ANNONS
Annons

hjälp, var är bländaren??

Produkter
(logga in för att koppla)

joca03

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har en Nikon D3000. Jag kan inte så mkt mer än att fota med auto men det har alltid blivit fina klara foton. Nu skulle jag dock vilja lära mig hur jag fotar en person och får suddig bakgrund. Jag har läst och överallt står det att man ska ändra bländare och det står klart o tydligt vad bländaren fyller för funktion men det står ingenstans VAR jag hittar bländaren. Jag är nog jättekorkad men jag fattar inte... Är bländaren samma sak som zoomen? För när jag vrider på objektivet och zoomar in bilden så ändras ju även det där F-talet i displayen. Men det kan väl inte vara zoomen som styr om det ska vara suddig bakgrund eller ej? Snälla snälla vore så tacksam för hjälp åt mig som är helt o hållet nybörjare!!
Mvh Jossan

Hej.
Jag har en Nikon D3000. Jag kan inte så mkt mer än att fota med auto men det har alltid blivit fina klara foton. Nu skulle jag dock vilja lära mig hur jag fotar en person och får suddig bakgrund. Jag har läst och överallt står det att man ska ändra bländare och det står klart o tydligt vad bländaren fyller för funktion men det står ingenstans VAR jag hittar bländaren. Jag är nog jättekorkad men jag fattar inte... Är bländaren samma sak som zoomen? För när jag vrider på objektivet och zoomar in bilden så ändras ju även det där F-talet i displayen. Men det kan väl inte vara zoomen som styr om det ska vara suddig bakgrund eller ej? Snälla snälla vore så tacksam för hjälp åt mig som är helt o hållet nybörjare!!
Mvh Jossan

Du kan te x sätta kameran på "A" då bestämmer du bländare och kameran resten. Bländaren ändras när du zoomar,därför att din zoom har olika max bländare beroende på brännvidd.

Men mitt bästa råd är nog att Du bläddra lite i manualen.

Ställ in kameran på läge A på ratten ("Aperture Priority" = bländarprioritet).
Då kan du ställa bländaren och kameran räknar själv ut slutartiden.

Tyvärr är jag inte van vid Nikons modeller, men hur du ändrar bländarvärdet bör definitivt stå i instruktionsmanualen. Skulle jag chansa så tror jag att du bör kunna ändra bländaren i läge A med hjälp av hjulet på baksidan.

På din text låter det även som att du har ett objektiv med variabel minsta bländare, det vill säga att ju mer du zoomar in (ökar brännvidden), destu mindre (större värde) blir största bländarvärdet du kan ha på den brännvidden, och det är detta du märker när du ändrar brännvidden.
Lite klyddigt men här är ett exempel: objektiv "18-55 f/3.5-5.6" <- Här innebär det att du vid 18 mm kan ha bländare f/3.5 som störst, medan på 55 mm så är största bländarvärde endast f/5.6

För att få en ungefärlig uppskattning på hur mycket bakgrundsoskärpa man får, för att kunna jämföra olika objektiv på max bländare, så kan du ta brännvidden delat med största bländarvärdet.
Om vi tar exemplet ovan igen: 18/3.5 = 5.1, 55/5.6= 9.8 <- Du bör uppskattningsvis få ungefär dubbelt så mycket bakgrundsoskärpa med detta objektiv inställt på 55 mm och f/5.6, än vad du får med objektivet på 18 mm och f/3.5.

Vill du få betydligt mer bakgrundsoskärpa så kan ett fast objektiv, vara till hjälp, exempel 50 f/1.8.
Ställer du det objektivet på bländare f/1.8 så blir värdet 50/1.8 = 28, det vill säga ungefär 3 gånger mer bakgrundsoskärpa än i föregående exempel (och ungefär 3 gånger kortare skärpedjup).

Samtliga ovanstående exempel är inte helt exakta, men det ger en ungefärlig uppskattning av hur mycket bakgrundsoskärpa man får med olika objektiv på största bländare. Sen finns det även olika kvaliteer på bakgrundsoskärpan och detta brukar benämnas med "bokeh"

Hoppas det inte är allt för förvirrande! (Kan säkert smugit in sig något fel i texten med)

Du är nog inte mer korkad än folk är mest :)

Jag har inte provat just din kamera men det borde funka så här:

Autoläget låter dig inte ställa in bländaren själv - kamerans automatik bestämmer allt! Ställ istället kameran i läge A med ratten på ovansidan. A står för aperture, alltså bländare på engelska. I A-läget kan du sedan ratta på inställningshjulet och på det viset justera bländaröppningen. Kameran kommer i sin tur att justera slutartiden och / eller ISO-talet för att ge dig "rätt" exponering. Lägre siffra på bländartalet ger större ljusinsläpp, kortare exponeringstid och suddigare bakgrund. Anledningen att bländartalet ändrar sig när du zoomar beror nog på att ditt objektiv har olika stor (låg siffra) maxbländare beroende på hur mycket du zoomar in. Objektivet kanske heter 18 - 70 mm f/ 3,5 - 5,6. Då kan man som mest ha bländare 3,5 vid 18 mm och max bländare 5,6 vid 70 mm.

Bakgrundnden blir också suddigare om du zoomar in. Det beror på något optiskt som jag inte kan förklara. Med din zoom får du lite mindre bländare men jag tror ändå att det blir bättre att zooma in. För att ta ett porträtt med suddig bakgrund kan du prova att:

* Rigga upp den du ska plåta ett gott stycke från bakgrunden, tex några snygga träd. Ju längre avstånd till träden desto suddigare blir de.
* Kameran i A-läge
* Ratta in största bländare med inställningshjulet (lägst siffra)
* Zooma in så mycket det går
* Ställ dig på lämpligt avstånd från den du ska plåta så att du får det utsnitt du vill ha
* Klick!

För att få riktigt suddig bakgrund behöver man ibland specialutrusning: objektiv med extra stor bländare, typ 1,4.Objektiv med lång brännvidd, typ 200 mm. Kamera med stor sensor, typ Nikon D800. Allt detta är dyrt som tusan.

Ett kalasbra objektiv som funkar bra för porträtt på din kamera och som ger mycket suddigare bakgrund än din zoom är Nikon 50mm 1,8. Det är också ganska billigt.

Lycka till!

Björn

Å vad snälla ni är som förklarar och ger tips! Tack snälla!!!

Jag har provat att ställa om till A och vrida på ratten på baksidan, som ni skrev. När jag fotade så tog det då jättelång tid (antar att det är det som är slutartid) innan själva fotot blev taget. Är det korrekt att det ska ta jättelång tid eller gör jag något fel? Är det något annan inställning jag kan ändra på för att det ska bli så bra bilder som möjligt. Jag vet inte alls om jag har de bästa inställningarna eller om jag kan ändra så att det blir bättre..

Jag har just nu inställningen på:

* Aktiv D-lighting - Off

* Val av fokuspunkt: Manuell fokus (förut hade jag AF-A automatisk, men visst är det väl bättre men manuell fokus eller ska jag köra på AF-område och specifik punkt?)

Om jag ställer in bländare på A. Ska jag därefter ändra till bilden för porträtt eller försvinner bländareinställningen då om jag vrider på ratten? När ska man använda bilden för porträtt om man istället måste fota på A?

Mvh Jossan

Om du använder inställningen för porträtt så misstänker jag att din kamera automatiskt ställer in minsta möjliga bländare åt dig. Att det tar lång tid för kameran att ta en bild betyder att det är för lite ljus, har du största möjliga bländare (låg siffra) och det ändå tar lång tid kan du pröva att höja ISO.

*edit* för att förtydliga. Använder du porträtt läget väljer alltså kameran största bländaren men det är det minsta talet.

Du skall lämna ratten på A och inte vrida till porträttprogram om du vill styra bländaren själv. Varför det blev lång slutartid var nog p g a att du inte ändrade bländaren utan den var inställd på liten öppning (ju högre bländarsiffra desto mindre öppning och mer skärpedjup. Efter du satt ratten på A så får du använda skrollhjulet framtill intill utlösarknappen (den du trycker der för att ta en bild) och snurra på den tills siffran blir så låg som möjligt för kortast möjlig skärpedjup (suddig bakgrund). De minsta siffrorna på ditt kitobjektiv är spannet 3,5-5,6 beroende på brännvidd i spannet 18-55mm. För ännu tunnare skärpedjup (mer suddig bakgrund) bör bländarsiffran vara så låg som möjligt varför ett Nikkor AF-S 50/1,8 är en bra och billig investering för porträtt på din kamera (största bländaröppning 1,8 (skrivs f/1,8)).

Tusen tack för er hjälp!! Då ska jag testa när jag kommer hem :)

Var det förresten bra inställning, de som jag har, eller är det bättre att ha Aktiv D.lighting påslagen?

* Aktiv D-lighting - Off

* Val av fokuspunkt: Manuell fokus

Hej.
Mvh Jossan

Stackars dig, hur ska du få en klar bild av alla dessa många onödigt uttömmande svar där alla vill hjälpa till, men alldeles för invecklat för en totalt nybörjare.
Studera manualen angående programratten med A,S, M funktionerna och blanda inte in zoomen än. Ett annat förslag är att du beställer från tidningen Foto ett häfte som heter "Digitala systemkamera skolan" som kostar runt en hundralapp. Mycket bra och lättläst för dom som inte är förtrogen med det foto tekniska. Men för en kort sammanfattning vad många här säger-kolla in A inställning (bländare-apperture).Bestäm exvis bländare 4,5 och se hur tidsinställningen ändras i displayen vid olika ljusförhållanden genom att vinkla runt med kamera mot olika håll. För porträtt gäller att släppa in rätt mycket mycket ljus, alltså en stor bländaröppning (inte samma sak som ett stort tal) och det medför bakgrunden mer eller mindre blir oskarp. Jag kanske har några enkla anvisningar på papper från kurser som du kan få om du mejlar mig din postadress.

Stackars dig, hur ska du få en klar bild av alla dessa många onödigt uttömmande svar där alla vill hjälpa till, men alldeles för invecklat för en totalt nybörjare.
Studera manualen angående programratten med A,S, M funktionerna och blanda inte in zoomen än. Ett annat förslag är att du beställer från tidningen Foto ett häfte som heter "Digitala systemkamera skolan" som kostar runt en hundralapp. Mycket bra och lättläst för dom som inte är förtrogen med det foto tekniska. Men för en kort sammanfattning vad många här säger-kolla in A inställning (bländare-apperture).Bestäm exvis bländare 4,5 och se hur tidsinställningen ändras i displayen vid olika ljusförhållanden genom att vinkla runt med kamera mot olika håll. För porträtt gäller att släppa in rätt mycket mycket ljus, alltså en stor bländaröppning (inte samma sak som ett stort tal) och det medför bakgrunden mer eller mindre blir oskarp. Jag kanske har några enkla anvisningar på papper från kurser som du kan få om du mejlar mig din postadress.

Tack snälla!! Jättehyggligt av dig!! Jag har funderat på om jag kanske borde anmäla mig till någon fotokurs, för att iallafall få koll på basic-funktionerna :)

Tusen tack för er hjälp!! Då ska jag testa när jag kommer hem :)

Var det förresten bra inställning, de som jag har, eller är det bättre att ha Aktiv D.lighting påslagen?

* Aktiv D-lighting - Off

* Val av fokuspunkt: Manuell fokus

Active D lighting är bara för att ljusa upp skuggorna då det är stora skillnader i ljus mellan mörka och ljusa delar av bilden - ett klassiskt exempel är ute en solig dag och har inte med detta med porträtt att göra direkt. Du behöver inte välja manuell fokus som d u är svårt att få till med mattskivan i sökaren på D3000. Kör autofokus och flytta fokuspunkten med piltangenterna på den runda plattan bak på kameran i läget med en fokuspunkt.

Å vad snälla ni är som förklarar och ger tips! Tack snälla!!!

* Val av fokuspunkt: Manuell fokus (förut hade jag AF-A automatisk, men visst är det väl bättre men manuell fokus eller ska jag köra på AF-område och specifik punkt?)

Mvh Jossan

Att ställa skärpan manuellt är nog ingen bra ide om du inte har extremt skarpa ögon. Vill du ha kontroll över fokus ställ in så att du bara får en fokuspunkt och använd fokusläget AF-S. Rikta fokuspunkten på det du vill ha skarpt, håll nere avtrycket halvägs tills fokus låser, fortsätt att hålla nere avtrycket medan du komponerar om bilden så att den blir som du vill ha den, och tryck slutligen ned avtrycket helt för att ta bilden.

Vad det gäller D-lightning, så är det en funktion som bara har effekt om du fotograferar i JPEG. Mitt förslag är att du struntar i JPEG och istället fotograferar i format RAW och efterbearbetar bilderna i program som Adobe Lightroom eller ViewNX2 som inte heller är helt oävet. Du kan ladda ned senaste versionen av ViewNX2 gratis från Nikons site. Genom att fotografera i RAW och skapa JPEG senare på datorn ifall du behöver sådan får du mycket större kontroll över konverteringen till JPEG.

Bli dock inte förvånad om den obehandlade RAW bilden ser lite mesig ut när du öppnar den i ViewNX2 eller Lightroom, Du behöver dra lite i spakarna för att det ska bli bra, men när du väl gör det kan det bli betydligt bättre än den JPEG du får direkt från kameran.

Om du vill lära dig lite kring vad de olika funktionerna gör...

börja med att gå upp under fliken Artiklar här på sidan och välj sedan Fotoskolan välj sedan fotoskolan del 0,1,2 o.s.v.
Där finns massa matnyttigt som är bra att veta..

lycka till!

Om du vill lära dig lite kring vad de olika funktionerna gör...

börja med att gå upp under fliken Artiklar här på sidan och välj sedan Fotoskolan välj sedan fotoskolan del 0,1,2 o.s.v.
Där finns massa matnyttigt som är bra att veta..

lycka till!

Det ska jag kika på. Tack snälla!!

Att ställa skärpan manuellt är nog ingen bra ide om du inte har extremt skarpa ögon. Vill du ha kontroll över fokus ställ in så att du bara får en fokuspunkt och använd fokusläget AF-S. Rikta fokuspunkten på det du vill ha skarpt, håll nere avtrycket halvägs tills fokus låser, fortsätt att hålla nere avtrycket medan du komponerar om bilden så att den blir som du vill ha den, och tryck slutligen ned avtrycket helt för att ta bilden.

Vad det gäller D-lightning, så är det en funktion som bara har effekt om du fotograferar i JPEG. Mitt förslag är att du struntar i JPEG och istället fotograferar i format RAW och efterbearbetar bilderna i program som Adobe Lightroom eller ViewNX2 som inte heller är helt oävet. Du kan ladda ned senaste versionen av ViewNX2 gratis från Nikons site. Genom att fotografera i RAW och skapa JPEG senare på datorn ifall du behöver sådan får du mycket större kontroll över konverteringen till JPEG.

Bli dock inte förvånad om den obehandlade RAW bilden ser lite mesig ut när du öppnar den i ViewNX2 eller Lightroom, Du behöver dra lite i spakarna för att det ska bli bra, men när du väl gör det kan det bli betydligt bättre än den JPEG du får direkt från kameran.

Jättemycket bra tips och hjälp. Tack snälla. Ska hem och öva efter jobbet :)

Jag slängde upp manualen till din kamera på min webbserver:

http://www.saarikko.nu/private/pdf/nikon/d3000.pdf

Det är busenkelt att läsa en PDF på nätet än en fysisk manual då du kan använda dig utav "genvägar" så som Ctrl+F (find) och skriva in vad du söker, i det här fallet "Läge A" utan ""-tecken. Då söker webbläsaren sig automatiskt till de sektioner i manualen som har med just "Läge A" att göra.

Förresten, vad har du för objektiv eftersom du är jätteintresserad av porträtt?
För att få bokeh i bakgrunden krävs det att man har ett objektiv med lägre bländartal än f/3,5. Ju lägre, desto suddigare bakgrund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar