Hej!
Jag är ute efter en kamera men har ingen aning vilken man ska ha, tips skulle verkligen hjälpa! =)
Jag vill helst ha en Canon, som man både kan filma och ta foton med. Jag hade också velat ha en som har vinklingsbar skärm.
Vilken sorts kamera har ni? Är ni nöjd med eran?
Tack på förhand! =)
// Ebba
At kunna både filma och ta stillbilder går ju med samtliga Canons kameror, (åtminstone alla som inte är rena specialkameror).
Vinklingsbar skärm begränsar utbudet både uppifrån och nedifrån.
Jag gick in påCanons hemsida, här en lista på Canons nuvarande modeller - de mest avancerade först:
EOS 70D, EOS 760D, EOS 750D, EOS 700D, dessa är systemkameror (med spegel). så den spegellösa systemkameran EOS M3, sedan några PowerShotmodeller: G1X G7X SX60HS och den lite udda N2.
Det finns alltså en del att välja på, även en del äldre modeller, fabriksnya eller begagnade går nog att få tag på.
Först måste du nog bestämma dig för vilken typ av kamera och vad den får kosta, gör sedan som i rådet ovan, besök en fotohandlare och känn dig för, men det skadar förståss inte att först ha bestämt inriktningen, så att det inte blir fotohandlaren som avgör ditt val utan du själv.
Själv har jag en EOS 7D, en PowerSHot S100, en Gammal IXUS 50 och dessutom en EOS 400D, men den kan man inte filma med, ingen av mina kameror har vridbar skärm. Den vridbara skärmen är en klar fördel vid filmning och även i många andra fall.
Se till att du köper en modell där utofokusen fungerar även vid filmning, det gör det inte alltid på äldre modeller.
Sedan finns det förståss en rad andra fabrikat, bäst att nämna det, annars kan jag bli beskylld för att vara enögd Canonfantast, det har jag nämligen råkat ut för förr här på forumet.
Lycka till med ditt köp.