, eller ska jag gå ända upp till 300?

Canons 70-200 4.0L är underbart. Litet, lätt och tåligt. Kan man nog hitta för runt 8000, sedan slänger du på Canons 50/1.8 II och en 20/2.8, då klarar du dig långt. Eventuellt en 1.4x konverter också.

Titta på www.photodo.se under "utrustning/objektiv".
Där finns de flesta objektiven listade med betyg som är ganska relevanta för dess optiska kvalitet.
Titta och jämför.
Kolla också på "fotomarknad" och se om du hittar något begagnat.
www.cyberphoto.se har också många annonser.
Det är bara att leta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar