Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Vatten i objektivet....

Produkter
(logga in för att koppla)

Aqvilla

Aktiv medlem
Mitt tele-zoom ville bada i sjön idag, och jag var inte beredd på det.... Hann ta det i vattenbrynet, men lite vatten har trängt in. Har nu blåst på det med hårtork men det blir bara en massa imma...

Det är "vädertätat" och kanske det är en nackdel när det gäller att få ut fukten igen?

Vad gör man? Skruvar isär det? Det är ett kit-objektiv, men jag hade tänkt ha det ett bra tag till. Vore synd om det blev förstört.

Goda råd efterlyses och mottages med största tacksamhet!!!

Senast ändrad:
Det är bara att lämna in på service, även om det torkar upp kommer det att vara kvar föroreningar från vattnet, det behöver en seriös rengöring.

Vad är det för märke och modell?

Det är tveksamt om det är lönt att lämna in ett kit-objektiv för reparation.
Jag hade skruvar isär det något, men då är jag rätt van att skruva i elektronik.
Ett annat tips är att lägga ner det i något som absorberar fukt: ris, salt, torkmedel etc.

Det är bara att lämna in på service, även om det torkar upp kommer det att vara kvar föroreningar från vattnet, det behöver en seriös rengöring.

Vad är det för märke och modell?

Pentax kit-objektiv till K5; 50-200mm/ED WR
Ja, jag förstår att det blir vattenfläckar innuti, om inte värre, som måste tas bort av proffs. Frågan är vad det kostar. Scandinavian Photo, som jag gick till direkt, kunde inte hjälpa och ifrågasatte det ekonomiskt kloka i att lämna in det....återstår att fixa det själv alltså, eller hoppas det funkar ändå. Nu har imman dunstat, frågan är bara om den fukten finns kvar inne i objektivet eller om den letat sig ut?

Det är tveksamt om det är lönt att lämna in ett kit-objektiv för reparation.
Jag hade skruvar isär det något, men då är jag rätt van att skruva i elektronik.
Ett annat tips är att lägga ner det i något som absorberar fukt: ris, salt, torkmedel etc.

Låter som en bra idé, att lägga det i nåt fuktabsorberande, skall jag testa. Tack för bra tips!

Ett objektiv är väl inte vädertätat om locken inte sitter på? I bakändan är det väl lika öppet som vanligt när objektivet inte sitter på kameran?

Jag skulle lägga objektivet varmt och gott med locken av på tex ett element och vänta ett par dagar. Om det blir torkfläckar så skit samma. Lär inte synas sådär uppenbart och om ett par veckor har du glömt att du soppat till det. Det blir inte lika bra som när objektivet var nytt men kanske duger så man slipper kasta det. Funkar det så funkar det.

Torkmedel tror jag minde på, speciellt salt då allt korroderar fruktanskvärt i närheten av salt. Och det är inte så kul att få in salt/ris/skit i objektivet i alla fall. Salt drar föresten åt sig fukt från luften...

Absolut billigaste och klokaste lösninen är att nyttja allriskförsäkringen nu.

/Stefan

Ett objektiv är väl inte vädertätat om locken inte sitter på? I bakändan är det väl lika öppet som vanligt när objektivet inte sitter på kameran?

Jag skulle lägga objektivet varmt och gott med locken av på tex ett element och vänta ett par dagar. Om det blir torkfläckar så skit samma. Lär inte synas sådär uppenbart och om ett par veckor har du glömt att du soppat till det. Det blir inte lika bra som när objektivet var nytt men kanske duger så man slipper kasta det. Funkar det så funkar det.

Torkmedel tror jag minde på, speciellt salt då allt korroderar fruktanskvärt i närheten av salt. Och det är inte så kul att få in salt/ris/skit i objektivet i alla fall. Salt drar föresten åt sig fukt från luften...

Tack för svaret, Göran!
Jag har gjort precis det du rekommenderar och nu återstår att se om fukten hunnit skada något av innehållet....än så länge funkar det som det ska. Lite kul det där med att vattenfläckarna på insidan av frontlinsen inte ger några påtagliga avtryck, inte heller dammet som åkte in med hårtorken. Man undrar lite över hur avgörande (för bilderna) det egentligen är med precisionen i optiken, eller hur?!

Lite kul det där med att vattenfläckarna på insidan av frontlinsen inte ger några påtagliga avtryck, inte heller dammet som åkte in med hårtorken. Man undrar lite över hur avgörande (för bilderna) det egentligen är med precisionen i optiken, eller hur?!

Nja, det är inte riktigt så enkelt tyvärr.

Damm och smuts inne i ett objektiv syns aldrig direkt på bilderna eftersom det är så långt ur fokus, det finns test där de satt tejpbitar och grejer på frontlies utan att det gått att urskilja på bilderna.

Däremot sänks kontrasten i bilderna och färgerna kan bli sämre, dessutom kan man få problem i motljus eftersom smutsen reflekterar och sprider ljuset. I De flesta situationerna märks inget nämnvärt men i svåra situationer börjar det visa sig.

Jag har själv ett objektiv med ett jack i frontlinsen, i 90% av bilderna märks det knappt men i vissa fall blir hela bilden mjölkig och får en blek ring i mitten.

Dvs, det får duga med tanke på omständigheterna. Vad bra att objektivet fortfarande går att använda. Det som kan komma att synas på bilderna framöver är väl möjligen om skiten i objektivet så småning letar sig in på sensorn. Men jag erinrar mig om att pentax nyare modeller har avskakningsfunktioner inbyggt.

Senast ändrad:
ANNONS