Annons

hjälp, var är bländaren??

Produkter
(logga in för att koppla)
Förresten, vad har du för objektiv eftersom du är jätteintresserad av porträtt?
För att få bokeh i bakgrunden krävs det att man har ett objektiv med lägre bländartal än f/3,5. Ju lägre, desto suddigare bakgrund.

Nja, så enkelt är det ju inte. Det finns ingen magisk gräns där det är, eller inte är, oskarp bakgrund. Det beror på en massa faktorer som t.ex. bländaren, bränvidd, avstånd mellan kamera och motiv, avstånd mellan motiv och bakgrund o.s.v.

Du har rätt i att ju lägre bländartal (där alltså 3,5 är lägre än 5,6) ger oskarpare bakgrund. Men att 3,5 skulle vara nån gräns, och att man med 5,6 inte kan få oskärpa stämmer ju inte. däremot får man mindre oskärpa med 5,6 än 3,5 om allt annat är lika.
 
Det krävs mycket för att f/5,6 ska bli oskarpt, men rätt är det som du säger att det inte finns direkta gränser. Dock är det att föredra en glugg med mindre bländartal än f/3,5 för att få mer bokeh.

Det var det som jag menade. :)
 
Det krävs mycket för att f/5,6 ska bli oskarpt, men rätt är det som du säger att det inte finns direkta gränser. Dock är det att föredra en glugg med mindre bländartal än f/3,5 för att få mer bokeh.

Det var det som jag menade. :)

Tack snälla för manualen! Jag ska ta och läsa igenom den ordenligt. Jag vet inte riktigt vad objektivet heter. Det är "standard-objektivet" skulle jag tro. Det var det som ingick när jag köpte kameran, så alltså det vanliga eller vad man nu ska kalla det... :)
 
Har även jag D3000, och när du ska ställa in bländaren på A, M -läget så gör följande:

* Håll nere +/- knappen uppe på kameran
* Samtidigt vrid på ratten med tummen

Då ska F värdet förändras.
 
Tack snälla för manualen! Jag ska ta och läsa igenom den ordenligt. Jag vet inte riktigt vad objektivet heter. Det är "standard-objektivet" skulle jag tro. Det var det som ingick när jag köpte kameran, så alltså det vanliga eller vad man nu ska kalla det... :)

Det brukar stå på objektiven vad det är för "modell".
Gissar på att det är 18-55/3,5-5,6 G VR som du har, om det står så på objektivet?

Om du vill ha mycket bokeh (oskärpa) bakom personen du ska fotografera så föredrar jag att du köper 35/1.8G eller 50/1.8G. Fördelen med 50/1.8 är att den är kompatibel med fullformatskameror, ifall du någon vacker dag går över till en sådan dvs. Annars är det meningslöst att skaffa 50:an och istället kan du ta en 35:a.
 
Det brukar stå på objektiven vad det är för "modell".
Gissar på att det är 18-55/3,5-5,6 G VR som du har, om det står så på objektivet?

Om du vill ha mycket bokeh (oskärpa) bakom personen du ska fotografera så föredrar jag att du köper 35/1.8G eller 50/1.8G. Fördelen med 50/1.8 är att den är kompatibel med fullformatskameror, ifall du någon vacker dag går över till en sådan dvs. Annars är det meningslöst att skaffa 50:an och istället kan du ta en 35:a.

Vet inte riktigt varför det skulle vara meningslöst att skaffa 50:an. Dels kommer den ge mer oskärpa bakom personen vid porträtt, dels kommer den att vara ett bättre komplement till normalzoomen eftersom den kan fungera som ett ljustarkt kort tele, i det brännviddsområde där normalzoomen är som ljussvagast.
 
Senast ändrad:
Var ett tag sedan jag ägde en D3000, men det där är väll för exponeringskompensationen ?

Ja, fast bara i lägena P, S och A. I läge M håller man in den knappen för att få den bakre ratten att uppföra sig som den främre ratten gör på kameror med dubbla rattar.

Och som ett svar på ursprungsfrågan: Det är svårt att få oskarp bakgrund med en billig och ljussvag zoom. Det går helt enkelt inte att öppna bländaren tillräckligt mycket. Ett objektiv med fast brännvidd är att föredra för porträtt. Bästa sättet att lyckas är om bakgrunden är så långt borta som möjligt och motivet är nära.
 
Jag har två tips till dig, om du vill lära dig få till bra bilder.

För det första: experimentera. Testa alla möjliga varianter du kan komma på. Det hjälper om du har en tålmodig modell, eller helst en död modell. Om du kan låna en skyltdocka så har du en människa att "porträttera". Men annars duger nästan vad som helst för experimenten: din cykel på garageuppfarten kan funka. Det hjälper om det du använder som "modell" är i någorlunda samma storlek som en människa.

De saker du kan ändra på i dina bilder är: ljuskänslighet (ISO-inställningen), bländare, slutartid, avstånd från kameran till motivet, avstånd från motivet till bakgrunden, brännvidd, var skärpeplanet ligger (var du ställer skärpan), var huvudmotivet finns i bilden, kamerans vinkel till motivet... Det går säkert att komma med dussinet saker till att ändra på.

Då kommer vi till det andra tipset: ändra bara en av dessa saker åt gången. Med vissa av dem kan du behöva ändra på två samtidigt (tex bländare och slutartid), för att bilden inte skall bli ljusare/mörkare. Men ändra inte mer än två saker samtidigt.

När du sedan har hundra testbilder sätter du dig ner med bilderna, och går igenom den i grupper om två till fem bilder, beroende på hur många bilder du tagit med varje inställning.

Som exempel tar jag bilder där du själv ändrat på bländaren, och låtit kameran bestämma slutartiden. När du sitter och tittar på dem bör du upptäcka att huvudmotivet är lika ljust i alla bilderna, men bakgrunden är annorlunda: den är suddigare i de bilder där du använt en stor bländare (dvs litet bländartal) och skarp i de bilder där du använt liten bländare (dvs stort bländartal). När du sett det har du lärt dig vad man, bland annat, använder bländaren till.

----------

När du tar dina testbilder är det bra om motivet inte ändras alls mellan bilderna, så du kan se vad kameran ändrar från en bild till nästa. Det betyda att du tex ställer upp din cykel i ett garage och belyser den med en bygglampa. Jättetråkiga bilder, men du kan se vad som händer med bilden när du ändrar diverse inställningar i kameran.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar