Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

anniesteen

Ny medlem
Hej
jag är en tjej som verkligen inte har nån koll på detta med kameror,
skulle därför vara jättesnällt om någon kunde tipsa om någon kamera som är bra, gärna kompakt systemkamera.

jag håller på med en hel del bildredigering så jag uppskattar färger och skärpa, jag tänker fota mest djur och människor.
nån som har ett bra tips?
 
Hej
jag är en tjej som verkligen inte har nån koll på detta med kameror,
skulle därför vara jättesnällt om någon kunde tipsa om någon kamera som är bra, gärna kompakt systemkamera.

jag håller på med en hel del bildredigering så jag uppskattar färger och skärpa, jag tänker fota mest djur och människor.
nån som har ett bra tips?

Bastips finns här: http://www.pulpeten.se/kameraguide/

Per

PS. Din rubrik var inte den mest beskrivande vi sett... DS
 
Hej
jag är en tjej som verkligen inte har nån koll på detta med kameror,
skulle därför vara jättesnällt om någon kunde tipsa om någon kamera som är bra, gärna kompakt systemkamera.

Hej!

Extremt kort teknikgenomgång, med vissa drastiska förenklingar för att det inte skall bli så långt. Det finns en tanke bakom det här teknikpratet, du kan välja mellan två huvudkategorier av systemkameror och det kan vara bra med lite bakgrund till det.

Sensorstorlek

Med en kamera får du bättre och bättre möjlighet att få bilder precis som du vill ha dem ju större bildsensor som kameran använder. Men, en större bildsensor är dyrare och innebär också att både själva kameran och objektiven blir större och dyrare. Så hur man än vrider och vänder på det blir kameror alltid en kompromiss av något slag.

I kompaktkameror har du en väldigt liten bildsensor, runt 5,5 x 4,5 mm (ungefär) och som resultat kan man bygga en kamera med till exempel tio gångers zoom som ändå får plats i en byxficka. Smidigt, men inte helt optimalt för bildkvaliteten.

Systemkameror finns med flera olika storlekar på sensorer, de minsta som är vanliga är de vi ofta kallar "4/3" (Four Thirds) som är runt 17 x 13 mm, dvs nio gånger större yta än hos en vanlig kompaktkamera. Sedan finns det gott om systemkameror med ungefär dubbelt så stora sensorer som ofta kallas "APS-C", runt 23 x 16 mm (det varierar någon millimeter hit och dit). Sedan finns det även ännu större sensorer, men de ligger utanför din budget så vi struntar i dem så länge.

Spegel

Sedan finns systemkameror numera grovt sett i två huvudkategorier: De med spegel och de utan. I de med spegel ser du bilden genom en optisk sökare (byggd av glas och speglar). I de utan ser du istället bilden i en elektronisk sökare (en liten bildskärm) eller direkt på den stora bildskärmen baktill (som på de flesta kompakter).

Det finns för- och nackdelar både med spegel och med elektronisk sökare (kallas ofta "spegellös"). Men en uppenbar fördel med spegellösa kameror är att både de och deras objektiv blir mindre och lättare.

Sammanfattning

Kort sagt: Du bör kika på och fundera på om du vill ha en kamera med eller utan spegel och sedan när du valt det, hur stor sensor du vill ha. Bägge valen påverkar storleken och vikten, men oavsett vad du väljer så är kamerorna på en skala från bra till mycket bra. Det säljs helt enkelt inga direkt dåliga systemkameror idag - kan vara tryggt att veta. Och oavsett vad du väljer får du mycket bättre bildfiler att redigera än om du kör med en kompaktkamera.

jag håller på med en hel del bildredigering så jag uppskattar färger och skärpa, jag tänker fota mest djur och människor. nån som har ett bra tips?

Det här med vilket kameramärke man väljer, om man skall ha spegel eller inte, det är en diskussion som ofta och lätt blir lite av religionskrig här på Fotosidan - alla har sin syn som de tror mer eller mindre hårt på. Det kan bli långa forumtrådar där vi dänger varandra i huvudet med olika tekniska argument :)

Ur strikt kvalitetssynpunkt (jag tänker i första hand på bildkvalitet) så är skillnaderna mellan olika kameramärken och modeller i samma prisklass så litet att det i praktiken spelar relativt liten roll. Köper du en systemkamera för upp till 5000 kronor så får du en bra kamera hur du än gör. Det som skiljer mellan dem handlar mer om hur de är utformade, var knappar sitter, hur menyerna ser ut och är ordnade. Dessutom skiljer det lite i hur mycket objektiv som det finns att välja på, men för de flesta normala behov så finns det mer än nog med objektiv till alla märken.

Några olika kamerasystem ordnade efter hur stora sensorer de har, minsta först och jag håller mig till modeller som går att hitta för runt 5000 kronor:

Olympus Pen-kameror (E-PL1, E-PL2, E-P2) - 4/3-sensor, spegellös
Panasonic (G2, G10 med flera) - 4/3-sensor, spegellös
Samsung NX (NX-10, NX-100) - APS-C-sensor, spegellös
Sony NEX (NEX-3, NEX-5) - APS-C-sensor, spegellös
Canon (Eos 1100D, 600D) - APS-C-sensor, med spegel
Nikon (D3100, D5100) - APS-C-sensor, med spegel
Pentax (K-r, K-x) - APS-C-sensor, med spegel
Sony (A33, A55, A290, A390, A580) - APS-C-sensor, med spegel (de har alltså både med och utan spegel i din prisklass)

Sedan får andra tipsa om specifika märken och modeller de gillar av en eller annan orsak :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.