Annons

Hjälp vid köp av kompaktkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

robinvendel

Aktiv medlem
Hej på er! Eftersom jag fick så bra hjälp senast när jag köpte systemkamera så testar jag igen.

Köpte en 650D med ett tamron 17-50 2.8 och canon 50 1.8. Riktigt nöjd med grejerna men jag bär aldrig med mig dem, förutom när vi var på USA-resa då vi hade STOR glädje av kameran! Nu ska jag dock sälja den och köpa en kompakt kamera för pengarna. Jag har cirka 4000 att spela med- och jag behöver eran hjälp.

Jag vill ha en kamera som, enligt rangordning, har följande egenskaper:

* Ska slinka ned i en normal fick
* Ljusstark. Gärna f/1.8
* Snabb
* Kvalitetskänsla
* Skarpa och färgstarka bilder.
* Gärna en zoom som motsvarar 15-100, på ett ungefär. Ingen extrem zoom men vill ändå kunna zooma litegrann.

Är där någon typ av sökare så är det såklart ett plus! men inte rätteviktigt. wifi och vinklingsbar skärm är och kul och användbart.

Så! Är det någon som kan komma med tips?

Själv har jag kollat en del och fastnat för Sony RX100 och Canon Powershot G15 verkar också gedigen.
 
Titta på Fuji X20 också. Man kan visserligen inte påstå att den "slinker ned i en normal ficka", men det gäller ju t ex G15 också. Och X20 har både en användbar optisk sökare och manuell (!) zoom.
 
Tack för ditt svar! x20 verkar bra, men vill kunna ha den i jeansfickan.

Verkar som att endast sonyn går ned i en jeansficka av dessa?
 
Jag har en G16 och kan rekommendera den. Den är dock någon aning stor och tung för en ficka (det går, men är inte optimalt) men den tar bra bilder och dessutom filmar den riktigt bra i full hd. Hade jag tänkt att ha den i en ficka hade jag nog satsat på Canons S120 eftersom den ska ha samma processor samt en bra kvalité på bilder.
Men det finns ju bra väskor till G16 att ha i bältet också.............
 
Okej, då faller nog G 16 bort eftersom jag vill åt just smidigheten! Vill kunna ha med den på festen, på konserten, i skidbacken- ja du förstår. S120 ser dock väldigt spännande ut! Tack för tipset.
 
Så just nu står valet mellan Sony RX 100, Canon S120 och Canon Powershot S200, om det inte finns något jag missat?
 
Ta en titt på Samsungs nya superplatta modellen. Den har utbytbar objektiv och med den 9mm f3.5 pankak så är den nog väldigt fickvänlig!
9mm motsvara cirka 24mm på en FF
 
Om du vill komma undan snor billigt men ändå ha hyfsade bilder så tycker jag panasonic lx3 är fin. 24mm vidvinkel f/2.0

Finns ute på blocket för mellan 500-1000sek

/Gus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.